En av ulempene med metodene mine er at jeg går glipp av mye av den "følelsesesmessige belønningen" andre kan oppnå. Deltakere i pyramideselskaper opplever f.eks. massevis av "Hallelujah-stemning" på vervemøter, eller følelsen av å være "smart" som satser på prosjekter som er lønnsomme - eller andre slike følelsesmessige belønninger som varer en kort tid. Jeg går altså glipp av mange av disse "høydepunktene" og "nedturene" som mange andre opplever.
De samme belønnings-mekanismene finnes også i gullmarkedet. Derfor sier jeg fra allerede NÅ at folk som ønsker oppturer og nedturer bør styre unna resten av tråden. Her kommer det svært lite "Hallelujah-stemning". Jeg vet det er kjipt å bli minnet om dagliglivet når man er midt i en drøm om rikdom og berømmelse, "familieformuens grunnlegger" og alle de andre forestillingene vi har.
Ekspertenes metoder
Peter Warrens beskrivelse av bobler (og krakk) inneholdt følgende betingelser:
* Det må ha skjedd en kraftig prisstigning, i tillegg må prisstigningen ha en aksellererende tendens.
* Markedet tiltrekker seg mange nye og urutinerte investorer, som gjerne kommer sent inn i markedet når prisene allerede har steget mye.
* at markedet blir irrasjonelt, f.eks. ved at man finner stadig nye argumenter for å kjøpe, og at man flytter kursmålet stadig høyere oppover.
Samtlige av disse betingelsene er egentlig oppfylt for lenge siden, bortsett fra "aksellererende prisstigning". De som besøker denne delen av bloggen hans er stort sett "hobby-investorer" og "småsparere", altså hvis jeg overser at de har "lært seg språket" og forsøker å opptre i rollene som "investorer" (og antagelig blir sure hvis jeg definerer dem som "småsparere"). Det er rikelig med "intelligente diskusjoner" i kommentarfeltet, men nivået stemmer likevel ikke helt. Jeg gjetter på at han kjenner sitt eget publikum bedre enn jeg gjør, altså at vurderingene er tilpasset de besøkende.
Jeg savner "et eller annet" i vurderingen:
* Flere sett med regler, f.eks. hvordan bobler utvikler seg i andre markeder enn gull/sølv-markedet. Han har riktignok vurdert IT-boblen på slutten av 1990-tallet i modellen sin, men jeg savner f.eks. diverse boligbobler.
Metoden hans er egentlig korrekt fordi det er store forskjeller i disse markedene:
* omsetningstid, det tar betydelig lenger tid å selge en bolig enn å selge gull
* gjeldsgrad, boliger er svært ofte belånt og kan f.eks. påvirkes av endringer i rentenivået, arbeidsledighet og andre slike ting
* lokalt/globalt, boligmarkeder er ofte temmelig lokale
* "nødvendighet", gull er egentlig bare et metall som de aller fleste klarer seg uten
* "emosjonelt", disse markedene har ofte vidt forskjellige motiver
* osv., jeg nevner bare eksempler
Selv om jeg "godkjenner" vurderingen hans i å utelukke enkelte typer bobler vet jeg instinktivt at noe er "feil", altså at man egentlig ikke har all den informasjonen man trenger for å kunne vurdere saken. Jeg tror ikke helt på at "aksellerende prisstigning" er så veldig nødvendig, selv om dette har vært tilstede i samtlige av de boblene han refererte til. Det er temmelig irrasjonelt å tro at ting alltid skal følge ett og samme mønster.