Hva kan man si? Det må være tillatt for meg å selge min egen leilighet hvis jeg vil det. Og siden Finn.no har "monopol" så må jeg få lov til å annonsere der.
Nå skal ikke jeg komme inn her å være en sånn besserwisser jeg ikke har lyst til å være, men jeg jobber med finansieringer av blant annet boligkjøp hver dag.. og nettopp dette er noe jeg har fått i henda 2-3 ganger, og fy faan som det tar dager og uker og ordne et salg "selv". - For ikke å snakke om etterarbeidet, den dagen partene er uenig etter salget...
Så bare hvis jeg skulle vært jævli uheldig og fått en av dere inn på kontoret med den lure ideen om at dere skal fikse salget selv, ønsker jeg å si dette (Også til alle andre som tilfeldigvis tenker tanken om å ordne det selv):
Det er et dumdristig forsøk å skulle selge boligen sin privat... De aller fleste boliger i norge er finansiert av en eller annen finansinstitusjon. Dvs. at den finansinstitusjonen har tinglyst heftelse i kartverket for den boligen...
Dvs. at når banken til kjøper skal tinglyse den nye heftelsen i boligen, ligger det mest sannsynlig en annen 1. prioritets heftelse der, som gjør at banken til kjøper ikke godtar å tinglyse 2. prioritetspant, og dermed får ikke kjøper finansiert.
Eneste metoden å unngå dette på (som faktisk blir gjort
), er å overdra eiendommen til kjøper først, via et skjøte. Noe som er helt fullstendig idiotisk.. Da "gir" egentlig selgeren boligen til kjøper, og tinglyser boligen i navnet på kjøper, som da vil si at selger ikke lenger "eier" boligen på papiret. - I tillegg har kjøper fått gjelden til selgeren med på "kjøpet", fordi heftelsen følger eiendommen, og ikke person. Dette blir så registrert i norges grunnbok.
Nå har kjøper 2 valg. Han kan
A: Spille fair, og gå i banken, låne penger på boligen som er registrert i hans navn, og så be om å få tinglyst den nye heftelsen i boligen, samtidig som den gamle eieren's heftelse blir slettet via kjøperens nye finansiering (kjøper låner penger som innfrir selgerens lån) eventuell egenkapital til selger blir så overført til kjøper, og han overfører den videre til selger.. mål er oppnådd. (Ingen banker med oppegående mennesker går med på å overføre egenkapital direkte til selger, fordi de ikke har meglingsrett.. dette SKAL eiendomsmegler eller advokater ta seg av..) dermed er selger avhengig av at kjøper er ærlig, og faktisk fører disse over av egen fri vilje...
ELLER SÅ KAN KJØPER
B: Gjøre som mange pengegriske ville gjort, og selge boligen videre i det den er blitt tinglyst over på hans navn... han har full rett til det selv om selger ikke har fått pengene sine enda. Kjøper har jo fått tinglyst eiendommen i sitt navn, og han er nå den rettmessige eier.. selv om selgerens heftelse følger med boligen, er boligen stort sett alltid mer verdt enn heftelsen. Kjøper kan så ta pengene, og kose seg med la oss si 1 mill eller 2 i gevinst..
Selger sitter så igjen med et jævli krav til banken, har ingen bolig og vise til.. og de nye kjøperne har kjøpt katta i sekken, fordi boligen som egentlig kosta 3 mill, har i tillegg en heftelse på 2 mill.. Altså er reell verdi 5.000.000...
I motsatt fall hadde kjøper blitt nødt til å gi pengene til selger først ved å ta opp et lån sammen med en idiotisk realkausjonist som kunne stille sikkerhet i SIN bolig for så å overføre disse til selger, i håp om at selger faktisk går med på å tinglyse boligen over på kjøpers navn.. deretter må kjøper ta opp nytt lån, med nye gebyrer, nye tinglysningsgebyrer og så sette sikkerheten i sin nå eide bolig...
I INGEN av tilfellene ville jeg vært hverken kjøper eller selger... Jeg hadde GLEDELIG betalt 100.000,- til en megler som kunne ordnet alt det praktiske.. tinglysning, sletting av gammel heftelse, og å passet på at jeg fikk nøkkelen samtidig som selger fikk overført pengene...
Jeg er klar over at denne diskusjonen egentlig handlet om at FINN hadde 90% av markedet på boligannonsen, men det bør ikke forvirre om at det gjelder selve annonsen... ikke salget.
Er litt oppi det skjønner dere
- holder på med en sak på jobben hvor jeg uønskelig fra min egen side er utnevnt til eiendomsmegler..
-------------------------------------------------------
Og så litt on topic:
For forbrukeren er det jo topp at FINN har 90% av markedet for annonseringen.. det gjør det jo mye enklere for meg å finne og handle bolig.. tenk så kjedelig det hadde vært å måtte holde styr på 50 forskjellige nettadresser til meglere for å sjekke boligmarkedet når man er på boligjakt...
Mye greiere når alt er samlet på et sted..