Jeg skal definitivt holde dere oppdatert. Det hjelper meg i min egen tankeprosess å drøfte de ulike sidene av saken med faktiske personer, heller enn å prøve å komme opp med alternative tanker og ideer selv.
Jeg anbefaler alle å lese disse sidene på Grafills nettsted:
Wiki / Grafill
Wiki / Grafill
Jeg har vært i kontakt med et reklamebyrå, og de opplyser at kunder ofte forventer å få originalfilene *og* kunne endre på dem. Dette blir derfor "bakt inn" i prisen, heller enn at byrået kommer med tilleggskrav senere.
Uansett er Åndsverkloven helt klar på at det må være spesifikt avtalt at kunden skal kunne gjøre noe mer enn å bruke den opprinnelige logoen til sitt eget bruk. Salg og endring uten avtale er derfor i strid med loven. Det er dessuten også lovstridig å bruke en logo til noe annet enn det som var avtalt. Altså at hvis kunden bestilte en logo til sin cateringbedrift, så kan de ikke i ettertid legge ned cateringvirksomheten og i stedet bruke logoen til et solstudio.
Jeg har forøvrig nettopp funnet ut at jeg ikke får dekket alle advokatutgiftene - kun 80%. Jeg må altså selv betale 10.000 kr av egen lomme hvis kostnadene blir 50.000. Det var jo et skudd for baugen, må jeg si. Dette er penger jeg rett og slett ikke har. Selv om motparten skulle bli idømt saksomkostningene, så må jeg likevel betale dette beløpet i forkant.
Når det gjelder å opprette en Facebook-side, så er det risikabelt å offentliggjøre noe som kan føre til at motparten blir identifisert. Det er utrolig viktig at dette ikke ender opp med å fremstå som
"en heksejakt mot vår stakkars bedrift som blir utsatt for angrep fra en grådig snylterdesigner som henger oss ut over hele internett".
Jeg håper jo fremdeles at motparten etterhvert vil se hensikten i å inngå et forlik. Nå skal det riktignok sies at de hittil har vært helt ufattelig uvillige til å gå i dialog om noe som helst, men det kan jo være fordi de går ut ifra at de er kjempen Goliat og jeg er lille David -
uten steinslynge. Når jeg i stedet stiller opp med kanon og 50.000 kroner i ammunisjon, kan det kanskje være at de plutselig ser lyset...