Hvem er WF for? Private eller bedrifter?

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Vi har for eksempel denne karen.

Jeg jobber for en gratis organisasjon og det eksemplet var liiiittt satt på spissen.

Forøvrig er det jo stor forskjell på en logo og en nettside. Jeg kjøpte nylig selv en logo på 99designs for ca 1800 kroner og er storfornøyd med den. Men en nettside blir jo et heeelt annet kapittel.

Forøvrig skader ikke disse "nettside-for-en-tusenlapp" folkene meg noe særlig, da jeg jobber med en heeelt annen klasse kunder. Jeg bare sier min mening. Jeg mener at folk som jobber alt for billig gjør seg selv en bjørnetjeneste. Jeg synes vi burde være flinkere til å lære opp opp kundene i hva som er bra kvalitet og hva som fungerer, ikke bare gi de noe og si "dette funker", selv om det ikke gjør det.

Du ville ikke gått til en elektriker som gjør en halvdårlig jobb. Det samme burde gjelde når du skal bygge din internettstrategi. Det er viktigere i dag hvordan man presenterer seg på internett enn det var før i tiden når alle hadde en frontpage-nettside. En dårlig nettside i dag kan tape deg flere kunder enn du tjener.

Ny case:

- Du driver en fysisk butikk og har 100 kunder hver dag.
- Du betaler en kid 1000 kroner og får en dårlig nettside.
- Nettsiden gir deg 10 nye salg hver dag og du er oppe i 110 nye salg hver dag.
- Du tenker at dette var en god investering.

Realiteten

- Du gjør en bra jobb i bedriften din og opplever en naturlig vekst.
- Flere potensielle kunder bruker internett for å finne tjenestene eller produktene du tilbyr.
- De finner nettsiden og anser bedriften din som veldig useriøs og ønsker ikke å handle fra deg, hverken på nett eller i fysisk butikk.

Selv om du har gått opp med 10 salg hver dag, så kan du i realitet ha mistet mange potensielle kunder fra naturlig vekst.
 
Sist redigert:

Helge

Profesjonell Googlesøker
For å bruke eksempelet logokonkurranser. Send bidrag, dette innlegget blir lagt ut mange steder, bruker jeg bidraget ditt får du en tusenlapp, hvis ikke får du ingenting. I utgangspunktet kan vi vel være enige i at dette er en merkelig og ikke akkurat effektiv måte å skaffe seg en logo på, da man i utgangspunktet er garantert at proffene ikke kommer til å delta så lenge det medfører store mengder tapte arbeidstimer som man med stor sannsynlighet ikke får resultater av. Ok, denne metoden brukes også av profesjonelle aktører (blant annet gjorde Universitetet i Tromsø noe lignende i fjor sommer), men da er premiebeløpet desto høyere.

Merkelig og ikke effektiv? 99designs.com har jo enormt suksess med dette :p

Annbefaler også trådstarter til å legge det inn på 99designs istedenfor.. ;)
 
Jeg vet, Kenneth. Poenget mitt var som sagt bare å vise til at det som er opplest og vedtatt i en situasjon ikke nødvendigvis gjelder i en annen, og at eksempelet var satt veeeeeldig på spissen er jeg klar over.

(EDIT: Begynte å skrive dette innlegget før du redigerte ditt, så jeg svarer bare på første linje i innlegget.)

Tonny: Jeg kan bare snakke for meg selv, men dersom jeg hadde skrevet et innlegg der jeg etterlyste en logo til femti kroner, tror jeg at det hadde vært fordi jeg overhodet ikke hadde oversikt over hva slike ting faktisk koster, og da hadde jeg faktisk satt pris på å bli opplyst om at jeg var på villspor. Og jeg synes ærlig talt ikke at slik off-topic i jobbutlysningstråder er en negativ ting, da grunnen til at jeg oppsøkte webforumet i utgangspunktet er at det er mange intelligente brukere her som sitter på kunnskap jeg selv mangler -- inkludert info om hva ting normalt koster, hva slags informasjon man bør komme med når man utlyser et oppdrag, og slike ting. Jeg innbiller meg at alle jobbutlysere som er litt åpne for innspill kan lære utrolig mye av diskusjonen som oppstår i jobbutlysningstråden deres.
 

Tonny Kluften

Administrator
@olafmoriarty. Enig at kunden ikke alltid vet hva det koster. Da ha man to muligheter. Man kan si følgende til personen.

I en kommentar på WF:
- Du er en idiot og en hæstkuk som prøver å lure alle og samtidig ødelegge verdens logomarkedet.

I en PM på WF:
- Hvis du høyner prisen vil du få bedre kvalitet, dermed fremstå bedre på nett og tjene mer penger.

Hvilken ville du foretrukket å få?
 
Ordlydmessig ville jeg nok ha foretrukket den siste, men om den beskjeden hadde kommet på PM eller som kommentar i WF hadde ikke spilt noen rolle. Får jeg en informativ beskjed på PM kan jeg lære av den, kommer samme beskjed i forumet kan alle lære av den.
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Nå vil jeg nevne denne pizzan de hadde på OBSs for noen måneder / år tilbake. Denne var bedre enn alt av pizza fra Peppes, Dolly og andre steder. Desverre var den kun i butikken 1 uke, og siden har jeg ikke sett den. Jeg ble forelsket i den, og vurderer og ta kontakt med Coop for og finne ut hvilken pizza det var. Pizzaen har altså kun vært i salg i norske butikker i 1 uke. Om noen vet hvilken det er, plesase PM me så kjøper jeg et lager for resten av livet. FY så god den var!

Tonny, nå ble jeg forvirret:

Tonny skrev:
Og jobben rundt å sette opp et nettsted med egen design tar ikke to timer, jeg vil påstå aldri. I løpet av prosjektet og innen kunden er fornøyd har man snakket/epostet med kunden i til sammen to timer.
Sette opp nettsiden og lage design er ikke det samme som og prate med kunden. Det er en del av ett større prosjekt. Jeg mener at og LAGE koden for nettstedet og tilrettelegge for kunde kan man gjøre på 2 AKTIVE timer. Da mener jeg en simpel nettside som de fleste bedrifter har den dag har i dag. Ytterligere greier som samtaler med de som skal gjøre arbeidet er ikke inne i mitt bilde. Dvs, dersom en potensiell kunde sender meg en epost om hva kunden ønsker, da syns jeg det er feil og fakturere kunden allerede fra jeg begynner og lese denne eposten. Det har jeg vel strengt tatt heller ikke lov til. Ikke vet jeg om jeg faktisk heller (med lovens lange arm i behold) har lov til og fakturere for svaret jeg skriver på en slik epost. Jeg mener altså at det og prate med kunden er noe annet enn og faktisk gjøre jobben kunden ber om. En samtale med kunden kan da også bestå av skitprat som man driver med venner. Det vil jeg også påstå at kunden liker dersom man gjør det noenlunde riktig. Er det riktig og fakturere kunden for skitpratet?

Ja Tonny, jeg vet at du har sagt det før. Om tittelen på tråden min her var noe dum så må du gjerne redigere den. Når jeg tenker meg om så har jeg tatt litt av når det gjelder både tittel og innlegg generelt her på WF / siste 24 timer her på forumet. Det er ikke deg som forumeier jeg altså prøver og skylde på her. - Jeg vet jo at du har nevnt det tidligere. :)

Jeg vil også anbefale alle og stemme på det dere tenker, og før dere stemmer, forhold dere til til flotte greiene som da heter: - Jeg vil ikke gjøre mot andre som jeg ikke vil vil at andre skal gjøre mot meg!

- Om jeg er kristen? - Desverre, det er jeg ikke. :)
 
Sist redigert:

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
@olafmoriarty. Enig at kunden ikke alltid vet hva det koster. Da ha man to muligheter. Man kan si følgende til personen.

I en kommentar på WF:
- Du er en idiot og en hæstkuk som prøver å lure alle og samtidig ødelegge verdens logomarkedet.

I en PM på WF:
- Hvis du høyner prisen vil du få bedre kvalitet, dermed fremstå bedre på nett og tjene mer penger.

Hvilken ville du foretrukket å få?

Det er de to som er alternativene eller er du bare full av bias i dag?
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Jammen Kenneth da, god morgen til deg også. :)

Hallo? Hva er forkjellen da? Om jeg jobber for 600NOK + moms per time, vil da ikke min kvalitet være noe bedre enn om jeg jobber for 300NOK + moms per time? At det kan være vanskelig for meg og gjøre en bra jobb dersom jeg jobber for sistnevnte kan jeg forstå, men jeg er da ikke mindre kompetent av den grunn?
 

Tonny Kluften

Administrator
Sette opp nettsiden og lage design er ikke det samme som og prate med kunden. Det er en del av ett større prosjekt. Jeg mener at og LAGE koden for nettstedet og tilrettelegge for kunde kan man gjøre på 2 AKTIVE timer. Da mener jeg en simpel nettside som de fleste bedrifter har den dag har i dag. Ytterligere greier som samtaler med de som skal gjøre arbeidet er ikke inne i mitt bilde. Dvs, dersom en potensiell kunde sender meg en epost om hva kunden ønsker, da syns jeg det er feil og fakturere kunden allerede fra jeg begynner og lese denne eposten. Det har jeg vel strengt tatt heller ikke lov til. Ikke vet jeg om jeg faktisk heller (med lovens lange arm i behold) har lov til og fakturere for svaret jeg skriver på en slik epost. Jeg mener altså at det og prate med kunden er noe annet enn og faktisk gjøre jobben kunden ber om. En samtale med kunden kan da også bestå av skitprat som man driver med venner. Det vil jeg også påstå at kunden liker dersom man gjør det noenlunde riktig. Er det riktig og fakturere kunden for skitpratet?

Jeg er ofte enig med deg, men her bommer du fullstendig. Kort sagt, arbeidsdagen har 8 timer, du bruker 1 time til å kommunisere med kunden. Dermed godtar du kun betaling for 7 timer? Nei, det går ikke, kommunikasjon med kunden er en del av jobben.
Kommunikasjon er en del av hverdagen til tjenesteleverandører. Og den tiden man bruker på en kunde skal man ha betalt for. Hva skal man skal leve av hvis man ikke får betalt?

Det er de to som er alternativene eller er du bare full av bias i dag?

Setter det på spissen.
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Men er det faktisk lov og fakturere en kunde for en epost der kunden spør om hva du kan tilby? Ett av partiene våre i valgkapen sendte ut reklame på epost. Kan jeg nå fakturere dette partiet fordi jeg bruke 2 timer på og lese epost fra dem?
 
Sette opp nettsiden og lage design er ikke det samme som og prate med kunden.
Jo, det er det. Man er nødt til å etablere en god kommunikasjon med kunden for å forstå hva man egentlig er bedt om å lage. All kommunikasjon med kunden er en del av jobben. Hvor mange tråder har vi sett her om situasjoner hvor en kunde har bestilt et webprosjekt hos en leverandør, og så har hele greia endt med søksmål fordi de har hatt vidt forskjellige syn på hva man egentlig er bedt om å levere?

Jeg vet veldig godt at jeg hadde blitt irritert (sannsynligvis i hovedsak på meg selv) dersom en kunde hadde bedt meg om å lage en nettside «litt sånn som Facebook», jeg hadde brukt tid og penger på å bygge en sosial nettverksside, og så hadde kunden svart «Eh, det jeg mente var at jeg ville ha en side med litt blått på».

[Ja, folk tenker sånn. Noen her som her lest Jeff Smiths Bone? Jeg har hørt folk omtale den som en tegneserie «litt som Fantomet» fordi den er i svart-hvitt.]

Mr Vest skrev:
Dvs, dersom en potensiell kunde sender meg en epost om hva kunden ønsker, da syns jeg det er feil og fakturere kunden allerede fra jeg begynner og lese denne eposten.
Du fakturerer selvsagt ikke før han faktisk er kunde hos deg, det er det da ingen som har sagt.

Mr Vest skrev:
En samtale med kunden kan da også bestå av skitprat som man driver med venner. Det vil jeg også påstå at kunden liker derso man gjør det noenlunde riktig. Er det riktig og fakturere kunden for skitpratet?
Dersom en kunde ringer meg i arbeidstida for å prate skit slik at jeg ikke får gjort andre ting jeg kunne ha tjent penger på, kan du banne på at disse timene går rett inn på neste faktura til kunden. Og dersom kunden ringer meg utenom arbeidstid for å prate skit, legger jeg på.

Samtaler mellom kunde og leverandør handler som regel om å utvikle produktet i riktig retning. Det skal selvfølgelig leverandøren ha betalt for. Nei, det betyr ikke at man setter opp autosvar slik at alle som sender deg en e-mail får en faktura i retur. Men når man har fått en kunde, skal denne kunden selvsagt betale for det han/hun faktisk får tilbake, og det inkluderer alt planleggingsarbeidet og opplæringsarbeidet som skjer på telefon eller mail.

Minner om denne tråden for et eksempel på hvordan kunder kan te seg. Sånt sluker arbeidstimer som man ikke får brukt til andre ting, skal man da la være å tjene penger på det?

Mr Vest skrev:
Men er det faktisk lov og fakturere en kunde for en epost der kunden spør om hva du kan tilby?
Nei, enheten er jo ikke kunde hos deg på det tidspunktet. Men det øyeblikket dere har en minimum muntlig kontrakt om at du skal levere et produkt til dem, vil all innledende kommunikasjon selvsagt være en del av produktet.
 
Hallo? Hva er forkjellen da? Om jeg jobber for 600NOK + moms per time, vil da ikke min kvalitet være noe bedre enn om jeg jobber for 300NOK + moms per time?

Det kommer jo an på hvordan du bruker disse pengene. Hvis du setter disse pengene rett inn på høyrentekonto vil det selvsagt ikke være noen kvalitetsforskjell på ditt arbeid. Men det finnes mer enn nok av fornuftige ting å bruke penger på som hever kvaliteten på arbeidet ditt.

Jeg har den oppfatningen at jeg (og har fått inntrykk av at det samme gjelder for mange andre) jobber klart bedre når jeg har et kontor jeg kan sitte å jobbe på, gjerne utenfor hjemmet, enn når jeg sitter i sofaen med laptopen på fanget og en gang i timen må ta ut papegøyene av buret sitt for at de skal få seg en flytur i stua slik at de kan skrike litt lavere den neste halvtimen. Skal man leie kontor, koster det penger.

Jeg lager nettsider med EditPlus. Glimrende program, men det koster penger. Jeg har valgt å betale de pengene fordi jeg føler at det gir meg bedre kvalitet enn å bare skrive sidene i Notepad. Og alle de som jobber som designere sverger til å bruke Photoshop -- koster skjorta, men alle er vel enige om at det gir bedre kvalitet enn Microsoft Paint?

Og alt jeg gjør må bokføres. Jeg kan leie en regnskapsfører for å gjøre dette for meg, det koster penger. Jeg kan også gjøre dette selv, men da er det timer ingen betaler meg for å jobbe, derfor trenger jeg en høyere timepris på de timene jeg jobber for å få hjulene til å gå rundt.

Penger er ikke lik kvalitet, men det er ikke så innmari langt unna heller.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Høyere pris gir meg også mer tid til å tiltrekke meg ny lærdom, eksprimentere på egen regning og andre ting som kommer kunden til gode, samtidig som jeg fint kan overleve!
 
Topp