Dette er dessverre ingen bruksanvisning, men mer et forsøk på å oppfordre folk til å jobbe kreativt med konkurranser som skal generere signups til nyhetsbrev, lokke potensielle kunder til nettbutikker, øke likes på Facebook og hva man nå har som baktanke.
Til stadighet får jeg tips om konkurranser til min gjerrige nettside - både fra "vanlige" brukere og ikke minst arrangører selv. Som oftest er det enkelt å se hvorvidt arrangøren har klart å jobbe frem en bra konkurranse.
De verste kjenner du nok - det er nystartede nettbutikker/Facebook-sider som kjører "Lik og del"-konkurranser på Facebook, kanskje til og med "krydret" med "Du får ekstra lodd i konkurransen hvis du gjør ditt eller datt". Som oftest gidder jeg ikke å kaste bort tid på å promote slikt - både fordi jeg selv misliker "deleaspektet", men også fordi det er dønn kjedelige konkurranser.
Men hva er så en god konkurranse?
Du behøver ikke å bruke et sinnsvakt dyrt medie-, reklame- eller webdesignbyrå for å komme opp med noe revolusjonerende. Kanskje det ikke behøver å være mer enn en Facebook-status hvor man skal legge inn en kommentar (uten noe mer dikkedarer). Signups til nyhetsbrev er også enkelt og noe folk flest godtar - så spørs det jo i etterkant hva du gjør med e-postadressene. Ikke slit dem ut, ikke selg dem osv.
Konkurransepremiene er et viktig aspekt: Sørg for at de er relaterte til virksomheten du driver. Driver du et bakeri, er det våsete å ha en bil i premie, men folk ville gått bananas hvis du hadde "bryllupskake" eller "en gratis bolle hver dag i ett år".
"Alle" vet at iPad'er, mobiltelefoner og slikt er noe som trigger folk til å delta i konkurranser, men er dette folk du egentlig vil ha i nyhetsbrevdatabasen eller som likere på Facebook-siden, dersom du driver en nettbutikk for garn?
En ting som har irritert livet av meg i alle år, er konkurransearrangørene som ikke engang har tenkt på når konkurransen skal avsluttes. De tror at folk deltar samme faen når det "trekkes". Jeg kan garantere deg at mange potensielle deltakere dropper ut dersom det ikke er angitt når konkurransen avsluttes. Så sett en dato for når aksjonen din er ferdig - funka den ikke, setter du heller i gang en ny en.
Og forresten: Tidsaspektet kan være viktig - uten at jeg vet fasiten. Publiserer du en konkurranse midt i en måned, bør kanskje avslutningsdato være aller senest utgangen av måneden etter? Gjerne enda tidligere.
Har du en bra konkurranse (la meg avgjøre det...), er du forresten hjertelig velkommen til å slenge inn et tips på min gjerrige side. Selv om konkurransen din kanskje ikke er "verdig nok" til å finne plass i alle mine kanaler, så bør du sørge for at flest mulig får høre om din "supre" konkurranser. Sørg også for å tipse andre passende nettsider.
Kom gjerne med utfyllende tips, du også. Dette innlegget er ikke sponset av, men dypt inspirert av denne konkurransen til @Dag Frogner - det eneste han mangler er vel synlig utløpsdato for konkurransen sin
EDIT: Dag er heldigvis kjapp som f...og dermed fikk også konkurransen hans en avslutningsdato
Til stadighet får jeg tips om konkurranser til min gjerrige nettside - både fra "vanlige" brukere og ikke minst arrangører selv. Som oftest er det enkelt å se hvorvidt arrangøren har klart å jobbe frem en bra konkurranse.
De verste kjenner du nok - det er nystartede nettbutikker/Facebook-sider som kjører "Lik og del"-konkurranser på Facebook, kanskje til og med "krydret" med "Du får ekstra lodd i konkurransen hvis du gjør ditt eller datt". Som oftest gidder jeg ikke å kaste bort tid på å promote slikt - både fordi jeg selv misliker "deleaspektet", men også fordi det er dønn kjedelige konkurranser.
Men hva er så en god konkurranse?
Du behøver ikke å bruke et sinnsvakt dyrt medie-, reklame- eller webdesignbyrå for å komme opp med noe revolusjonerende. Kanskje det ikke behøver å være mer enn en Facebook-status hvor man skal legge inn en kommentar (uten noe mer dikkedarer). Signups til nyhetsbrev er også enkelt og noe folk flest godtar - så spørs det jo i etterkant hva du gjør med e-postadressene. Ikke slit dem ut, ikke selg dem osv.
Konkurransepremiene er et viktig aspekt: Sørg for at de er relaterte til virksomheten du driver. Driver du et bakeri, er det våsete å ha en bil i premie, men folk ville gått bananas hvis du hadde "bryllupskake" eller "en gratis bolle hver dag i ett år".
"Alle" vet at iPad'er, mobiltelefoner og slikt er noe som trigger folk til å delta i konkurranser, men er dette folk du egentlig vil ha i nyhetsbrevdatabasen eller som likere på Facebook-siden, dersom du driver en nettbutikk for garn?
En ting som har irritert livet av meg i alle år, er konkurransearrangørene som ikke engang har tenkt på når konkurransen skal avsluttes. De tror at folk deltar samme faen når det "trekkes". Jeg kan garantere deg at mange potensielle deltakere dropper ut dersom det ikke er angitt når konkurransen avsluttes. Så sett en dato for når aksjonen din er ferdig - funka den ikke, setter du heller i gang en ny en.
Og forresten: Tidsaspektet kan være viktig - uten at jeg vet fasiten. Publiserer du en konkurranse midt i en måned, bør kanskje avslutningsdato være aller senest utgangen av måneden etter? Gjerne enda tidligere.
Har du en bra konkurranse (la meg avgjøre det...), er du forresten hjertelig velkommen til å slenge inn et tips på min gjerrige side. Selv om konkurransen din kanskje ikke er "verdig nok" til å finne plass i alle mine kanaler, så bør du sørge for at flest mulig får høre om din "supre" konkurranser. Sørg også for å tipse andre passende nettsider.
Kom gjerne med utfyllende tips, du også. Dette innlegget er ikke sponset av, men dypt inspirert av denne konkurransen til @Dag Frogner - det eneste han mangler er vel synlig utløpsdato for konkurransen sin
EDIT: Dag er heldigvis kjapp som f...og dermed fikk også konkurransen hans en avslutningsdato