ChatGPT

holte

Medlem
Fin melodi og akkorder på den låta da. Hørte ikke på teksten.
Man hører ikke hvor bra teksten egentlig er i låta da en del ord blir litt utydelige, men i mine øyne er det en fantastisk tekst. Jeg har derfor tenkt å lære meg gitargrepene og forsøke å spille den inn selv. Har en følelse av at den kan bli bedre og jeg ønsker å fremheve teksten, men litt vrient å finne gitargrepene så jeg fant et gratis program man kan laste ned på telefonen som heter Chord Ai, men akkordene er litt ukjent for meg, så her trengs det nok litt øvelse:)

Men som nevnt liker jeg egentlig ikke denne kunstige intelligens utviklingen. På Vitenskaps programmet Abels Tårn på NRK sa de at når dette var utviklet ville det være det nærmeste vi kommer en Gud. Kunstig intelligens kan brukes både positivt og negativt. Hva med en Djevel? Tenk hvor mye jævelskap dette kan brukes til og ingen vet hvem som styrer dette i fremtiden. Superdatamaskiner så store og raske at det er ufattelig og med tilgang på all verdens informasjon.

Det er mange som har vært med å utvikle dette som blir skremt over utviklingen og potensialet. De ser farene ved det. Her er en artikkel fra E24
Betyr kunstig intelligens slutten for menneskeheten? Eller vil teknologien føre til et slags paradis?

eller denne
Derfor frykter forskere kunstig intelligens

Nei, jeg savner 80 og 90 tallet...

holte

Medlem
Jag testade ut Suno. är rätt roligt att skapa egen musik, tror det är mer inspirerande för redan etablerade artister som kan skapa egna där och få inspiration till egen sång. Men vi går ju mot tider där inte kunskap håller en tillbaka för vad man kan göra, nu är det mer vad vill man göra...Jag skulle utan problem kunna jobba som journalist i Norge idag, utan att jag kan norska, kan hantera Chatgpt tillräckligt för att göra det..
Suno har utviklet seg mye siden jeg lagde denne. Har ikke fulgt veldig med enda, men nå kan du legge inn egne riff, tekst og mye mer, om jeg ikke husker feil.

Når det gjelder journalistikk tror jeg fremtidens nyheter vil bli lagd av kunstig intelligens så journalistyrket er snart historie, i hvert fall de fleste av dem.

Jeg for min del tror nok det vil være bruk for en del journalister også i fremtiden. For hvem skal stille spørsmål i f.eks intervjusituasjoner, hvem ivaretar tilsvarsretten, hvem ber om innsyn i (og leser gjennom) saksdokumenter fra rettsvesen og kommuner, og sist, men ikke minst, hvem stikker ut og tar bilde av den nye brua som er under oppføring ... :)

holte

Medlem
Jeg for min del tror nok det vil være bruk for en del journalister også i fremtiden. For hvem skal stille spørsmål i f.eks intervjusituasjoner, hvem ivaretar tilsvarsretten, hvem ber om innsyn i (og leser gjennom) saksdokumenter fra rettsvesen og kommuner, og sist, men ikke minst, hvem stikker ut og tar bilde av den nye brua som er under oppføring ... :)
Som nevnt vil nok de fleste journalister bli overflødige. Alt handler om penger og profitt og mye av det du nevner trenger du ikke journalistutdannelse for å gjøre. Kunstig intelligens vil også kunne gjennomføre telefonintervjuer. Dessuten finnes det dataprogrammer og programmering som kan få kunstig intelligens til å gå igjennom saksdokumenter, etc.

Forøvrig har det vært sagt opp en masse journalister de senere årene og i stedet for nyheter fylles avisene av anormal sex, realitytv, sladder alla Se og Hør, mm

Mediene er ikke lenger hva de var og i stedet for nyheter får vi brød og sirkus. Og siden noen få multinasjonale selskap kjøper opp det som er av medier vil nok media endre seg ytterligere, kanskje radikalt. Vi får nok andre prioriteringer en bilde av den nye brua, men den kan hvem som helst med et mobilkamera ta bilde av og sende lokalavisen...

Som nevnt vil nok de fleste journalister bli overflødige. Alt handler om penger og profitt og mye av det du nevner trenger du ikke journalistutdannelse for å gjøre. Kunstig intelligens vil også kunne gjennomføre telefonintervjuer. Dessuten finnes det dataprogrammer og programmering som kan få kunstig intelligens til å gå igjennom saksdokumenter, etc.

Forøvrig har det vært sagt opp en masse journalister de senere årene og i stedet for nyheter fylles avisene av anormal sex, realitytv, sladder alla Se og Hør, mm

Mediene er ikke lenger hva de var og i stedet for nyheter får vi brød og sirkus. Og siden noen få multinasjonale selskap kjøper opp det som er av medier vil nok media endre seg ytterligere, kanskje radikalt. Vi får nok andre prioriteringer en bilde av den nye brua, men den kan hvem som helst med et mobilkamera ta bilde av og sende lokalavisen...

Jeg beklager, men jeg er nok ikke helt enig med deg i dette tilfellet.

Joda, mange ting kan nok automatiseres (og er det for så vidt allerede den dag i dag), men selv om KI kan gjennomføre telefonintervjuer tror jeg nok de fleste foretrekker intervjuer hvor man møtes. Fordelene med dette er den menneskelige intuisjonen på hva som ønskes å formidles, samt alt det man kan "lese mellom linjene". Selv foretrekker jeg så langt det er mulig å møte intervjuobjektene personlig og føler jeg får mest ut av det.

En annen ting er at KI kan lese saksdokumenter, hvilket vel til en viss grad allerede også er i bruk i dag, men det er ikke alle dokumenter man får tilgang til digitalt. Enkelte rettsdokumenter må man møte opp fysisk i rettslokalene for å få tilgang tils og det er ikke så fryktelig lenge siden det samme gjaldt skattelistene som kun ble lagt ut i kommunens lokaler.

Det som kan være viktig her er å huske at journalistikk er så utrolig mye mer enn den tabloide (klikk)pressen, og ja, det er forsvunnet en del journaliststillinger de siste årene, men det er også ansatt enda flere. Faktisk viser tall fra SSB og Medietilsynet en jevn økning de siste fem årene, så helt mørkt er det ikke i den bransjen (riktig ennå) :)

holte

Medlem
Jeg beklager, men jeg er nok ikke helt enig med deg i dette tilfellet.

Joda, mange ting kan nok automatiseres (og er det for så vidt allerede den dag i dag), men selv om KI kan gjennomføre telefonintervjuer tror jeg nok de fleste foretrekker intervjuer hvor man møtes. Fordelene med dette er den menneskelige intuisjonen på hva som ønskes å formidles, samt alt det man kan "lese mellom linjene". Selv foretrekker jeg så langt det er mulig å møte intervjuobjektene personlig og føler jeg får mest ut av det.

En annen ting er at KI kan lese saksdokumenter, hvilket vel til en viss grad allerede også er i bruk i dag, men det er ikke alle dokumenter man får tilgang til digitalt. Enkelte rettsdokumenter må man møte opp fysisk i rettslokalene for å få tilgang tils og det er ikke så fryktelig lenge siden det samme gjaldt skattelistene som kun ble lagt ut i kommunens lokaler.

Det som kan være viktig her er å huske at journalistikk er så utrolig mye mer enn den tabloide (klikk)pressen, og ja, det er forsvunnet en del journaliststillinger de siste årene, men det er også ansatt enda flere. Faktisk viser tall fra SSB og Medietilsynet en jevn økning de siste fem årene, så helt mørkt er det ikke i den bransjen (riktig ennå) :)

Man vil garantert trenge en del journalister og redaktører i fremtiden men du trenger ikke mange når kunstig intelligens kan gjøre mesteparten av jobben raskere, bedre og myyyyye billigere.

Jeg vil tro KI som bare er i sin spede begynnelse er sterkt undervurdert i dag for bare 46 prosent av norske journalister sier seg bekymret for at kunstig intelligens (KI) vil føre til mer arbeidsledighet blant journalister. Det viser ferske resultater fra Medieundersøkelsen 2024.

Kunstig intelligens har allerede blitt en sentral del av det journalistiske landskapet. Store mediekonsern som Schibsted satset tungt på KI, mens mindre, konsern-uavhengige medier i større grad er blitt hengende etter i digitaliseringskappløpet.

Mange omtaler kunstig intelligens (KI) som et paradigmeskifte, en teknologi som kan effektivisere alt fra research til publisering, så personlig tror jeg at 2/3 av journalistene vil være overflødige om få år. I ei økonomisk krevende tid vil mange mediehus la seg friste til å erstatte menneskelig arbeidskraft med teknologi, slik tilfellet var for noen år siden da mange typografer og trykkere ble erstattet av datateknologi.

Så media vil nok endre seg dramatisk i fremtiden. Hvorfor tror du vi får førerløse kjøretøy, selvbetjente butikker, mm. Det handler om profitt!

Se også på hvem som eier mediene. De ønsker å tjene mest mulig penger. Fem store multinasjonale selskap eier 90 prosent av mediene i verden og de er ute etter å tjene egne interesser. Hva skal du med en halv million journalister hvis du klarer deg med 100.000 eller færre.

Ifølge amerikanske undersøkelser var det 50 selskaper i 1983 som eide 90% av mediene i landet. I 2019 var det seks selskaper som kontrollerte 90% av mediene. Jeg leste en gang om en Canadier som eide over 500 aviser. For en makt de har...

Det samme skjer i Europa og Norge. I 2018 eide giganter som State Street, JP Morgan, Goldman Sachs m.fl. 20 prosent av Schibsted og Største eiere i Polaris er Schibsted med 29%. De store kjøper opp de små, bit for bit. Sparebankstiftelsen DNB kjøpte Amedia. Andre store medieeiere i Norge er Bonnier AB, Modern Times Group, Egmont og Aller Holding.

Jeg så litt på dette du sier om at tall fra SSB og Medietilsynet viser jevn økning de siste fem årene. Vel...

NEDGANG
Finnmark har en NEDGANG på litt over 8 prosent siden 2019
Nordland har en NEDGANG på litt over 25 prosent siden 2019
Vestland har en NEDGANG på nær 4 prosent siden 2019
I Rogaland er det en NEDGANG på ca 10 prosent siden 2019
Buskerud har en NEDGANG på 11,5 prosent siden 2019
Vestfold har en NEDGANG på ca 7 prosent siden 2019
Østfold har en NEDGANG på over 18 prosent siden 2019
Oslo har en NEDGANG på 0,26 prosent siden 2019
Innlandet har en NEDGANG på over 19 prosent siden 2019

OPPGANG
Trøndelag har en oppgang på 0,85 prosent siden 2019
Møre og Romsdal har en oppgang på litt over 9 prosent siden 2019
I Agder er det en oppgang på 12 prosent siden 2019
Telemark har en oppgang på ca 5 prosent siden 2019
Akershus har en oppgang på 11,5 prosent siden 2019
--
Troms er stabilt, like mange som i 2019

Norsk Journalistlag. NJ
Medlemstallene: 1/1-2010 9522 medlemmer
Medlemstallene: 1/1- 2016 8981 medlemmer
Medlemstallene: 1/1-2017 8379 medlemmer
Ved utgangen av 2021 var det 8 004 medlemmer i NJ

Så i starten vil kunstig intelligens være et nyttig verktøy for mediene, men på sikt vil de fleste menneskene der bli overflødige. Også i mange andre yrker. Det er jeg rimelig sikker på. Det er en kynisk verden vi lever i. Dataprogrammer kan sluke hundretusenvis av jobber, og maskiner, roboter og KI vil gjøre en stor del av verdens arbeidsføre mennesker overflødige. Om ti år er vi en milliard flere... Befolkningen vokser med en milliard ca hvert 11 år. Hva skal de jobbe med? - Og de sier ledigang er roten til alt ondt?

Nei jeg kan ikke si jeg liker denne utviklingen og ingen vet hvem som styrer dette samfunnet i fremtiden. Se bare på valget i USA, eller utviklingen i Tyskland, Russland, Kina, mm. KI kan få tilgang til alt. Det er allerede på full fart inn i overvåkningsindustrien.

Sist redigert:
Topp