Hm, har ikke sett så mye på produktene før jeg leste posten til picxx som rett og slett ga meg bakoversveis!
La oss ta den store pakken og dele den inn i små deler,
Oppdateringer pr måned
Hva er dette? De fleste og mest moderne systemene som brukes i dag oppdaterer seg selv, og scripts/moduler gjør det samme. Jeg regner med det er dette vi snakker om? (Hvorfor skulle noen ville at du skriver på dems nettsider, når de enkelt kan logge seg inn selv og skrive? er jo derfor man bruker dynamiske løsninger i dag, for at man skal slippe og gjøre slike ting, eller at man skal ha kunnskap til HTML o.l.). Så passer det seg vel best at nettsidens eier selv går inn og skriver hva som passer, du er jo ikke ansatt som skribent eller tekstforfatter så vidt jeg har forstått i hvert fall.
Domene og Webhotell (med evig antall e-postadresser)
Helt ok, her er det forskjellige priser, alt etter kvalitet på server/plass og båndbredde, helt kurant i en slik pakke.
Tilgang til ett av verdens mest bruke CMS-system - Wordpress
Tilgang er noe alle har, disse systemene har lisenser som gjør at alle skal kunne bruke dem, og det er ikke lovt å selge dem som ett "system" alene, templates/design er greit. Men å framheve det som "eksklusivt" syntes jeg var noe drøyt? Det blir jo som å selge biltema katalogen for 250,- og si at "har du denne, får du de beste tilbudene" selv om den er gratis både på nett og i butikk.
Rask e-post support
Samme som domene og webhotell, helt kurant og markedsføre med rask support, dette er veldig greit og noe alle setter stor pris på.
SEO - Optimalisert for søkemotorer som Google, Yahoo, Bing m.m.
Dette er et stort begrep, og SEO i dag er ett ord som kanskje også er veldig missbrukt. Gjør du noe selv her? og hva gjør du? Både Wordpress, Joomla og eller andre slike systemer har virkelig tilrettelagt når det gjelder SEO, og sikkert mye av grunnen til at folk bruker wordpress såpass mye som de gjør i dag (fordi alt kommer i en pakke). Det er også plugins/moduler som gjør denne jobben for deg, veldig elegant, det er ikke vits å finne opp hjulpet på nytt, med mindre det går raskere eller er en forbedring i forhold til den forrige. Alle wordpress blogger eller joomla sites (samt andre) er optimalisert for SEO, med mindre du gjør en elendig jobb med designet (template) men selv da ville ting som fine lenker (nice urls) etc forsatt gjort mye av jobben.
Google-analytics støtte
Ærlig talt? alle har støtte for google analytics, og denne går under (Stor statistikk) for dette er samme greia, du får en flott oversikt over hvor folk trykker på nettsiden din, hvor de kommer fra etc etc. 6 linjer google ber deg kopiere inn i footer.php eller header (i wordpress). Kan godt ta noen kroner for dette, dersom kunden ikke har peiling, men vedkommende må forsatt gi deg rett informasjon da dette skal sendes videre til hans google konto, og ikke din, vel? med mindre du driver å deler statistikker med folk (delt konto etc, som google tilbyr)
CMS-tilgang (Wordpress)
Referer bare til det jeg allerede har sagt om wordpress, dette er ikke ditt system, på noen som helst måte, så tilgang ville de jo hatt uansett, men greit, dette er inkludert i alle pakkene.
Oppsett av integrert faktureringsprogram i Wordpress
Dette kan være greit, og dersom det er selvutviklet skjønner jeg godt man må betale noen kroner (hvis du ikke bruker plugins fra andre, men har utviklet noe eksklusivt for din egen butikk)
Nå gikk jeg veldig inn i dybden, og slo kanskje litt hardt mot hardt, men la oss ta smilefjeset jeg kommenterte til side, for nå er dette nemlig helt OK. For hva er det egentlig du tar betalt for?
Oppstart, 5.250,-
Pr hver 12 måned, 13.990,- (Abonnement)
Til sammen 19240,- minus 25% (4060) totalt 15180,-
Regnestykket er jo selvfølgelig dersom du er pliktig til å betale skatt.
Men, så er jo spørsmålet, hva betaler man for? Jeg trodde ved første øyekast at du faktisk utviklet sider, og jobbet med dem for å gjøre en kunde fornøyd. Man kan altså ikke komme å be om å få laget ett system, for dette har man da ikke kompetanse til? dette står i hvert fall ikke i beskrivelsen til den store pakken som jeg gikk ut i fra i denne posten.
Betaling for domene og epost, dette er helt ok, selv om man burde spesifisere hvor mye plass (lagring) samt båndbredde man kan bruke pr måned.
Ellers er det hovedsaklig et wordpress template du lager, og det trenger vi, mange syntes dette er kjempe kjekt og det er veldig lett å installere selv for den uerfarne. 5 mintuter på google eller en liten youtube snutt, så skal dette være i havn, eller så kjenner man noen som kan gjøre det for deg.
Hva om personen er så gammel at han/hun ikke skjønner bedre?
Da tar man hensyn til det. Mest sannsynlig er vedkommende noe opp i årene, og har allerede levd ett langt liv og gjort det mulig for oss å leve videre. Da kommer man ikke med den prislappen på bordet, bare fordi vedkommende ikke helt skjønner seg på internett, men gjerne vil skrive noen linjer om livet sitt, eller promotere bildene hun maler etc.
Jeg syntes nesten dette blir på kanten til svindel, selv om det egentlig ikke er svin, på sett og hvis, men det er nå litt på grensen.
Skjønner ikke hvorfor man skal måtte betale en slik sum, når man får kreative (og da mener jeg vanvittig kule løsninger) på wordpress sider, eller andre hos
Premium WordPress Themes and Web Templates - ThemeForest (alt ligger på rundt 25$)
Nei, jeg vet ikke hva jeg skal si, hakeslipp er vel det rette ordet.
Til slutt vil jeg bare si at dette er ment konstruktivt, og ikke spydigheter dersom en skulle velge å tolke det slik.