U
Uregistrert
Guest
Dekkes av både garanti og reklamasjonsrett. Problemet er at endel forhandlere selger "garanti" som igrunn bare inneholder det samme som rettighetene man har etter kjøpsloven. Derav endel forvirring rundt hvilket begrep som skal brukes hvor.
Forhandlere som selger lovbestemte rettigheter som en garanti bryter loven. Det er faktisk ulovlig markedsføring. Kan påtales og straffes. Det er IKKE lov å kalle en lovbestemt rettighet for "garanti".
Dette er en vanlig vrangforestilling som både forbrukere og selgere (TM såvel som butikk) har hatt i alle år. Alle forsikringer har unntak i form av sikkerhetsforskrifter eller lignende som luker ut endel idiot-atferd.
At alle forsikringer har slike sikkerhetsforskrifter er bare tull. Men en forsikring er en forsikring. De gir ingen lovbestemte rettigheter, og er helt opp til forbruker å tegne.
Med mindre verksted konkluderer med skade forårsaket av bruker. Da må du evt hevde at det er en skade forårsaket av at produktet hadde for dårlig kvalitet (mangel som du kaller det) og da må du reklamere direkte til produsent. Dette kan man som oftest få hjelp til av forhandler.
Der tar du feil gitt. En kjøper skal ALDRI måtte forholde seg til produsent, med mindre produsent også er selger. Kjøper klager til forhandler. Og så tar forhandler saken videre. Hva forhandler velger å gjøre er typisk ikke noe kjøper trenger å bry seg med.
For min del må elkjøp gjerne dra til korea og banke toppsjefen til samsung hvis de tror det hjelper. Men for meg har det null å si. Jeg forholder meg til elkjøp.
Hvis du kjøper en Toyota hos en toyotaforhandler i bergen, og det blir feil på den - så klager du jo til forhandleren i bergen. Du blir ikke bedt å ringe hovedkontoret til Toyota i Japan! Det er akkurat det samme på mobiler og alle andre produkter.
Grunnen til at forhandleren så elskverdig "hjelper til" med å klage til produsent er vel ganske åpenbar, eller hva?
1. forhandleren unndrar seg enkelt ansvaret. "Det var ikke vår feil, for Nokia lagde en for dårlig mobil."
2. forhandleren slipper maset fra kunden.
SELVSAGT vil elkjøp at du skal klage til nokia. Hallo. men det skal du ikke gjøre altså. Det er elkjøp som skal klage til nokia, ikke du. Det er jo ikke DU som har importert mobiler for salg, er det vel?