Jo.
Dette er enkel barneskole-matematikk. Hvis man får 1 krone per annonsevisning og har 10 annonseplasser så tjener man 10 kroner per sidelasting. Hvis antall annonseplasser reduseres til 5 så tjener man bare 5 kroner. Så færre annonseplasser betyr færre inntekter.
Igjen, enkel barneskole-matematikk. Hvis klikkprisen blir lavere og samme klikkprosent opprettholdes, så betyr det lavere inntekter.
Her har du misforstått, jeg skriver at annonseplassene blir mindre, som i færre, mindre antall. Noe du burde ha forstått når du leser: "Det er dessuten ikke plass til så mange annonser på en mobilskjerm".
Du arbeider åpenbart svært lite med annonsering - men det er greit. Jeg skal prøve å gi deg noen korte punkter som gjør at du kanskje forstår mer:
- Klikkprisen kan variere avhengig av enhet. F.eks. adwords har støtte for dette.
- Prismodellen hos f.eks. VG er veldig annerledes når det kommer til mobil, enn f.eks. desktop. Forandringene blir gjerne enda større ved tiden. Toppbanner på mobil er mye mer verdt enn toppbanner på desktop; målt per bruker.
Når du velger å ta en arrogant tone, får du gjerne det samme tilbake. "Annonseplassene blir mindre" er like uforstålig som "hvor stor er du". I sistnevnte aner du ikke om jeg spør om kubikk, høyde eller alder. Du må nesten spør, eller anta. Jeg antok. En svak avsender er oftest grunnen for dårlig kommunikasjon. Ikke mottaker. Barneskolenorskopplæring.