Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hvordan måler du trafikken til nettsiden din?

Trancton

Medlem
Hvis du bare vil vite hvor mange unike besøkende du har hver dag, så kan du bare la levetiden stå som den er. På dagsbasis vil ikke cookien ha så mye å si for kun å kunne rappoertere unike brukere. Dersom du ønsker å se det over en lengre periode, for eksempel unike besøkende, eller nye vs gamle besøk, så kan det være aktuelt å forlenge levetiden til cookien.

Som en tommelfingerregel så bør vel cookien leve omtrent like lenge som kjøpsprosessen til kundene dine. Så om du tenker på AIDA (Attention, Interest, Desire og Action), så bør en cookie følge brukeren fra han første gang blir oppmerksom på nettstedet ditt, til han eventuelt kjøper noe fra deg. Da har cookien fått fulgt hele løpet kjøpsprosessen til kunden din.
 

Dag Frogner

Supermedlem
Vel, det er ihvertfall veldig stor forskjell på om jeg setter cookien til 1 time eller 3 timer. Antall unike besøk blir mer enn halvert når jeg setter opp fra 1 til 3 timer. Jeg vil jo ha det mest mulig reelt, men er litt usikker på hvor jeg skal sette denne grensen.

Som sagt så selger jeg ingen varer på nettsiden min, så det er kun antall besøk/sidevisninger som er viktig.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Vel, det er ihvertfall veldig stor forskjell på om jeg setter cookien til 1 time eller 3 timer. Antall unike besøk blir mer enn halvert når jeg setter opp fra 1 til 3 timer. Jeg vil jo ha det mest mulig reelt, men er litt usikker på hvor jeg skal sette denne grensen.

Som sagt så selger jeg ingen varer på nettsiden min, så det er kun antall besøk/sidevisninger som er viktig.

For å forklare det veldig enkelt:
Setter du cookien til 1 time, så telles besøkende på nytt dersom de kommer tilbake en time (eller mer) senere. Hvis du har den så lav, og så oppgir unike besøkende pr dag ut fra dette, så vil f.ex. en som er inne en gang om morgenen, en om ettermiddagen, og en om kvelden, telle som 3 unike besøkende, noe som naturligvis er sprøyt.

Dersom du skal telle unike besøkende pr dag/døgn, som er en relativt vanlig måte å måle på, så er det altså 24 timer som gjelder. Ja, du kommer helt sikkert til å få kutta besøkstallet ditt dramatisk, men det vil være mye mer reelt.
 

Bjørnar

Gründer
Hmm, skuffet over at ingen har nevnt Piwik - Web analytics - Open source Veldig bra alternativ til GA og du slipper å dele alle trafikkdata med O'store Google...

istemmes. bruker også Pidgin til stort sett alt. har opplevd noe trøbbel, men i utgangspunktet fungerer det greit. det som kan være verdt å merke seg, er at det er Google-utviklere som jobber med Pidgin, folk fra Analytics som faktisk utvikler. Så vet ikke helt hvor veien går, men..
 

Trancton

Medlem
Yahoo! Web Analytics

Y!WA er også et utrolig bra verktøy. Det er gratis, men kun tilgjengelig via et par byråer som er godkjent og del av Yahoo! Web Analytics Consultant Network i Norge. Det er ganske likt GA, men data er mer eller mindre sanntid (kun et par min delay). I tillegg kan man følge hver enkelt brukers bevegelsesmønster på nettstedet. Custom reporting og segmentering byr også på mange gode muligheter.

EDIT: Levetiden på cookien er satt til ett år, og session timeout 30 minutter, dette kan dessverre ikke endres i Y!WA, noe som er litt dumt.
 

Trancton

Medlem
Ja det stemmer. Det vil si, man regnes som en returning visitor etter 11 måneder, men man blir likevel regnet som en unique visitor.

Dersom jeg besøker et nettsted i januar to ganger samme dag (altså to sessions), så blir jeg første gangen registrert som new visitor, andre gangen/neste session, så blir jeg registrert som returning visitor, men jeg teller fortsatt bare som én unique visitor den dagen. Når jeg kommer tilbake til nettsiden etter 11 måneder, så blir jeg da også regsitrert som returning visitor, og en unique visitor for den dagen, og evt. siste 30 dager avhengig av hvilket tidsintervall jeg ser på.

Kan av og til være litt lett å blande new og returning visitor ifht visitors og unique visitors.
 

arvekvaloy

New Member
King-Nothing: Hvilken cookie er det egentlig du har satt til en eller 3 timer? Er det __utma i Google Analytics?

På meg virker dette som et forsøk på å blåse opp trafikken, ved å få tellet flere unike besøkende enn hva som regnes som standard...

Hvis jeg var innom nettstedet ditt 3 ganger i løpet av en dag med over 1 time (eller 3) mellom hver gang, så skulle du korrekt fått tellet en unik besøkende og tre besøk. Du prøver å få dette til å bli 3 unike besøkende?
 

picxx

Well-Known Member
Hvis jeg var innom nettstedet ditt 3 ganger i løpet av en dag med over 1 time (eller 3) mellom hver gang, så skulle du korrekt fått tellet en unik besøkende og tre besøk. Du prøver å få dette til å bli 3 unike besøkende?

Spørsmålet er vel heller hva som burde defineres som en unik besøkende?
Hvorfor er det så fært om KN forsøker å få dette til å bli 3 unike, istedet for 1 unik med 3 sidevisninger?
 

Dag Frogner

Supermedlem
King-Nothing: Hvilken cookie er det egentlig du har satt til en eller 3 timer? Er det __utma i Google Analytics?

På meg virker dette som et forsøk på å blåse opp trafikken, ved å få tellet flere unike besøkende enn hva som regnes som standard...

Hvis jeg var innom nettstedet ditt 3 ganger i løpet av en dag med over 1 time (eller 3) mellom hver gang, så skulle du korrekt fått tellet en unik besøkende og tre besøk. Du prøver å få dette til å bli 3 unike besøkende?

Dette var da en uvanlig aggressiv måte å introdusere seg på et forum på?

Hvis du leser mine tidligere innlegg, så ser du at jeg gjerne vil ha dette mest mulig nøyaktig. Spørsmålet er hva som er mest "riktig". Det beste hadde jo vært om grensen gikk fra 00:01 til 23:59 slik at om man kommer innom to ganger i dette tidsrommet, er man kun én besøkende.

Ellers bruker jeg nå Woopra til å føre statistikk og her kan jeg ikke stille inn noe som helst og antar derfor at tallene det gir meg, stemmer.
 

arvekvaloy

New Member
picxx: Det eksisterer definisjoner av hva som er en unik besøkende. For eksempel har Web Analytics Association laget en definisjon som ser ut til å skape stor grad av enighet i anlysemiljøer.

Definisjonsdokumentet kan lastes ned her


Hvorfor det er så fælt å få eksemplet til å bli 3 unike istedet for en unik og tre besøk?

Av to årsaker:
1. Hvis man forsøker å forstå brukeradeferd basert på webanalyse for å skape et bedre og mer verdifult nettsted, så blir det menigsløst å sette cookie verdier som faktisk gjør at unike besøkende og besøk blir samme type måling.
2. Hvis man forsøker å blåse opp antallet unike besøkende (for eksempel for å bli mer attraktiv for annonsører) så er jo dette "juks og bedrag" og det har jeg liten sans for. Sjelden nødvendig eller verdt det og blir man ferska vil man ha et troverdighetsproblem som en som tar snarveier. Norge er et lite land.

King-Nothing: Aggresiv? hehehe..jeg er tilhenger av Ulvang-metoden: "Åpne knallhardt og så bare øke på..."

Du er inne på noe sentralt i det du skriver: Unike besøkende står i forhold til en tidsperiode, per døgn, per uke, per måned etc. Det er enkelte variasjoner i hvordan de forskjellige verktøy gjør dette og det er fint at man er bevisst på innstillingene for å få det mest mulig nøyaktig.

Nå er jeg fremdeles nysgjerrig på hvilken cookie og hvilke cookie verdier du endret på, har ikke hørt om at noen har hatt timeout på unike brukere på en time før.

Hvordan liker du forøvrig Woopra? Har du prøvd chat-funksjonen som gjør at du kan snakke med de besøkende på nettstedet?

Selv driver jeg for øyeblikket og tester ut Clicky. Kan være et godt sanntids supplement til Google og liker svært godt at feedburner tall kan integreres i dashboardet.
 

Dag Frogner

Supermedlem
Liker Woopra veldig godt. Greit med live-statistikk og det er enkelt i bruk og koster ikke allverden. Testet ut Clicky tidligere, men husker ikke hva som fikk meg bort fra det.

Har ikke testet ut chat`en annet enn på meg selv, men det fungerte greit. :)

Det var i statcounter man kunne endre denne tiden. Husker ikke spesifikt hva den het, men det den gjorde var å sette hvor lenge man ble regnet som unik. Satt man den til én time så kan man gå inn på nettsiden, gå ut igjen og inn etter 1t 5min og bli til to unike. Mange er jo innom mange ganger om dagen, dermed ble antallet unike besøk mangedoblet hvis jeg satt den ned fra 5 til 1 time f.eks.

Som jeg nevnte tidligere i tråden er det jo bare å sette cookie til én time og få massevis av besøk som man igjen kan gi til sine kunder, men det blir jo helt ville tall. At det er mulig å "manipulere" tall på denne måten i et statistikkprogram er jo ganske ille spør du meg.
 
Topp