@Dag:
Joa, selvfølgelig er det slik at alt kan krasje, se på Windows, jeg sliter med plutselig BSoD om dagen, og er så irritert at hadde jeg hatt Bill her nå så hadde han fått ett sett til med mandler.
Poenget er at det er ikke alltid det spiller noen rolle hvem som har skrevet koden, og som jeg skrev tidligere så er min erfaring at det er ikke alltid en syyyk utdannelse betyr at man er kompetent, kun at man har en..... wait for it..... syyyyk utdannelse!!
Det er også slik at det er to sider, de som pusler med WP har helt klart et marked, og det er også helt klart at det er personer/selskaper som betaler for å få satt opp slikt, samtidig virker det som mange føler seg litt truffet av Sjefskoder sitt innlegg, og mener at de med full rett kan kalle seg webdesignere / utviklere eller hva som helst, selv om de ikke kan kode den enkleste lille ting, noe som for meg virker pussig da det ikke er det jeg forbinder med hverken tittelen eller yrket, men nå har ikke jeg noe greie på slikt, jeg bare liker å være med å kverulere litt jeg
, så det er godt mulig jeg tar feil? Nå er vel heller ikke tittelen beskyttet så jeg kan kanskje tittulere meg Webdisigner jeg også, eller!!
På den andre siden er det de som virkelig kan dette, og at de hater WP forstår jeg godt.
WP er tross alt som også tidligere nevnt noe som ble skapt for at det skulle være enklere for privatpersoner å komme seg på nett med en liten blogg eller nettside uten å måtte lære seg html, css, php osv.
Når det nå er blitt slik at svært mange "webdisignere" kan tilby billige nettsider for kunder ved å bruke WP så er det klart det går de som har brukt svært mye tid på å faktisk lære seg dette litt i næringen, noe som etter min mening er uheldig da jeg ikke ønsker et internett fullt av ferdigsider fra WP, men som kanskje er uunngåelig.
Så er det vel den tredje siden, nemlig WordPress selv.
Som lenker i mitt forrige innlegg viser er dette i utgangspunktet skapt av noen ildsjeler som ikke ønsker reklame eller betaling, men at dette skal være et open source prosjekt fritt for alle. Samtidig har WP plutselig blitt voksent, og for å skaffe kapital til å utvikle dette til det det er i dag har det kommet inn venturefond og investorer som har spyttet inn en del dollar i dette.
Disse vil nok på et tidspunkt ha noe igjen, og det spørs hvor lenge man er interessert i å gi bort software som man ellers kunne tjent gode penger på.
WP er tross alt ikke Google, som med tjenester som AdWords/AdSense og andre, drar inn milliarder med dollar. De har råd til å kjøpe opp mindre selskaper og gjøre nyttig software tilgjengelig for massene ettersom det er god reklame som igjen gjør at G tjener enda mer på sine betalingstjenester. WP har ikke noe slikt liggende i bakgrunnen og blir nok på et tidspunkt helt nødt til å begynne å sope inn en hel del med dollar for å etterhvert kunne betale de som har spyttet inn penger for utviklingen av WP.
For noen år siden uttalte WP at deres software og nettsider ikke skulle besudles med annonser og annet skvip, kun kort tid etter måtte de svelge noen kameler, og ta tilbake dette, da de så seg nødt til å benytte annonser for å få inn penger.
Hvor lang tid går det så før man begynner å ta betalt for andre ting?
Ingen er så idealistiske at de sitter på en gullgruve uten å utnytte dette, og jeg tror at WP sitter og venter til hele nettet er stapp fullt av denne dr|ten, for så å finne et eller annet system for å få inn enorme beløp på kontoen.
Så til slutt litt svar på spørsmålet, hvis en nettside krasjer og vedkommende som har solgt / laget den siden ikke aner hva som ligger bak, men er forbeholdt WP sin kundeservice, internettfora eller Googlesøk for å finne feilen, dersom de i det hele tatt klarer å finne feilen, så blir det fort problematisk for vedkommende som har betalt 5K for den siden når den er nede i ukevis i forhold til noen som har laget dette fra bunnen av og enkelt kan feilsøke sin egen kode, og som vet hva han ser etter, og kanskje fikser dette på minutter/timer!
Her er det vel også litt snakk om hvilken kundegruppe det gjelder, for pizzasjappa på hjørnet er det kanskje akseptabelt at siden er nede i noen uker, mens for et firma som har mye av sin kundegruppe på nettet så er det kanskje helt uakseptabelt.
Poenget her må bli at jeg tror mange av de som kjøper nettsider av disse "webdesignerene" som bruker WP ikke er klar over hva de får. Selv om noen sier klart i fra at "jeg bruker wordpress som plattform", så er det nok få av de webdesignerene som faller i den gruppen som sier til kunden at "jeg kan ikke kode mer enn ræva mi, men jeg er god på klipp og lim".
Det første utsagnet kan for en som ikke har greie på intertweetyfaceweb greier høres ganske så fancy og komplisert ut, og det er nok lite sannsynlig at kunden oppfatter at det det virkelig er snakk om er en pynting på utsagn nummer to.
Igjen, så har ikke jeg noe i mot de som bruker WP, Joomla osv. og som velger å selge løsninger basert på dette, jeg synes derimot det er smart gjort, men i min verden er de ikke webdesignere.
Det blir litt som å gå til en arkitekt for å få designet et hus, og når du kommer inn så får du presentert en katalog med ferdighus. Du kan kun velge det som er i katalogen, for å tegne noe annet blir for komplisert for arkitekten, og er noe han ikke kan, han selger kun ferdighus han...