Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Jobbintervju

eightworx

Art Director
Hei,
Jeg har da blitt kontaktet opp av ett større firma (ønsker ikke legge ut navnet enda siden denne posten da blir assosiert med nicket mitt) som ønsker å bruke meg som fast grafiker, dette fører da til en fulltids-stilling noe jeg har vært uten ihvertfall 4år nå.

Dette gjør også det sånn at det er 4år siden sist jeg var på ett jobbintervju, noen som har noen gode tips? De har allerede lest mye om meg og sett min portfolio men bør jeg ha med meg CV?

Selv om de sa de ville bruke meg som fast grafiker har de enda ikke bestemt seg og det er dette jobbintervjuet skal avgjøre.

Regner med det sitter endel her på webforumet som kan gi noen gode tips, både som arbeider og arbeidsgiver.
 

pleb

Medlem
Har vel vært på fire jobbintervjuer opp igjennom min karriere, og fått jobben hver gang. Nå sitter jeg i en lederstilling der jeg ansetter folk som jobber for meg.

Vær forberedt på alt. Om du har noen ting på CV-en din som nødvendigvis ikke ser så bra ut (som et friår etter videregående etc.), så lag en plan for hvordan du skal forklare dette til arbeidsgiver. Ikke bli stresset, og la samtalen flyte uten å bli for formell.
 

neXon

Medlem
Ansatte selv en kar for noen uker siden. Fikk 12 dyktige søkere, så jeg fikk et vanskelig valg.

Ja, ta med CV. Gi de en oppsummering av hva Cv-en inneholder. Bruk den som huskelapp.
Og ja, dobbelsjekk at Cv-en ikke har skrivefeil. De som hadde skrivefeil i søknad/CV gadd jeg ikke kalle inn. Finn mest mulig stoff om firmaet, og pugg det. Vær også forberedt på typiske standard spørsmål.

Vær positiv, smil og hold øyekontakt. Kle deg ok, og ikke gi et slapt håndtrykk. Hev stemmen så de hører deg. Ikke ha på deg slitte sko...jeg studerte faktisk skoene til de som var på intervju...skoene sier mye om personen. Om de ikke tilbyr, spør etter kaffi.

Mitt lengste jobbintervju varte i 2,5 time...hehe :D
 

Marita

ordleker
Gå igjennom de vanligste spørsmålene med deg selv på forhånd, f.eks er spørsmålet "hvilke negative egenskaper har du?" viktig, sånn jeg ser det. Det handler ikke bare om at de vil vite om alle de negative egenskapene dine, men i hvilken grad du har selvinnsikt.

Ellers er øyekontakt og håndtrykk viktig som nexon sier, og at du er tydelig på hva du mener, og ikke nøler med svarene dine. Tenk deg heller om i fem sekunder og kom med et godt svar. Fortell også hvorfor du liker å jobbe som grafiker, hva det gir deg og hva du kan gi bedriften om de ansetter deg. Typisk er "hvorfor vi skal velge akkurat deg" et spørsmål de kan komme med, ikke dumt å komme de i forkjøpet. Gi inntrykk av personlig trygghet (hvis du ikke oser av det fra før ;) )

Lykke til :)
 

sKrud

Meget sliten student
Artig at du nevner dette med sko neXon... Da jeg bodde i moskva var dette noe av det første alle russerne så på når du hilse på... Trodde ikke dette var noe som var kommet hit ennå..;)

Mitt råd:
- Vær deg selv
- Har du lyst på jobben? Si det til dem og hvorfor. Hvis også dette med kroppspråket.

Spørsmål du sikkert får:
- Dine sterke og svake sider
- Om du kunne forbedret en ting med deg selv, hva?
- Hvorfor skal vi ansette deg
- Hva kan du tilføre selskapet

Lykke til..

Sitter selv også å søker jobber for tiden...Ikke lett å være økonom å prøve å få seg jobb for tiden..
 

kongen

kongemedlem
Snu om på hele situasjonen: La firmaet overbevise deg om at de er rette firmaet for deg å jobbe hos.
 

Anders

Medlem
Mitt beste tips er å holde hendene foran kroppen, men ikke la de berøre hverandre. Vis håndflatene opp. Pass på å ikke strutt med kroppen. Og hvis du har muligheten til å velge sted for intervju, velg et sted med noe dempet belysning slik at du får større pupiller.

Da er ihvertfall kroppsspråket på plass. :)
 

Msites Ltd

Livsnyter
For det første er det alltid artig å bli headhuntet. Og, når det er de som har ønsket deg inn uten at du har kontaktet dem først ligger vel mye av presset hos dem....

Vær deg selv - ikke forsøk å være en annen ved å innstudere masse forskjellig. Det avsløres allikevel enten underveis eller i den første perioden i jobben.

Husk at det er de som har sett hva du kan utføre og finner deg interessant. Det setter faktisk deg i førersetet, så her er det bare å ta styringen.
Ikke vær redd for å spørre om betingelser, fremtidsmuligheter etc. Hvilke planer har de for deg rett og slett?

Før du går dit skal du også spørre deg selv om det er dette du selv vil, og hva som skal til for at du skal si ja til dette! For å gå fra en tilværelse som selvstendig til fast stilling hvor det hele tiden stilles strenge krav til arbeidstid etc kan være større enn du tror.

Og, husk at det er samme jobben som skal gjøres uansett om det er et stort eller lite firma.....
 
Topp