3 x fartsbot?

kongen

kongemedlem
Helt hypotetisk: Hvis du en vakker sommerdag satt i din nyinnkjøpte sportsbil og fikk lyst til å teste ut gliset... og du cruset i 180 km/t. På ferden var det 3 fotobokser etter hverandre på samme motorvei som knipset bildet av deg. Får du da 3 bøter?

kongen

kongemedlem
La oss si det var bare 100km/t...

Kan man virkelig få 3 bøter når det er den samme synden som er registrert i forskjellige fotobokser? Hvis fotoboksene ikke er der men onkel politi kjører bak å måler gjennomsnittsfarten på den samme strekningen så blir man jo bare tatt én gang...

Hvis man robber en bank og blir sett av 3 vitner så blir man jo ikke straffet for å ha robbet 3 banker...

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Da må du nok snakke med en politimann om det - og hvis de ikke kjøper forklaringen så må du ikke godta det forenklet forelegget. Tror de har satt opp eller skal sette opp maks hastighet for forenklet forelegg. Det er jo kun penger det er snakk om - leste heromdag at de snakket om "inntekter" fra fotobokser. Totalt forkastelig.

Tonny Kluften

Administrator
La oss si det var bare 100km/t...

Kan man virkelig få 3 bøter når det er den samme synden som er registrert i forskjellige fotobokser? Hvis fotoboksene ikke er der men onkel politi kjører bak å måler gjennomsnittsfarten på den samme strekningen så blir man jo bare tatt én gang...

Hvis man robber en bank og blir sett av 3 vitner så blir man jo ikke straffet for å ha robbet 3 banker...

Kverulant.
Fordi du bryter loven hundretusenvis av ganger i løpet av de kilometerne får du flere bøter.

Knut

Medlem
Mener du også at om du blir stanset uten bilbelte og blir bøtlagt på Hamar, så skal du ikke bli bøtlagt når du kommer i kontroll i Brummunddal uten bilbelte?

Pong

Nei, han mener at dersom politimann A ser det, og så ser politimann B det også (bare 5 km lengre borte), så mener kongen at han ikke kan få to bøter - selv om politimann A og B ikke vet om hverandre.
Blir du stoppet av A og får bot og så begynner å kjøre igjen, da er det den første overtredelsen avgjort, og er det B registrerer en ny sak.
Men hvis begge skal snakke med deg i slutten av kjøreturen kan ikke begge gi deg bot; overtredelsen har bare blitt registrert to ganger.

Altså: at 1 forseelse / overtredelse / lovbrudd ikke kan straffes flere ganger.
Det er da en rettsprinsipp såvidt jeg vet men jeg har ikke studert jus.

Kongen vil nok finne ut hvor grensen går - og den avgjør nok ved skjønn av politifolk, eller hvis du ikke er enig, av en dommer.

Sist redigert:
Pong, kongen: mener dere at å kjøre i alt for høy fart over en strekning på fem kilometer er et MINDRE overbrudd enn å kjøre opp i alt for høy fart i fem sekunder, bremse ned igjen og kjøre opp i høy fart i to sekunder til fem kilometer etter?

Kjenner ikke jusen på dette området, men jeg vet hva jeg selv vil mene at er verst.

Randulf Småfix

Kanonfotograf
Og dreper du naboen din i Norge og får 21 år inne, har du nærmest fri-lisens til å drepe andre naboer når du er ute på perm :) Man får maks 21 år uansett.

Litt kjedelig dog med sikring, som kan være evigvarende.

I USA legger man enkelt sammen alle lovbruddene, og du kan få noen hundre år inne. Hørt de er strenge med perm også... :)

Hvor var det du bodde sa du?

kongen

kongemedlem
Kanskje litt off-topic... Men tør jeg spørre hvorfor du lurer på dette, kongen? :p Håper det kun er en av de små filisofiene dine, hehe.

Det er nok bare noen av mine små hjerneceller som serverer meg med unyttige spørsmål for tiden, ingenting reelt. Men litt morsomt å se at det er så forskjellige meninger om man kan bare få én bot eller 3. Det er jo egentlig bare én forseelse som blir registrert 3 ganger...

Pong

Pong, kongen: mener dere at å kjøre i alt for høy fart over en strekning på fem kilometer er et MINDRE overbrudd enn å kjøre opp i alt for høy fart i fem sekunder, bremse ned igjen og kjøre opp i høy fart i to sekunder til fem kilometer etter?

Kjenner ikke jusen på dette området, men jeg vet hva jeg selv vil mene at er verst.

Vanskelig å svare fordi det avhenger..
Hvis den høye farten i 5 og 2 sek skyldes forbikjøring så synes jeg at det er ingenting feil med det.

Men ellers synes jeg det er mindre alvorlig å kjøre i en for høy fart over en lengre strekning enn over en mindre strekning dersom hensikten er å spare tid.
Kjører man 100 i stedenfor 90 i 5 minutt sparer man 33 sek, som for de fleste ikke betyr noe, med mindre man heter Petter Solberg, kjører utrykning osv. For hverdags-meg kan jeg altså likegodt ikke kjøre for fort.

Begge er såklart feil etter loven, men jeg foretrekker noe som har hensikt.

Julian Alois Barthel

Webmaster innenfor Reise
kanskje litt annet tema men men...

Hadde en veldig uheldig kompis i russetiden.. han fikk vel 11 eller 12 bøter for offentlig urinering,, 2 av disse fikk han med ca 2 min mellomrom. han var ute og "urinerte" og onkel blaa lys stopper han... faar bot og spørr politimannen om han kan faa lov til aa "urinere" ferdig... Politi mannen sier da ja mens han setter seg tilbake i bilen og kjører vekk 2 min senere med bota i haanda staapper en ny politimann han og han faar en ny bot selv om han nettopp hadde faat en .. og han hadde faatt lov...

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
kanskje litt annet tema men men...

Hadde en veldig uheldig kompis i russetiden.. han fikk vel 11 eller 12 bøter for offentlig urinering,, 2 av disse fikk han med ca 2 min mellomrom. han var ute og "urinerte" og onkel blaa lys stopper han... faar bot og spørr politimannen om han kan faa lov til aa "urinere" ferdig... Politi mannen sier da ja mens han setter seg tilbake i bilen og kjører vekk 2 min senere med bota i haanda staapper en ny politimann han og han faar en ny bot selv om han nettopp hadde faat en .. og han hadde faatt lov...

Er ikke boten for offentlig urinering 3000 kroner? Kompisen din kan ikke være særlig smart om han fikk bøter for over 30k.. haha!

Topp