picxx
WF 09
Nei nei nei pikkx. Så du mener jeg kan ta 100 templates fra templatemonster.com og lage en pakke med "100 beste webtemplates", som gir meg et nytt åndsverk for så å gå til søksmål mot templatemonster.com hvis de lager en slik pakke med de samme templatene?
Nei, "et nytt" åndsverk må selvsagt være akkurat det, et nytt åndsverk. Ikke en samling av 100 stjålne åndsverk som samles for å profittere på dem.
Som jeg skrev i en annen tråd, om du har det for øyet å fremstille et litterært eller kunstnerisk verk som i stor grad fremhever den som har opphavsretten, er det faktisk greit.
Om du på noe måte stjeler, eller misbruker ett åndsverk for selv å profittere på det er det ulovlig.
Er jo egentlig noe som sier seg selv den siste biten da.
Om jeg i en 400 siders bok om norges beste websider tar i bruk prt.screens og deler av kildekoden på de sidene på kanskje 40 sider, vil ikke det være noe brudd på åndsverksloven, slik jeg leser den. Men skal man gå i dybden her blir det jo snart nesten enklere å kontakte en advokat, eller en dommer (få å få noe som er rettskraftig).