Argumenter FOR å investere i gull
Jeg plukket frem noen av de argumentene jeg fant på nettet for å kjøpe gull, funnet f.eks. i forumtråder. Jeg har ikke sjekket argumenter som
selgerne bruker enda, bare "tilfeldige argumenter" funnet på nettet.
* økonomisk kollaps i Europa- Hellas Irland Portugal Spania Italia, Storbritannia
* Statsgjelden i USA, inflasjon, frykt for hyperinflasjon.
* Øket etterspørsel fra Kina (egentlig er det vel India som kjøper mest?)
* Økningen i gullprisen de siste 10 årene (hvorfor ser folk på akkurat denne perioden?)
* Folk søker til gull i urolige økonomiske tider
* Produksjon av gull har blitt redusert de siste årene.
* Gull er er et nødvendig materiale f.eks. i elektronikk.
* Alt gull som er utvinnet noensinne tilsvarer en "terning" på mindre enn 21*21*21 meter
* Gull kan ikke LAGES eller DYRKES, det blir ikke mer gull
* Fare for hyperinflasjon (ifølge konspirasjonsteoretikere)
* Arbeidsledighet og renteøkning skal tvinge gullet opp i pris?
* Folk som mener at man skal gå tilbake til gullstandard i økonomi, altså istedenfor nasjonale valutaer skal man ha en slags "verdensvaluta" i gull, sølv, kobber osv. - fordi da vil pengene ikke synke i verdi. Jeg tror han mente at betalingsmiddelet skulle være "bullions" på 1-2-5-10 gram osv., og at markedet skulle bestemme hvor mye hvert metall var verd i forhold til de andre metallene. Jeg er litt usikker på om man skulle involvere andre metaller som platina, palladium, jern, sink, bly, tinn osv. som "bullions"
F
oreløpig så mangler jeg sikkert mange argumenter, så jeg venter litt med å analysere om de er "vettuge" eller "høyt oppe i det blå".
Argumenter fra ihuga entusiast
Her er noen argumenter fra en ihuga gullentusiast, når noen har prøvd å motsi ham på diverse av påstandene om hvor lønnsomt det er å spare i gull. Noen kommenterte f.eks. at han KUN så på en god 10-års periode, mens de foregående 20 årene var svært lite lønnsomme.
Og hvis du hadde vært LITT smart, så hadde du funnet ut at gull har outperformed ALLE børser siden tidenes morgen!!!. Og finn deg et kart og sammenlign bare de siste 10 årene! Faens idiot. Du kan da ikke benekte og styre bare for å argumentere din tulling!
----
En annen ting, dumskalle er at Kina nå har startet oppkjøp av gull også, m.a.o det største markedet i verden. Jeg kan forsikre deg om at gullet er rundt 2000, eller mere per ounce før året er omme.
----
Gull er i allefall en MEGET lukerativ investering for oss andre. Og det har ikke engang nærmet seg dit det skal.
----
Skjønner vel ikke at all printinga av penger rundt om SKADER hele verdensøkonomien, og at du ikke har sett det værste enda. Og gullet som sagt er nok rundt 2000.- USD per ounce når vi ser 2012 tallet
OG: Når gullet har nådd ca topp, selger jeg det for 6000.- usd og kjøper 2 roms leiligheten din, for da har ikke du råd til å ha den engang da du har bommet fullstendig på det meste
----
Og jeg gjentar:
Gullprisen innen 2012 er 2000.- usd pr. oc.
I løpet av 2013 MINST 3000.-, men jeg antar opp mot 4000.- per ounce.
----
men som jeg sier, gull vil IKKE krasje på noe som helst vis. Voialitet, SELVSAGT! Sier ikke det! Men 2000.- usd per.ounce før nyttar. INGEN TVIL!
China alene vil dra den dit! Vent bare til rapporten fra det offentlige China slippes... så langt er det bare den private sektoren...som alene kjøpte over 5 ganger mere enn hele beholdningen Norge hadde da IDIOTENE solgte ut i 2002.
Han forventer stort sett jevn stigning på gullet i minst 2-4 år til, inntil prisene har nådd minst $6000. Han insisterer omtrent på å bruke bare de 10 siste årene i vurdering om gull er lønnsom investering.
Argumentasjonen er temmelig emosjonell, så jeg tror han har OVERBEVIST seg selv om hvor gunstig og smart dette er - at det handler mer om TRO på et marked enn på rasjonell tenkning. Alle som ikke investerer i gull/sølv er idioter som går glipp av en kjempefortjeneste, og de største idiotene var Norges Bank som solgte ut 33,5 tonn gull i 2004/2008.
Noen fakta
Mineweb.com - The world's premier mining and mining investment website Gold flat to weaker in Asian trade - upside resistance seen at $1530 - FAST NEWS | Mineweb
I Asia møter prisene motstand på $1530, og synker litt nedover igjen, Nå er det tydeligvis mange som synes det blir litt risikabelt å kjøpe? Gullsmeder kjøper i betydelig lavere kvanta enn de normalt pleier å gjøre. Asia har altså blitt langt mer reservert mot å investere i gull nå i mai.
Gold - Wikipedia, the free encyclopedia
Engelske Wikipedia har fyldig materiale om gull, og linker også til utfyllende artikler. Produksjonen har faktisk gått ned, og produksjonskostnader har øket på 2000-tallet. Noe av prisstigningen skyldes altså økte kostnader for gruvedrift/utvinning.
50 prosent av årlig forbruk går til gullsmeder.
40 prosent går til investorer.
10 prosent brukes i industri.
Totalt
gjennom hele verdenshistorien er det utvunnet 165-170.000 tonn gull. Man antar at omtrent 15 prosent av gullet har gått tapt underveis, mens de gjenværende 85 prosent gjenvinnes og brukes på nytt. Verdens gullbeholdning øker altså for hvert år, med det som utvinnes. 165-170.000 tonn tilsvarer en terning på litt over 20*20*20 meter (8350 kubikkmeter).
----------------
En foreløpig vurdering her er at nå blir småinvestorer LURT av de som tjener på å
selge gull, ved at prisene hypes kunstig opp. Teknisk sett er det ikke noen mangel på gull på verdensbasis, men mange forsøker å fremkalle følelsen av at gull er en mangelvare og sterkt etterspurt. Mye av etterspørselen har kommet fra folk som normalt ikke investerer i gull, men som har hivd seg på dette markedet pga. stigningen i prisen (eller fordi andre markeder er mindre gunstige akkurat nå).
Smarte investorer kjøper vanligvis FØR markedet har steget mye, mens småinvestorer kjøper NÅR markedet har steget i lang tid eller stiger veldig bratt - altså nær toppen av bobler. Jeg mener at markedet nå virker temmelig manipulert, men det tåler sikkert enda litt til. Det er f.eks. "psykologisk grenser" som enda ikke er brutt ($2400-$2500 tilsvarer nivået i 1980 da boblen brast).