Offisielle definisjoner på pyramider:
Jeg føyer til dette siden det fortsatt er stor forvirring rundt hva som regnes som pyramider, dvs. at folk tror en pyramide blir lovlig hvis den omsetter produkter eller tjenester. Andre henger seg opp i "struktur" og hvordan pyramider er organisert i mange nivåer, dvs. hvordan de var organisert i tradisjonelle pyramider "eightball" eller "passasjerfly".
Det finnes en haug av slike falske definisjoner på nettet som er rettet mot å "frikjenne" pyramider fra mistanker om at de driver ulovlig - få folk til å bli litt tryggere når de vurderer om de skal delta.
Offisielle definisjoner rundt om i verden fokuserer mer på "pyramideeffekten", den effekten som oppstår når deltakere i alle ledd skal verve nye deltakere under seg for å oppnå inntekter/belønninger direkte eller indirekte. Nettverks-selskaper som satser tungt på verving vil være ulovlig i de fleste land, men det kommer litt an på hvor tungt de satser på vervingen (i forhold til ordinært salg til ordinære kunder).
Det er rett og slett dette som er det sentrale - om man må verve andre for å oppnå inntekter/fordeler er det høyst sannsynlig en pyramide. Lovlige selskaper kan også ha et visst behov for verving, men i pyramider er verving et helt sentralt krav. Pyramider er dømt til å kollapse før eller siden hvis de blir store nok, og det er også garantert at flesteparten av deltakerne vil tape penger.
De offisielle beskrivelsene har selv bidratt til å tåkelegge ting, siden de ramser opp "kjennetegn på pyramider" som ikke alltid stemmer. Dette kan bidra til at folk feiltolker om en virksomhet er pyramide eller lovlig. Du bør ikke "frikjenne" et konsept selv om det ikke stemmer med mange detaljer i offisielle beskrivelser.
I lovtekster regnes både "tradisjonelle pyramidespill" og "pyramidelignende omsetningssystem" for å være ulovlig, dvs. at et konsept ikke blir lovlig bare fordi man omsetter varer og tjenester. Dette gjelder stort sett i alle land over hele verden.
Rekkefølgen man bør sjekke ting i er omtrent slik:
-
må du verve andre inn i samme system som deg selv? Trolig en pyramide.
- kan man oppnå det samme uten å verve noen i det hele tatt, f.eks. via ordinært salg?
Balansen mellom disse 2 faktorene vil kunne indikere om noe er pyramide eller ikke, men man bør heller ikke henge seg opp i bare disse 2 faktorene.
- er "produktet"/"tjenesten" som omsettes som hovedprodukt en slags distributørstatus?
- eller omsetter man varer/tjenester i et ordinært marked, uten at det er knyttet noen distributørstatus til det man selger?
Balansen mellom disse 2 kan indikere forskjellen mellom pyramide, MLM/nettverkssalg og ordinære forretningskonsepter. I pyramider går hovedaktiviteten ut på å rekruttere nye distributører inn til ulike nivåer i konseptet.
Man bør heller ikke bruke "kreativ tolkning" -
"man MÅ jo ikke verve noen?" og
"man kan vel delta uten å verve noen også?". Dette er "halve sannheter" som er rettet mot å villede folk (inkludert deg selv). Hvis du deltar i en virksomhet som lokker med inntekter er det primære motivet ditt for å delta nettopp inntektene. Utsagn om at man ikke behøver å verve er i konflikt med
hovedmotivet ditt for å delta hvis verving er påkrevet for å oppnå inntekter.
Folk er gode til å lure seg selv (og andre) med slike kreative tolkninger, men tolkningen er rett og slett ikke SANN nok til å holde særlig lenge. Folk handler ikke i strid med hovedmotiver. Lar du deg lokke av en inntektsmulighet så er også inntektene det sentrale motivet for å delta - la være å lure deg selv til å tro noe annet.
CarbonCopyPro og Wealth Masters International:
Er det salg eller verving det man gjør som distributør i disse selskapene?
- i salg selger man varer eller tjenester.
- i verving selger man rettigheter til å verve andre, og motta provisjon for dette.
Begge har produkter eller tjenester.
- CarbonCopyPro har BIB/BlackBox, og medlemskap i et nettverk
- WMI har opplæring på DVD og CD, og seminarer med foredragsholdere. De har også medlemskap i et nettverk.
I alle disse produktene mottar du distributørrettigheter - retten til å videreselge samme produktserie til andre og motta provisjon. Du mottar RETTIGHETER lenge før du mottar selve produktene i de fleste tilfeller - dvs. at du kan begynne å selge produktene før du i det hele tatt har deltatt på noe kurs.
Rekkefølgen på det du mottar kan indikere hva som er det sentrale - selve produktet eller statusen som distributør. Produktet er heller ikke NØDVENDIG del av distributørstatusen - du er f.eks. ikke nødt til å delta på kurs for å selge de samme kursene (det holder om du har BETALT for kursene).
Motiver for å delta:
Hadde du deltatt i noe av dette uten at det hadde vært noen inntektsmuligheter tilstede?
- Da er det trolig PRODUKTENE selv som lokker, og du er trolig oppriktig interessert i produktene - og villig til å betale uansett om man tilbyr distributørstatus eller ikke.
Eller er inntektsmulighetene det sentrale motivet for å delta? Ble du f.eks. lokket av annonser om egen hjemmebusiness, inntektsmuligheter eller noen andre slike belønninger?
- Da er det egentlig statusen som distributør du kjøper, og produktene er egentlig underordnet. Du kjøper rett og slett retten til å videreselge samme produktserie og tjene penger på dette.
Forskjellen mellom disse 2 motivene er at den første er salg av varer/tjenester, mens den andre er verving til noe som kanskje er en pyramide. Hvis du er genuint interessert i produktene vil du delta på disse kursene og anbefale dem til andre uansett om du tjener på det eller ikke, bortsett fra at prisen må være overkommelig og "akseptabelt nivå". Da har du også trolig deltatt på lignende kurs tidligere og vet hva du kjøper.
Prisen på disse produktene er temmelig høye hvis man ser på hele produktspekteret. Årsaken til dette er bl.a. at det er "bakt inn" høye provisjoner til distributørene i prisene. Dette antyder at de aller fleste satser på distributørstatus og inntjening som hovedmotiv for å delta.
----------------
Kilder:
"Pyramidelignende omsetningsformer" er omtalt her:
4.3 Blandingsformer - regjeringen.no
(Innholdet ble for langt å kopiere inn i et innlegg)
Dette er blant det samme materialet som har gått ut til høringsinstanser og til politikere før endringer i Lotteriloven ble gjennomført. Det beskriver enkelte av "målgruppene" for lovendringene, dvs. hva som blir rammet av Lotteriloven (men ofte blir slike saker rammet av Bedrageriparagrafer isteden).
Morten