Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hva skal jeg gjøre med posten?

picxx

Well-Known Member
Er det ikke mulig å ha et lager i f.eks. sverige/danmark og sende varene defra i de tilfellene hvor det er snakk om import?
 

picxx

Well-Known Member
Tror man må ha en avdeling der i så fall.
Men slikt skulle jo ikke være nødvendig!

Mye som ikke skulle vært nødvendig.
Å dropshippe fra egen utenlandsavdeling f.eks. kan jo være en løsning om man selger en del.
 

HPF

Medlem
Jeg synes det er på tide at vi sier fra. - Slutter å godta. Stiller meg undrende til at det ble BALLUBA når vi måtte ty til margarin til julebaksten grunnet et monopol, men når det gjelder posten/bring, tar vi bare i mot det som kommer. På enkelte forsendelser var det en prisøkning på over 100% ved årsskiftet. I desember sendte jeg et 7 siders brev til Samferdselsdepartementet (kopi til politiske partier og presse)og ba om en avklaring (de eier jo bedriften). Er helt "fersk" medlem her (ca 5 min gammel), men lover å komme tilbake til saken - publisere brevet og eventuelle svar. Bli med å mobiliser!
Lykke til :)

Driver forøvrig selv og forbereder å klage Posten inn til Konkurransetilsynet. Mitt utgangspunkt er at Posten/Bring distribuerer brev og pakker fra utenlandet altfor rimlig, at det er norske innenlandssendinger som subsidierer de lave fraktprisene for pakker fra utlandet. Posten/Bring har tidligere fått påpakk, tror det var fra Konkurransetilsynet, om at de ikke kan gi store rabatter til store aktører fordi de har en dominerende stilling og at slike rabatter (det var Servicepakker det var snakk om) vil være konkurranseforskyvende. Så da får vi se hvordan det stiller seg når konkurranseforskyvingen skjer til fordel for utenlandske nettbutikker.

Posten/Bring fikk påpakk fra Konkurransetilsynet for eksklusivavtalen de tegnet med butikkjeder så jeg har litt håp. På den annen side, Posten/Bring har mektige venner. Hipp hurra for særinteressenes land.

En annen ting jeg skal ta opp er problemet med nettbutikker i EU området som opererer med norsk domene, norsk tekst, norsk valuta og i det store og hele fremstår som en norsk nettbutikk men gir blanke i å forholde seg norske forbrukerlovgivning. 10-15% av prisene mine til forbruker utgjør kostnader jeg må kalkulere inn på grunn av norsk forbrukerlovgivning og det er omtrent så mye dyrere jeg er enn mine utenlandske konkurrenter. Jeg henvendte meg først til Forbuker Europa som svarte:

"Du reiser flere interessante problemstillinger.

Dersom et nettsted markedsfører seg aktivt mot norske forbrukere med norsk tekst, betaling i norsk valuta og norsk domene, skal de også følge norsk forbrukerkjøpslovgivning. Dette er det nokså bred enighet om internasjonalt.

I henhold til finansdirektivet kan selger ta seg betalt for reelle kostnader knyttet til kortbruk. Kostnadene må være reele, og de må spesifiseres klart.

Dersom du har en klage mot selskapet vedrørende reklamasjon eller økonomisk tap grunnet vilkår i strid med forbrukerkjøpslovgivningen, vil vårt kontor være rett klageorgan. Ønsker du å klage inn selskapet/nettstedet for brudd på lovgivningen, er det Forbrukerombudet som er rett klageorgan. De kan kontaktes på ***@forbrukerombudet.no
."

Så jeg sendte da en email til Forbrukerombudet. Fikk et nesten 2 siders langt standardsvar, hvor mye de hadde å gjøre etc. Essensen i svaret var:

"....Problemstillingen du tar opp omfattes ikke av de problemstillinger Forbrukerombudet har planlagt å følge opp i 2011. Derfor kan vi dessverre ikke ta din sak til behandling nå....."

Så sendte jeg ny email med spørsmål om de hadde planer om å gjøre noe med dette i 2012, men fikk ikke svar. Sender purring, inget svar. Sender ny purring, inget svar.

Tar så kontakt med Markedsrådet som er stedet å henvende seg hvis man er misfornøyd med Forbrukerombudet sin avgjørelse. Får svar (fra en ***@forbrukertvistutvalget.no adresse) at jeg må be Forbrukerombudet bringe avgjørelsen inn til vurdering for Markedsrådet. Det gjorde jeg 21 nov, men så langt jeg kan se fikk jeg ikke svar på den henvendelsen heller for 8 desember henvender jeg meg pånytt til Markedsrådet (***@forbrukertvistutvalget.no) der jeg skriver:

"Jeg har nå sendt 3 emailer til Forbrukerombudet, henholdsvis 27.10, 11.11 og 21.11, men de svarer ikke på noen av dem.

Er det Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet eller Nærings- og handelsdepartementet jeg bør henvende meg til nå?"


12 desember får jeg et enlinjers svar fra FTU honchoen

"Det er Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet som er overordnet departemen for Forbrukerombudet."

Det er opptil flere lysår mellom de kravene det beslektede Forbrukerrådet stiller til næringsdrivende og hva næringsdrivende selv opplever i form av svartid og vilje til å behandle saker.

Da gjenstår det bare for meg å forfatte et brev til det departementet. Ikke at jeg har så store forhåpninger, de folkene der har i all tid fått bevilget midler til drift og lønninger fra et oljerikt statsbudsjett og har sannsynligvis null forståelse for at noen må skape verdiene selv.
 

Kassimaja

Geocacher
Kjøper en varer på f.eks. QXL så kommer disse ofte i konvolutter med frimerker som er brukt minst en gang tidligere...

Det er nok ikke frimerkesamlere som kjøper slike pakker med ustemplede frimerker
Nyere,Limløse merker uten stempel - Kjøp det på QXL.no

I følge posten er det å bruke opp igjen frimerker svindel/dokumentfalsk. Det er kanskje ikke løsningen på problemene folk har med posten om dagen...
 

May

Medlem
Lykke til :)

Driver forøvrig selv og forbereder å klage Posten inn til Konkurransetilsynet. Mitt utgangspunkt er at Posten/Bring distribuerer brev og pakker fra utenlandet altfor rimlig, at det er norske innenlandssendinger som subsidierer de lave fraktprisene for pakker fra utlandet. Posten/Bring har tidligere fått påpakk, tror det var fra Konkurransetilsynet, om at de ikke kan gi store rabatter til store aktører fordi de har en dominerende stilling og at slike rabatter (det var Servicepakker det var snakk om) vil være konkurranseforskyvende. Så da får vi se hvordan det stiller seg når konkurranseforskyvingen skjer til fordel for utenlandske nettbutikker.

Posten/Bring fikk påpakk fra Konkurransetilsynet for eksklusivavtalen de tegnet med butikkjeder så jeg har litt håp. På den annen side, Posten/Bring har mektige venner. Hipp hurra for særinteressenes land.

En annen ting jeg skal ta opp er problemet med nettbutikker i EU området som opererer med norsk domene, norsk tekst, norsk valuta og i det store og hele fremstår som en norsk nettbutikk men gir blanke i å forholde seg norske forbrukerlovgivning. 10-15% av prisene mine til forbruker utgjør kostnader jeg må kalkulere inn på grunn av norsk forbrukerlovgivning og det er omtrent så mye dyrere jeg er enn mine utenlandske konkurrenter. Jeg henvendte meg først til Forbuker Europa som svarte:

"Du reiser flere interessante problemstillinger.

Dersom et nettsted markedsfører seg aktivt mot norske forbrukere med norsk tekst, betaling i norsk valuta og norsk domene, skal de også følge norsk forbrukerkjøpslovgivning. Dette er det nokså bred enighet om internasjonalt.

I henhold til finansdirektivet kan selger ta seg betalt for reelle kostnader knyttet til kortbruk. Kostnadene må være reele, og de må spesifiseres klart.

Dersom du har en klage mot selskapet vedrørende reklamasjon eller økonomisk tap grunnet vilkår i strid med forbrukerkjøpslovgivningen, vil vårt kontor være rett klageorgan. Ønsker du å klage inn selskapet/nettstedet for brudd på lovgivningen, er det Forbrukerombudet som er rett klageorgan. De kan kontaktes på ***@forbrukerombudet.no
."

Så jeg sendte da en email til Forbrukerombudet. Fikk et nesten 2 siders langt standardsvar, hvor mye de hadde å gjøre etc. Essensen i svaret var:

"....Problemstillingen du tar opp omfattes ikke av de problemstillinger Forbrukerombudet har planlagt å følge opp i 2011. Derfor kan vi dessverre ikke ta din sak til behandling nå....."

Så sendte jeg ny email med spørsmål om de hadde planer om å gjøre noe med dette i 2012, men fikk ikke svar. Sender purring, inget svar. Sender ny purring, inget svar.

Tar så kontakt med Markedsrådet som er stedet å henvende seg hvis man er misfornøyd med Forbrukerombudet sin avgjørelse. Får svar (fra en ***@forbrukertvistutvalget.no adresse) at jeg må be Forbrukerombudet bringe avgjørelsen inn til vurdering for Markedsrådet. Det gjorde jeg 21 nov, men så langt jeg kan se fikk jeg ikke svar på den henvendelsen heller for 8 desember henvender jeg meg pånytt til Markedsrådet (***@forbrukertvistutvalget.no) der jeg skriver:

"Jeg har nå sendt 3 emailer til Forbrukerombudet, henholdsvis 27.10, 11.11 og 21.11, men de svarer ikke på noen av dem.

Er det Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet eller Nærings- og handelsdepartementet jeg bør henvende meg til nå?"


12 desember får jeg et enlinjers svar fra FTU honchoen

"Det er Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet som er overordnet departemen for Forbrukerombudet."

Det er opptil flere lysår mellom de kravene det beslektede Forbrukerrådet stiller til næringsdrivende og hva næringsdrivende selv opplever i form av svartid og vilje til å behandle saker.

Da gjenstår det bare for meg å forfatte et brev til det departementet. Ikke at jeg har så store forhåpninger, de folkene der har i all tid fått bevilget midler til drift og lønninger fra et oljerikt statsbudsjett og har sannsynligvis null forståelse for at noen må skape verdiene selv.

Puh..og takk. Blir veldig glad når jeg registrerer at jeg ikke er "alene i værden" om å si i fra, og å forvente en endring. Forbrukerombudet er forbeholdt privatpersoner, så det er vel grunnen til at de ikke kan(vil) hjelpe. Jeg har klokketro på at dersom kunder ( og kanskje spesielt de som driver nettbutikker og dermed hver og en representerer tusenvis av kunder) fremstår samlet, vil det være mulig å stille krav. Når min bedrift alene (en bitteliten en) "handlet" hos posten/bring for nermere 150K i 2011, tror jeg ikke de vil ha mye igjen å "sponse" andre deler av sin virksomhet med, for gjennom det å kunne oppnå konkurransefordeler, dersom vi velger andre løsninger der det er mulig. Hos meg er "begeret fullt". For et par dager siden sendte jeg en liten vare på 15g til en kunde. I 2011 ville jeg betalt kr 9,- i porto for denne. Nå kostet det kr 37,- Altså en prisøkning på over 400% - "Staten" kan altså tillate seg hvor stor prisøkning som helst, mens markedet ellers skal reguleres. En slik økning er ikke tillat i.h.h.t. konsesjonen, men kamuflert i et "format tillegg" er det visst greit. Forstå det den som kan. Jeg har i dag gjort to tiltak for å minske mitt økonomiske bidrag til posten/bring. Det ene er at jeg har gått til anskaffelse av en vakumpakkemaskin (sender mange "myke pakker" som kundene setter pris på å få i postkassen), og det andre er at jeg har inngått logistikk avtale med TollPost. Siden jeg (som mange andre nettbutikker) "sponser" en del av fraktkostnadene, vil vakum maskinen være betalt i løpet av 10 dager. Og for hver forsendelse av større, registrerte pakker, vil jeg øke inntjeningen min med opp til kr 70,- Det nermer seg faktisk et beløp som gjør at jeg feks kan tilby jobb til en som trenger det. (Og kanskje selv kunne holde meg innenfor AML, som jeg er nødt til å bryte daglig)
Jeg gleder meg til å bidra til et "sunnere" logistikk miljø ved å representere en liten del av den veksten som jeg er sikker på at TollPost kommer til å ha i tiden som kommer.
 

HPF

Medlem
....Forbrukerombudet er forbeholdt privatpersoner,.....
Forbrukerombudet er også for næringsdrivende, sitat: "....De fleste sakene tas opp på grunnlag av klager fra forbrukere og næringsdrivende, men også på eget initiativ....."
 
Ja, det er det som skjer. Og det er fullt lovlig å kjøpe og selge disse. Frimerkene kommer fra de fleste offentlige instanser, så som politi, departementer, tinghus, kommuner etc. pluss mangfoldige private som sender frimerkeklipp til Tubfrim som er en veldledig organisasjon. Her selges frimerkeklippene i kilovis, og kjøpere vasker frimerkene av klippene og selger de de ikke bruker selv, videre på auksjoner, Finn.no etc.

I den gamle postloven var det forbudt å gjenbruke ustemplede frimerker, men denne paragrafen ble fjernet når den nye postloven ble vedtatt i 1997, antagelig for at "overfrankerte frimerker" ikke kan bli nektet å brukes på nytt. Dette er jo frimerker som ennå ikke er brukt som betaling for en postal tjeneste. (Eldre mennesker har en tendens til å legge på et ekstra frimerke eller 2 når de sender brev for sikkerhets skyld.)

Posten liker ikke gjenbruk offisiellt, og det er helt umulig å kontrollere dette, men likevel ikke forbudt pr. dags dato. At posten ikke liker dette, er ikke nok til at det er forbudt - det er postloven som gjelder og stortinget har vedtatt å fjerne denne paragrafen fra postloven. Har mange år på baken som postansatt, og har aldri sett at brev med gjenbrukte frimerker er nektet distribuert.

Eneste mulighet for å stoppe denne virksomheten er at posten må bli flinkere til å stemple sendingene, noe som også er etterlengtet av frimerkesamlere.

Kan også nevne at det er fullt ut lovlig å sende brev uten frimerker, men at mottaker må betale straffeporto ved mottakelse.
 
Sist redigert:

Barbereren

New Member
Kanskje enda mer irriterende enn de nye prisene til Posten, er hvor udugelige de er på å faktisk oppdatere e-løsningene sine. Vi benytter oss av Posten/Bring Fraktguiden for portoberegning i nettbutikken. Lenge lurte vi på hvorfor prisene var feil, og det viste seg at Posten hadde glemt å legge inn de nye formatprisene i Fraktguiden! Dette ble ikke ordnet av Posten før 18 (!) januar, og det var etter at jeg maste både på e-post og telefon. Fortsatt er det feil i Fraktguiden, for de har ikke klart å legge inn tillegget for sendinger over 9 cm. Har sendt de en mail på det også, men det er foreløpig ikke ordnet. Vi kommer til å nekte å betale straffeporto, og jeg anbefaler alle som bruker Fraktguiden til å gjøre det samme, for det går ikke an å drive på den måten.
 
Topp