Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Hva er detta for en avgjørelse?!

kongen

kongemedlem
Alt NRK har produsert før 1996 er også under "public domain".
 
Sist redigert:

Travellingman

Nettgrunder
Nå vet jeg ikke hvordan man gjør dette her til lands, men i storbritannia blant annet er byvåpen og andre offentlige symboler åpent for bruk såfremt de ikke brukes på en nedverdigende måte. Eksempelvis er dette grunnen til at Liverpool FC har fuglen fra Liverpool by sitt byvåpen ogkan bruke denne.men det igjen betyr at Lavabird ikke er copyrighted og det er derfor fritt frem for alle andre å bruke denne komponenten til liverpool sitt fotballag :) dette har visst bakgrunn i at offentlig eiendom tilfaller innbyggerne eller noe slikt....

Liverbird heter den ;)
 

picxx

Well-Known Member
Vet ikke om dette kan ha noen betydning?

Et viktig prinsipp i statsretten og forvaltningsretten som kan være av betydning som vern for den enkelte, er legalitetsprinsippet eller lovskravet. Kort sagt går dette prinsippet ut på at der offentlige myndigheter ønsker å gripe inn i den enkeltes rettsstilling for eksempel ved å pålegge plikter, må dette være godtatt av Stortinget i lov (formell lov). Det kan være vanskelig å vurdere hvor klar hjemmelen for en forvaltningsbeslutning må ha i lovtekstens ord og forarbeider for å gi dekning for et bestemt inngripende vedtak. Generelt sett vil vurderingen av hvor klar lovteksten må være vurderes i forhold til hvor inngripende beslutning det er tale om. Jo mer inngripende, jo sterkere står lovskravet.

Dette betyr jo, slik jeg ser det, at stortinget ikke har noen sak medmindre det esplisitt er nedfelt en lov som gir stortinget rett til alle domennavn som inneholder -stortinget-.
Nå var vel kanskje det en noe vid tolkning, men har ikke helt klart for meg hva en rettsstilling faktisk innebærer.

Uansett, hvis vi beveger oss tilbake til trådens start bør vel stortinget greie å fremlegge at navnet stortinget faktisk er opphavsrettlig beskyttet og ikke offentlig eiendom (public domain) hvis de skal komme noe videre i en slik sak?
 

hansson

Langveisfarende
Uansett om navnet er offentlig eiendom eller ikke så overstyrer NORIDs regler dette, HVIS det er fare for forveksling med offentlig instans. Spørsmålet er altså om det noen sinne er fare for at noen TROR at Stortinget/det offentlige ville drevet en klinikk.

Jeg tror man må være ganske brødhue for å tro noe sånt, men det er jo mange brødhuer der ute...
 
Topp