Vurdering av jobb utført

n0stra

Medlem
I forhold til produksjon av denne enkle lille siden kun bestående av statisk informasjon, hva vil dere si er normal pris å betale for å lage og legge ut noe slikt basert på at man selv har valgt ut farger, bilder og logo?

Ladepunkt

Tar gjerne imot anslag på pris, antall timer og hva som er normalt å ta pr time for slike enkle jobber.

Saken er nemlig den at de som har bestilt denne har fått en i mine øyne ekstremt høy regning.

zapotek

Medlem
Norge er et dyrt land vet du. Skal en utvikler leve av å lage nettsider må ting koste. Denne tipper jeg 10k (men selvsagt billigere om bilde, logo og farger ikke var valgt av oppdragsgiver på forhånd). Selve kodingen på en slik side tar svært lite tid.

n0stra

Medlem
Jeg anslår at jeg selv ville brukt ca 2-3 timer på hele jobben utifra tidligere erfaring og hvor avansert denne siden var og at mesteparten av innholdet var ferdig.

Jeg synes likevel det blir for ille å da betale 12 000 eks mva for en slik jobb slik de har fått regning på. Her har man ikke behov for å konsentrere seg engang, ingenting nytt skapes.

zapotek

Medlem
Du mener at webdesigneren fikk all grafikken, linkstruktur og tekst ferdig før oppdraget var påbegynt? Hvorfor avtalte dere ikke pris på forhånd?

sta

Medlem
Hvis du har bidratt med bilder, logo, fargeønsker, tekst, etc. men firmaet har utført webdesign og koding, vil jeg anslå dette til å være en jobb på 7-8 timer. "Normal" timepris i Norge er vel rundt 650kr. så da vil jen anslå en kostnad ca. 5.000kr. + mva.

12.000kr. (er dette eks. moms?) høres litt dyrt ut, men ikke ekstremt ille. Jeg har sett nok av selskaper som har prøvd seg på priser mye værre enn det.

Nextri

Rebel
Sikkert en smule overpriset. Men man har lov å ta betalt det man vil. Ikke hårreisende egentlig. Blir feil å komme å klage etterpå hvis man ikke har avtalt pris på forhånd.

n0stra

Medlem
Nei det er ikke det jeg tenker på, er mer for å ta en analyse og la de bruke det til lærdom for senere prosjekter. Ønsker ikke at de skal sitte igjen med et inntrykk av at norsk webutvklingsbransje krever masse penger uansett hva man ønsker gjennomført. Settes lista for høyt i hodet til folk lar de være å undersøke, noe som jo er synd for begge parter.

Takker for tilbakemeldinger, har fått svar på det jeg lurte på igrunn. Sitter også igjen med et inntrykk av at en pris på rundt 6-900 pr time og en utviklingstid på 3-6 timer vil være mer "normalt" for en slik jobb. Skulle vært passe fornøyd om jeg fikk 12 000 for å gjøre en slik jobb for å si det slik.

Tonny Kluften

Administrator
To-tre timer på å lage denne? Neppe, kun hvis all design var 100% satt og det bare var å slice opp en pdf fil og lage html. Inkl. all kommunikasjon med kunde ville det ta mer enn 3 timer uansett tror jeg. Fikk utvikleren levert all design 100% ferdig? Hadde ikke utvikleren noen spørsmål som måtte svares på? Ble det sendt versjoner frem og tilbake til kunden var fornøyd? Slik tar mye lenger tid enn man tror. Er det et CMS i bunnen eller kun statisk html?

Alf

Medlem
Lett å si at det tar 3 timer når vi ser den ferdige siden, men her ligger sikkert mye feiling og prøving. Tester av farger etc før man endelig er i mål. 2 - 3 dager tipper jeg, og da er prisen helt ok hvis dette er gjort av en som har det som levebrød.

Vel..dette var no bare min mening:)

Overså at du selv hadde farger, bilder, logo. Ja da var det kanskje litt drøy pris

Sist redigert:

zapotek

Medlem
Selv om kunden sier en farve, har logo og slenger frem noen bilder så skal dette komponeres slik at det passer sammen. JA ting tar alltid mer tid enn man tror.

n0stra

Medlem
Lett å si at det tar 3 timer når vi ser den ferdige siden, men her ligger sikkert mye feiling og prøving. Tester av farger etc før man endelig er i mål. 2 - 3 dager tipper jeg, og da er prisen helt ok hvis dette er gjort av en som har det som levebrød.

Vel..dette var no bare min mening:)

Logo, farger, tekst osv var satt fra grafiker i firmaene som bestilte dette. Det eneste "webdesignerer" har gjort er å sette inn en ferdig løsning og sette inn og dele opp de ferdige elementene til en totalløsning.

Denne er laget utifra brosjyren som ble skapt på forrhånd. Ikke er designet i seg selv noe å rope hurra for heller spør du meg.

Og jo, 3 timer er det jeg vil si dette ville tatt. Man må kunne regne med at man ikke skal finne opp kruttet når man skal lage noe så basis som dette. Hvis man benytter noe som WP som basis ville man kunne gjøre det på enda kortere tid om man har erfaring med det.

Personlig fokuserer jeg på timesbetaling og tiden brukt. Og da må man kunne forvente at folk kan sakene sine og jobber effektivt. Eneste måten å forsvare høyere priser må være om man er inne med konsultasjon, mye kommunikasjon frem og tilbake med kunde og denslags. DA kan man mangedoble prisen med tanke på den tiden dette tar for planleggingens del.

Ellers vil jeg si at en pris på 6000 er ok, 8-9000 begynner å bli i grenseland og 12 000+ blir rett og slett litt småfrekkt for noe jeg vil kalle simpel jobb. Det blir noe helt annet enn folk som går rundt og tror at man skal få laget en hel side for en tusenlapp.

Alf

Medlem
Da har du jo avtaleloven §5 om urimelighet. Den brukte jeg mot en bilforhandler engang som hadde tatt en urimelig pris. Han ringte bare advokaten sin, og fikk bekreftet at han lå dårlig an. Forlot forretningen med en en sjekk. Saken ble ordnet i minnelighet.

Topp