Mange overdriver voldsomt dette med pagerank og sånne greier. Enkelte tror at ligger man på topp100 i technorati så får man millioner av besøk.
Vel, jeg har pagerank 6 på min blogg. Betyr ikke all verdens, annet enn at jeg selvsagt uten videre blir innlemmet i all verdens affiliate- og advertisingprogrammer hvis jeg ønsker det. Her har pageranken noe å si. Pris på annonser fastsettes av flere ting, som rss-subscribers, og pagerank er inne i dette.
Ellers, ingen betydning egentlig. Annet enn hvis man er veldig nerdete da og skal skryte til kompiser.
Og å ligge på technorati-toppen er heller ikke noe voldsomt. Jeg lå et par måneder på 22. plass i technorati topp100 liste. Betød noen titalls besøkende daglig. Lite å juble for. Men, jeg ble feilaktig "mistolket" som en av verdens beste bloggere fordi jeg lå der, så ble nevnt i spanske aviser og whatnot.
Ellers, technorati rank? Ingenting å si.
Det som teller er hvor mange besøkende en side har, og ikke minst - hvor mye penger man klarer å presse ut av dem. Og besøk kan man skaffe seg fra så mange kilder at det ikke finnes tall for å nevne dem alle.
Begynn med social bookmarking hvis du har en engelsk side. Da stiger Alexa-ranken. Har den noe å si da?
Nei... men man kan få bedre priser på annonsene sine (kanskje..)
Summa summarum: drit i pagerank. Konsentrer deg om å lage en bedre side for leserne, og ikke for søkemotorene!