Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hvordan måler du trafikken til nettsiden din?

picxx

Well-Known Member
picxx: Det eksisterer definisjoner av hva som er en unik besøkende. For eksempel har Web Analytics Association laget en definisjon som ser ut til å skape stor grad av enighet i anlysemiljøer.

Definisjonsdokumentet kan lastes ned her

Jo, det er fint, men jeg liker å gjøre ting litt bakvendt jeg, og ikke forholde meg så mye til hva som er standardisert i analysemiljøer, designermiljøer, kodermiljøer eller utviklermiljøer. Kanskje er det feil, men det har funket knall hittils.

For meg er det ikke tiden det kommer an på, men siden.
På en statisk side som aldri blir oppdatert kunne man gjerne hatt en cookietid på ei uke.
Brukeren får jo ikke servert noe nytt uansett, og sjensen til at han skal bli mere opprømt over siden og faktisk konvertere den andre gangen er vel like liten som den første gangen.
På en side som f.eks. en nettavis eller en side som oppdateres meget hurtig kunne gjerne cookietiden vært satt til en time.
Leser brukeren en musikkanmeldelse hos VG er det en sjanse til at den konverterer til å f.eks. kjøpe en CD. Kommer han tilbake en time senere for å lese om hvordan det gikk med kvinnelandslaget i håndball er det også en like stor sjans for at han konverterer til å kjøpe supportprodukter for damehåndballen.

Sikkert en litt krøkkete beskrivelse, men i bakhodet mener jeg dette ville være en riktig måte å definere en unik bruker på.
Men, selvsagt, det er flott og fint og alt slikt at det finnes noe standardisert som folk kan forholde seg til :)
 

arvekvaloy

New Member
Å gjøre ting ukonvensjonelt kan sikkert gi spennende resultater, men jeg klarer ikke helt å få tak i meningen i det du foreslår i dette tilfellet.

Som sagt ved å sette så lav cookie tid, så ødelegger man for sin egen analyse. Du har allerede "Besøk" som viser det du er på jakt etter. Å sette "besøkende" lik "besøk" som du i prakis gjør, vil gjøre "Nye besøkende" og "Returnerende besøkende" meningsløse (alle blir nye besøkende).

Spesielt i forhold til konverteringsanalyse og kjøpsatferd er det viktig å ha riktige data her. Erfaringer fra USA sier at det skal i snitt 3-4 besøk til før første kjøp gjøres. Her kan det være mye å hente på å optimalisere markedsføringen (såkallt multi-touch analyse) istedet for å stirre blindt på siste besøk som inneholdt et kjøp.
 

picxx

Well-Known Member
Spesielt i forhold til konverteringsanalyse og kjøpsatferd er det viktig å ha riktige data her.

Hvis du leser forslaget mitt over en gang til saa ser du at det er akkurat det samme som jeg sier.
Cookietiden burde derfor optimalt sett bli satt utifra aktiviteten paa siden foroevrig.

Det sagt, bruker jeg ikke tid paa analyser av alt mulig og ingenting selv, rett og slett fordi jeg ikke har tid til det. Man maa prioritere her i verden :)
 
Topp