Hvis du har benyttet deg av en annens eiendom uten å spørre og uten å ha godtatt en pris på forhånd er det slik at firmaet da kan kreve deg for en sum. Uten å ha sett bildet eller prisen du normalt skulle ha betalt. Ofte så tår det i vilkårene til bildebyråer at uatorisert bruk kan faktureres med en tillegg (ofte 100%)
Jeg synes denne siden av problemet er interessant.
Når man ikke inngår en kontrakt, hvordan kan man da si seg enig i vilkår... Dette er ikke enkelt når jeg f.eks. tenker meg å finne et bilde på google image søk og jeg kopierer direkte derfra (sikkert dumt ja).
Nå er det vel god praksis for de som surfer å sjekke forsidens footer for en 'terms of service' (av alle nettsteder man besøker såklart), men så var det jo samtidig lite praktisk
Det er kanskje en god praksis for bildebyråer å tilby et tydelig vannmerket bilde til Google Image Search.
Jeg tror ikke at Letitbe benyttet seg av en annens eiendom: eiendomsretten er forskjellig fra opphavsretten (kjekk lesing her forresten:
Opphavsrett og eiendomsrett: To vidt forskjellige ting! : Liberaleren).
Så Letitbe har dermed ikke stjålet noe men det er *muligens* brudd på åndsverkloven, og vel *muligens* fordi denne loven gjelder kun åndsverk skapt i Norge eller av norske statsborgere (§57). Det er nok klart at det ble brudd en utenlandsk lov, i dette tilfelle UK (
Getty Images - Unsupported browser detected).
En annen side er denne: Getty Images Norge kan ikke uten videre fakturere Letitbe tror jeg. Det var jo umulig å inngå en avtale med Getty Images Norway AS (
Brønnøysundregistrene - Nøkkelopplysninger fra Enhetsregisteret) på det tidspunktet fordi selskapet eksisterte ikke (registrert 02.2010). Ellers er Getty Images Norway AS et selvstendig juridisk person som på ingen måte har noe med partene å gjøre, juridisk sett. Eller?? De må passe seg åndverksloven §46-48 og en utenlandsk bedrift <> norsk bedrift med samme navn (finns egen mulighet for det i brreg).
Har du mulighet å skanne inn fakturaen?
Ser forresten ikke ut at det hjelper å kjøpe bildet nå, fordi avtalen du da inngår kan kanselleres av Getty Images i slike tilfeller. Men det er interessant å notere hva det hadde kostet deg (ifølge tos kan de kreve 5x originalbeløpet mente jeg å ha sett).
Jeg hadde prøvd med et brev til Getty Images Norway AS der du skriver at du kan kjøpe bildet nå og jeg hadde spørt etter dokumentasjon.
Ellers er dette fra åndsverkloven veldig interessant:
§ 4. Opphavsmannen kan ikke sette seg imot at andre benytter hans åndsverk på en slik måte at nye og selvstendige verk oppstår.
Så når du tar et bilde og jobber så mye med det at et nytt verk oppstår så kan ikke noen påstå at de lider økonomisk tap pga dine handlinger. Utfordringen er nok å være objektivt, samt at du må handle her i god tro, som betyr at du ikke begynner å jobbe med et bilde for å unngå betale lisens for å bruke det (du kan kun bruke et bilde hvis du anser det som et utgangspunkt). Beste er å kunne logisk argumentere for det.