Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hva skal jeg gjøre med posten?

Kassimaja

Geocacher
Sitter og forsøker å finne ut hva jeg skal gjøre med posten fra nyttår. Selger en del på Finn som privatperson, men portosatsene går i taket fra nyttår, spesielt med tanke på "straffeportoen" på alt som er tykkere enn 2 cm.

Er det noen som har tenkt på dete og har en plan for nyåret?
 

Kassimaja

Geocacher
Jeg har snakket med posten og dem sier at i en periode kan gamle konvolutter brukes uten tillegg i prisen, men det er problemer med å finne ut hvor lenge en periode er... Argumentet posten hele tiden bruker er: "Posten må jo tjene penger..." Jade, selvfølgelig må posten det, men over 800.000.000 i overskudd i fjor er ikke dårlig det heller...

Et A-brev opp til 350 gram mellom 2-7 cm. tykt går opp fra 27 til 37 kroner.

Et A-brev opp til 1 kg. over 7 cm. tykt vil koste 92 kroner og en servicepakke som er sporbar og forsikret vil koste fra 83,75. Prisene henger ikke på grep i det hele tatt og posten kan bare herje som dem selv vil...

Hadde det bare eksistert en konkurent på privatmarkedet...
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Problemene for en del som importerer elektriske artikler i større omfang er flere. Bl.a.
* E-merking er ikke nødvendig på salgstidspunkt (jeg har ikke undersøkt om det lovlig eller ulovlig å importere noe som ikke følger reglene som privatperson - det blir sagt mye om dette, men akkurat hvorvidt reglene gjelder for privatfolk?).
* Selgeren trenger ikke tilby noe norsk garanti.
* Forsendelseskostnader fra Hong Kong -> Arendal er mindre enn Stavanger -> Arendal
* Selgerne surfer med på returordninger som forhandlere og butikker her betaler for: retur for el-artikler og grønt punkt.
 

Kassimaja

Geocacher
* Forsendelseskostnader fra Hong Kong -> Arendal er mindre enn Stavanger -> Arendal

Kostnaden er ikke lavere, men norske nettbutikker er med å betaler for at posten skal sende ut utenlandske forsendelser til motaker og avsender kan ilby gratis frakt
 
Sitter og forsøker å finne ut hva jeg skal gjøre med posten fra nyttår. Selger en del på Finn som privatperson, men portosatsene går i taket fra nyttår, spesielt med tanke på "straffeportoen" på alt som er tykkere enn 2 cm.

Er det noen som har tenkt på dete og har en plan for nyåret?

Jeg sender ut en god del ordrer som får plass i en A4 boblekonvolutt (mindre enn 350g og mindre enn 7cm).

Prisen på det alternativet blir det samme hvis konvolutten er mindre enn 2cm tykk, men det gjelder jo nesten ingen av produktene jeg selger. Så porto øker da fra 27kr til 37kr!

I tillegg ser det ut som smartkonvoluttene også får en maks tykkelse på 2cm?!?
Før kunne man sende det som man fikk plass til i de konvoluttene.
 

Kassimaja

Geocacher
Smartkonvoluttene får max tykkelse på 2 cm., men du kan gjøre den opp til 7 cm. tykk hvis du setter på 14 kr. ekstra i frimerker. Dette gjelder også i en periode uten at posten vet hvor lenge en periode er...
 

Kassimaja

Geocacher
De gamle kan sendes tykkere uten straffeporto til Posten finner det for godt og de ney som selges fra 1. januar kan fyller tykkere, men da må du sette på ekstra porto
 

Britta

stoffdronning
Jeg kommer til å hoppe over 1kg-brev i fremtiden, det blir for dyrt.

Tror jeg legger inn inntil 350gr for 37 NOK (en forbasket stoffrull er 6,5cm, pluss boblekonvolutt kommer jeg ofte over 7cm - avhengig av postkontoret jeg leverer til), pluss servicepakke 130 NOK.

Håper at ikke Bring endrer sine bedriftspakkepriser med det første.
 

Beergear.no

Medlem
Det er liten tvil om at vi vil se på andre alternativer etter nyttår.
Med den prispolitikken posten fører blir det jo nesten "umulig" å beregne frakt...
Virker nesten som de ikke vil ha nettbutikker som kunder.
Som om ikke det var nok sitter vi som driver Norske nettbutikker og sponser våre konkurrenter i Asia.
Det er selvfølgelig noe riv ruskende galt når det er billigere å sende en sending fra Kina til Narvik enn fra Oslo til Narvik.
I det lange løp er vi jo dømt til å tape.
De som vokser opp nå bryr seg lite om de bestiller fra Kina eller Oslo.
 

May

Medlem
Jeg synes det er på tide at vi sier fra. - Slutter å godta. Stiller meg undrende til at det ble BALLUBA når vi måtte ty til margarin til julebaksten grunnet et monopol, men når det gjelder posten/bring, tar vi bare i mot det som kommer. På enkelte forsendelser var det en prisøkning på over 100% ved årsskiftet. I desember sendte jeg et 7 siders brev til Samferdselsdepartementet (kopi til politiske partier og presse)og ba om en avklaring (de eier jo bedriften). Er helt "fersk" medlem her (ca 5 min gammel), men lover å komme tilbake til saken - publisere brevet og eventuelle svar. Bli med å mobiliser!
 
Topp