Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hvordan få en konkurranse på nett til å "lykkes" mtp. trafikk/deltakelse

rune69

Gjerrigknarken sjøl
Medlem av ledelsen
Dette er dessverre ingen bruksanvisning, men mer et forsøk på å oppfordre folk til å jobbe kreativt med konkurranser som skal generere signups til nyhetsbrev, lokke potensielle kunder til nettbutikker, øke likes på Facebook og hva man nå har som baktanke.

Til stadighet får jeg tips om konkurranser til min gjerrige nettside - både fra "vanlige" brukere og ikke minst arrangører selv. Som oftest er det enkelt å se hvorvidt arrangøren har klart å jobbe frem en bra konkurranse.

De verste kjenner du nok - det er nystartede nettbutikker/Facebook-sider som kjører "Lik og del"-konkurranser på Facebook, kanskje til og med "krydret" med "Du får ekstra lodd i konkurransen hvis du gjør ditt eller datt". Som oftest gidder jeg ikke å kaste bort tid på å promote slikt - både fordi jeg selv misliker "deleaspektet", men også fordi det er dønn kjedelige konkurranser.

Men hva er så en god konkurranse?

Du behøver ikke å bruke et sinnsvakt dyrt medie-, reklame- eller webdesignbyrå for å komme opp med noe revolusjonerende. Kanskje det ikke behøver å være mer enn en Facebook-status hvor man skal legge inn en kommentar (uten noe mer dikkedarer). Signups til nyhetsbrev er også enkelt og noe folk flest godtar - så spørs det jo i etterkant hva du gjør med e-postadressene. Ikke slit dem ut, ikke selg dem osv.

Konkurransepremiene er et viktig aspekt: Sørg for at de er relaterte til virksomheten du driver. Driver du et bakeri, er det våsete å ha en bil i premie, men folk ville gått bananas hvis du hadde "bryllupskake" eller "en gratis bolle hver dag i ett år".

"Alle" vet at iPad'er, mobiltelefoner og slikt er noe som trigger folk til å delta i konkurranser, men er dette folk du egentlig vil ha i nyhetsbrevdatabasen eller som likere på Facebook-siden, dersom du driver en nettbutikk for garn?

En ting som har irritert livet av meg i alle år, er konkurransearrangørene som ikke engang har tenkt på når konkurransen skal avsluttes. De tror at folk deltar samme faen når det "trekkes". Jeg kan garantere deg at mange potensielle deltakere dropper ut dersom det ikke er angitt når konkurransen avsluttes. Så sett en dato for når aksjonen din er ferdig - funka den ikke, setter du heller i gang en ny en.

Og forresten: Tidsaspektet kan være viktig - uten at jeg vet fasiten. Publiserer du en konkurranse midt i en måned, bør kanskje avslutningsdato være aller senest utgangen av måneden etter? Gjerne enda tidligere.

Har du en bra konkurranse (la meg avgjøre det...), er du forresten hjertelig velkommen til å slenge inn et tips på min gjerrige side. Selv om konkurransen din kanskje ikke er "verdig nok" til å finne plass i alle mine kanaler, så bør du sørge for at flest mulig får høre om din "supre" konkurranser. Sørg også for å tipse andre passende nettsider.

Kom gjerne med utfyllende tips, du også. Dette innlegget er ikke sponset av, men dypt inspirert av denne konkurransen til @Dag Frogner - det eneste han mangler er vel synlig utløpsdato for konkurransen sin ;)

EDIT: Dag er heldigvis kjapp som f...og dermed fikk også konkurransen hans en avslutningsdato ;)
 

Dag Frogner

Supermedlem
Og vips har han fikset det. :D

Så får vi se på responsen og hvordan vi kan bruke epostadressene etterpå. Jeg tror ihvertfall at jeg kommer til å fortsette med konkurranser av denne typen, dersom det viser seg å være en del som melder seg på. Epostadresser er jo mye mye mer verdt enn "likes" og kommentarer på en Facebook-side og jeg tipper folk ikke har noe problemer med å gi den fra seg så lenge de føler at de kan stole på vedkommende som holder konkurransen.

Planen var først at vi skulle kjøre en ganske standard "lik oss på Facebook og kommentèr hvorfor du vil vinne"-konkurranse, men så tenkte jeg at vi heller skulle prøve på denne måten, for å øke sjansen til å få litt mersalg i etterkant. Jeg har brukt Wufoo til konkurranser tidligere, men uten å egentlig samle inn adresser, så jeg satt opp et skjema (noe man gjør på 5-10 min) og gjorde det så enkelt som mulig å delta. Kun navn og epostadresse.

Det finnes jo et konsept som heter Model Day Studio hvor man får full makeup og fotografering i èn pakke, noe jeg har inntrykk av at er ganske populært hos damene. Vi har snakket litt om å gjøre noe tilsvarende etter hvert, og jeg tenker at denne konkurransen kanskje kan gi det prosjektet en liten kickstart siden vi nå får vist frem hva vi leverer og hvordan resultatet blir.

Forhåpentligvis får vi også litt "PR" på Facebook i etterkant av konkurransen når vi publiserer bildene, samt at vi også da allerede har en liten samling av epostadresser som kan få info om når vi evt starter med dette.
 
Sist redigert:

rune69

Gjerrigknarken sjøl
Medlem av ledelsen
Skal være forsiktig med å relatere for mye til akkurat din konkurranse, Dag. Men et spørsmål likevel: Hadde det ikke vært en fordel for en lokal bedrift å finne ut om deltakerne bor i nærheten? Slike e-postadresser vil vel være betraktelig mer verdifulle?
 

Dag Frogner

Supermedlem
Nå holder jo begge vi som har konkurransen til i samme kommune og tror du ikke flertallet av de som liker oss på Facebook også bor i nærheten av oss? Hos meg kan det kanskje være folk fra andre steder av landet som liker siden min fordi de liker bildene jeg legger ut, men jeg tenker at man kun føger et spa om man bor i nærheten og har planer om å besøke de, eller ihvertfall få med seg evt tilbud? Eller kan det hende jeg tar grundig feil?
 

rune69

Gjerrigknarken sjøl
Medlem av ledelsen
Interessant tråd :)

Skal legge hodet litt på blokka og gi et eksempel på en konkurranse som IKKE funka. Trodde det skulle bli bra- deltakelse kostet maks 1-2 minutt tid , gratis å delta, premiene var nokså fine og relaterte......nesten ikke respons :-( Promoterte via B, twitterG+ osv....

http://fotballmoro.no/gratis-vm-konkurranse-med-fine-premier/

Delegreia er jo første synd? Her burde fokus f.eks. heller vært "fortell hvem du ville tatt med deg på tur til Brasil" elns - tagging er minst like verdifullt som deling (folk tagger av seg selv når du spør slik).

Ellers var vel den konkurransesida litt lite innbydende - man må jo nesten være lærer (as I am) for å orke å lese alt, sorry mac.
 

rune69

Gjerrigknarken sjøl
Medlem av ledelsen
Og, nå kommer det selvfølgelig til å hagle inn med forslag til konkurranser du bør legge opp på din siden ;)

Hvis man gidder å lese innlegget helt til bunns, så skal man ikke se bort fra det - selv om jeg tror de fleste WF'ere forlengst er klar over muligheten.
 

Msites Ltd

Livsnyter
Interessant tråd :)

Skal legge hodet litt på blokka og gi et eksempel på en konkurranse som IKKE funka. Trodde det skulle bli bra- deltakelse kostet maks 1-2 minutt tid , gratis å delta, premiene var nokså fine og relaterte......nesten ikke respons :-( Promoterte via B, twitterG+ osv....

http://fotballmoro.no/gratis-vm-konkurranse-med-fine-premier/

Alt for mange terskler i den konkurransen. Bare det å få folk til å lese alt det der var en stor terskel....
 

rune69

Gjerrigknarken sjøl
Medlem av ledelsen
Nå holder jo begge vi som har konkurransen til i samme kommune og tror du ikke flertallet av de som liker oss på Facebook også bor i nærheten av oss? Hos meg kan det kanskje være folk fra andre steder av landet som liker siden min fordi de liker bildene jeg legger ut, men jeg tenker at man kun føger et spa om man bor i nærheten og har planer om å besøke de, eller ihvertfall få med seg evt tilbud? Eller kan det hende jeg tar grundig feil?

Tenker at en konkurranse KAN gå viralt - hva gjør du da?
 

Jens1986

Medlem
Interessant tråd :)

Skal legge hodet litt på blokka og gi et eksempel på en konkurranse som IKKE funka. Trodde det skulle bli bra- deltakelse kostet maks 1-2 minutt tid , gratis å delta, premiene var nokså fine og relaterte......nesten ikke respons :-( Promoterte via B, twitterG+ osv....

http://fotballmoro.no/gratis-vm-konkurranse-med-fine-premier/

Et tips til fremtiden: Bruker du Facebook kommentarer på siden din så vil dette komme opp i feeden til venner av de som kommenterer. Da kunne konkurransereglene vært å bare skrive minuttet i kommentarfeltet.
 

Bjørnar

Gründer
Vi kjørte denne: http://konkurranse.ekstralys.no i desember og januar. Den fungerte overhodet ikke, vi fikk vel 150 epost-adresser, og det ble en kostbar affære. Vi kunne gjort et mye større forarbeid, men vi trodde at 10000 i reisegavekort var noe "alle" hadde lyst på.
 
Topp