Vis meg gjerne noen i den norske bransjen som lager gode nettsider for en tusenlapp.
Vi har for eksempel
denne karen.
Og nei, hensikten med dette innlegget er ikke å rope «dobbeltmoral» og det er ikke å gjøre narr av noen. Poenget mitt er bare at selv om det du sier her etter min mening er utrolig fornuftig (og jeg synes at elektrikereksempelet var et godt eksempel), vil alt variere fra tilfelle til tilfelle. Alle forretningstransaksjoner er forskjellige, og det som er helt upassende i noen situasjoner kan passe i andre.
For å bruke eksempelet logokonkurranser. Send bidrag, dette innlegget blir lagt ut mange steder, bruker jeg bidraget ditt får du en tusenlapp, hvis ikke får du ingenting. I utgangspunktet kan vi vel være enige i at dette er en merkelig og ikke akkurat effektiv måte å skaffe seg en logo på, da man i utgangspunktet er garantert at proffene ikke kommer til å delta så lenge det medfører store mengder tapte arbeidstimer som man med stor sannsynlighet ikke får resultater av. Ok, denne metoden brukes også av profesjonelle aktører (blant annet gjorde Universitetet i Tromsø noe lignende i fjor sommer), men da er premiebeløpet desto høyere.
Men se for deg at en side som DeviantArt hadde bestemt seg for at de ville ha en ny logo, og de la ut en slik konkurranse. De sitter på et så svært community at det garantert er et stjernetalent der som ikke aner at talentet deres er verdt mye mer, og jeg vil tippe at de kunne få en bedre logo på den måten enn om de skulle ha leid inn et firma til å lage denne logoen for 50 000.
Jeg har faktisk gjort noe lignende selv også -- da var det snakk om en t-skjortedesignkonkurranse og ikke en logo, men prinsippet var det samme, og premien var latterlig lav. Men det gjorde jeg internt i et community hvor folk hadde et forhold til denne t-skjorta, den samme folkemengden som senere ble kundegruppe for samme produkt. Jeg ville aldri ha lagt ut en slik utlysning på Webforumet.
På samme måte er jeg helt enig i (sorry, Atle) at dersom man lager en nettside for tusen kroner, vil den som regel ha dårligere kvalitet enn en nettside man kjøper fra et profesjonelt selskap for det mangedobbelte av den prisen.
Men ingen regel uten unntak. Sist jeg skulle opprette en nettside, gadd jeg ikke å kode den selv, så jeg lastet ned et gratis script fra wordpress.org. Deretter lastet jeg ned et gratis design fra wordpress.org. Blir resultatet like bra som det hadde blitt om jeg hadde kjøpt en nettside fra en profesjonell utvikler? Nei. Men det blir godt nok for mitt formål, og jeg betalte ikke en krone for det.
Dessuten: For enkelte vil dette sannsynligvis være nok. Dersom Småbedrift X ønsker å ha en ytre profil på Internett og det eneste budsjettet de har til dette er tusen kroner, er det fort gjort å finne en skoleelev som kan slenge sammen en Frontpage-side (eksisterer fortsatt Frontpage?) på to timer og legge ut denne på nett. Man får ikke en veldig bra nettside, men man får likevel bygd opp et ansikt på Internett, og det er som regel mye bedre enn å ikke ha en nettside i det hele tatt.
Jeg tror at det jeg prøver å si er at jeg i utgangspunktet er helt enig med deg, Kenneth -- men det finnes unntak fra absolutt alt.
Velger man å kjøpe produktene sine fra skoleelever er man som regel vant til at man får lavere kvalitet for lavere pris. I de fleste situasjoner er dette helt greit for oss. Jeg klipper gjerne håret hos lærlinger for å spare penger. Vil jeg spare penger på tannlege tar jeg gjerne kontakt med tannhelseutdanninga og spør om de trenger en prøvekanin. Og alle som har handlet nok til å kjenne til Firstprice og lignende vet godt at man der betaler mye mindre med den risikoen at kvaliteten ikke er like god. Kjøper jeg en grandiosa, kan jeg selvsagt ikke forvente Peppes Pizza-kvalitet. Jeg er enig med picxx: Dersom kunden bevisst går for det billigste alternativet og produktet er deretter, er dette minst like mye kundens feil som det er leverandørens.
Dersom kundene ikke forstår dette og dermed skyr alle profesjonelle aktører som pesten fordi de brenner seg på en gutteromsleverandør, er det trist for det profesjonelle webmiljøet. Men dette har mer å gjøre med at kunden er dum enn at leverandøren er useriøs.
Folk som Atle gir et alternativ til de som ikke er interesserte i å betale for det en nettside faktisk koster. Men i 95 % av tilfellene (og nå snakker jeg ikke om Atle, da jeg ikke har sett noen nettsider han har laget og de for alt det jeg vet er av fantastisk kvalitet) vil de merke at de får det de betaler for.
Og om de heller velger å gå til Episerver, vil de sannsynligvis føle seg rundlurt.