Lykke til
Driver forøvrig selv og forbereder å klage Posten inn til
Konkurransetilsynet. Mitt utgangspunkt er at Posten/Bring distribuerer brev og pakker fra utenlandet altfor rimlig, at det er norske innenlandssendinger som subsidierer de lave fraktprisene for pakker fra utlandet. Posten/Bring har tidligere fått påpakk, tror det var fra Konkurransetilsynet, om at de ikke kan gi store rabatter til store aktører fordi de har en dominerende stilling og at slike rabatter (det var Servicepakker det var snakk om) vil være konkurranseforskyvende. Så da får vi se hvordan det stiller seg når konkurranseforskyvingen skjer til fordel for utenlandske nettbutikker.
Posten/Bring fikk påpakk fra Konkurransetilsynet for eksklusivavtalen de tegnet med butikkjeder så jeg har litt håp. På den annen side, Posten/Bring har
mektige venner. Hipp hurra for særinteressenes land.
En annen ting jeg skal ta opp er problemet med nettbutikker i EU området som opererer med norsk domene, norsk tekst, norsk valuta og i det store og hele fremstår som en norsk nettbutikk men gir blanke i å forholde seg norske forbrukerlovgivning. 10-15% av prisene mine til forbruker utgjør kostnader jeg må kalkulere inn på grunn av norsk forbrukerlovgivning og det er omtrent så mye dyrere jeg er enn mine utenlandske konkurrenter. Jeg henvendte meg først til
Forbuker Europa som svarte:
"
Du reiser flere interessante problemstillinger.
Dersom et nettsted markedsfører seg aktivt mot norske forbrukere med norsk tekst, betaling i norsk valuta og norsk domene, skal de også følge norsk forbrukerkjøpslovgivning. Dette er det nokså bred enighet om internasjonalt.
I henhold til finansdirektivet kan selger ta seg betalt for reelle kostnader knyttet til kortbruk. Kostnadene må være reele, og de må spesifiseres klart.
Dersom du har en klage mot selskapet vedrørende reklamasjon eller økonomisk tap grunnet vilkår i strid med forbrukerkjøpslovgivningen, vil vårt kontor være rett klageorgan. Ønsker du å klage inn selskapet/nettstedet for brudd på lovgivningen, er det Forbrukerombudet som er rett klageorgan. De kan kontaktes på ***@forbrukerombudet.no."
Så jeg sendte da en email til
Forbrukerombudet. Fikk et nesten 2 siders langt standardsvar, hvor mye de hadde å gjøre etc. Essensen i svaret var:
"
....Problemstillingen du tar opp omfattes ikke av de problemstillinger Forbrukerombudet har planlagt å følge opp i 2011. Derfor kan vi dessverre ikke ta din sak til behandling nå....."
Så sendte jeg ny email med spørsmål om de hadde planer om å gjøre noe med dette i 2012, men fikk ikke svar. Sender purring, inget svar. Sender ny purring, inget svar.
Tar så kontakt med
Markedsrådet som er stedet å henvende seg hvis man er misfornøyd med Forbrukerombudet sin avgjørelse. Får svar (fra en ***@forbrukertvistutvalget.no adresse) at jeg må be Forbrukerombudet bringe avgjørelsen inn til vurdering for Markedsrådet. Det gjorde jeg 21 nov, men så langt jeg kan se fikk jeg ikke svar på den henvendelsen heller for 8 desember henvender jeg meg pånytt til Markedsrådet (***@forbrukertvistutvalget.no) der jeg skriver:
"Jeg har nå sendt 3 emailer til Forbrukerombudet, henholdsvis 27.10, 11.11 og 21.11, men de svarer ikke på noen av dem.
Er det Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet eller Nærings- og handelsdepartementet jeg bør henvende meg til nå?"
12 desember får jeg et enlinjers svar fra FTU honchoen
"Det er Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet som er overordnet departemen for Forbrukerombudet."
Det er opptil flere lysår mellom de kravene det beslektede Forbrukerrådet stiller til næringsdrivende og hva næringsdrivende selv opplever i form av svartid og vilje til å behandle saker.
Da gjenstår det bare for meg å forfatte et brev til det departementet. Ikke at jeg har så store forhåpninger, de folkene der har i all tid fått bevilget midler til drift og lønninger fra et oljerikt statsbudsjett og har sannsynligvis null forståelse for at noen må skape verdiene selv.