Vel, det er akkurat annonserings og visningsdelen jeg syns de gjør alt for dårlig. Papirarbeidet kan jeg fint lite om, men visningene *vet* jeg at det ihvertfall veldig ofte er nærmest helt random personer som tar seg av, studenter, venner av/naboene til meglerne++. Når eksen skulle selge sist sommer, så sa megleren at han skulle ta visningene selv, men a) det viste seg etterhvert at han ikke hadde tatt seg av en eneste visning selv, og b) idioten satte opp visningene på de tåpeligste tidspunktene, f.ex. mandag så tidlig at folk knapt var ferdig på jobben, og c) flere ganger måtte f.ex. jeg eller mora til exen ta oss av visningene (nei, hun var ikke ex på det tidspunktet). Videre vet jeg at broren min og dama hans har fått tilbud om å være visningsassistenter fordi naboen deres (visstnok veldig hotshot megler) ikke kunne ta en visning selv, og broren til eksen fikk flere sånne småjobber mens han gikk førsteåret eiendomsmegling på BI. Så hvilken kompetanse er det egentlig man betaler for?
Så, det eneste exen faktisk betalte for der, var at idioten skulle kopiere opp en bunke prospekter, skrive en så generisk tekst som det er mulig, og sette inn annonsen på finn++. Etter å ha trukket fra kostnader til annonsering, fotograf osv, så regner jeg med at fyren satt igjen med en timelønn på ihvertfall et par tusen kroner (liten/billig kåk, så det ble minimumsbeløpet, og ikke prosentsats). Ok, det kunne jo ha vært greit, hvis han var flink og fikk solgt kjapt. Men det var han ikke, og det tok nesten et halvt år (noen uker igjen før kontrakten gikk ut) før leiligheten ble solgt. Han hadde HELT tydelig satsa på at leiligheten skulle selge seg selv, som de gjerne gjorde for ikke så lenge siden, og når den ikke gjorde det, så løfta han ikke en finger for å få fart i salget.
Så, hva som skulle være verdt et par hundre tusen her, vil jeg gjerne vite.