Det må åpenbart spille noen rolle, siden garanti dekker fabrikkfeil, noe trygghetsavtalen ikke gjør. Slike avtaler burde ikke vært lov å selges..
Du har åpenbart blitt pratet trill rundt av blårussen på Elkjøp. Her er svaret du leter etter:
Fabrikkfeil? Da dekker forbrukerkjøpsloven deg, hvis feilen er vesentlig. Da er det nemlig å anse som en mangel.
Garanti? Dekker ting loven ikke dekker. Dvs feil bruk eller slitedeler. Loven dekker IKKE at du mister mobilen i dass, men det kan fort garantien gjøre. Evt ikke, det kommer an på garantien.
Trygghetsavtale? Det er en forsikring. Vil anta du i praksis får nytt produkt nærmest uansett grunn så lenge du har en forsikring som du betaler penger for.
--
Garanti og trygghetsavtaler har INGENTING med loven å gjøre. I ditt tilfelle, der mobilen slutter å funke etter ei helg - så er saken åpenbar. Du har krav på nytt produkt, heving av kjøpet eller prisavslag. Eller retting - hvis dette kan gjøres uten vesentlig ulempe for deg.
Men du velger. Ikke elkjøp. Bare husk å reklamere innen rimelig tid. Så gå å klag NÅ, ikke om fire år..
Har jo en DoA-avtale som dekker fabrikkfeil, og en trygghetsavtale som dekker uhell.. Men alikevel har jeg null rettigheter i denne saken? SCAAAAAAAAAAM
Du har rettigheter - og mange av dem - allerede. Det kalles forbrukerkjøpslov.