Valg av målgruppe

MortenHake

Medlem
Hei!
Jeg har lest litt inne på dette forumet, og først vil jeg si tusen takk for gode tips, og et godt forum.

Jeg er deleier og coach i et firma som hjelper folk å følge lidenskapen sin og blandt annet gjøre den om til levebrødet sitt. Det fungerer veldig fint hittil, men det krever en del arbeid mtp at det er et 4 måneders coaching-program der klientene blir fulgt opp nesten daglig.

Nå ønsker vi å bruke de ressursene (nettverk, kunnskap og produkter) vi har til å skape en online-business, som ikke nødvendigvis krever like mye tid. En ELF-business :) (Easy, Lucurative and Fun)

Utfordringen for oss ligger i at vi har tidligere veldig lett funnet våre klienter gjennom gratis-seminarer og platform-salg (salg fra scenen til publikum), at vi ikke har trengt å nisje ned hva vi tilbyr.

Jeg vet at det lureste er å først finne ét spesifikt behov, ét fokus, for så å tappe inn til det éne markedet og løse prospektets spesifikke behov. Jeg føler at vår business ikke treffer smalt nok.

Det er liksom ingen som sitter å tenker: Faen, nå er jeg så dritt lei det livet jeg lever, at jeg må finne noen som kan hjelpe med å finne mer lidenskap i livet...

Det er altfor bredt.

Folk tenker heller: Nå har jeg vondt i tenna, jeg må finne en tannlege. Det gjør vondt å gå i mine sko, jeg trenger komfortable sko.

Har dere noen tips til hvordan vi skal nisje ned vår tjeneste, så det treffer et spesifikt behov?

Morten Hake

Ps. Jeg har ikke postet noen linker som gir noe mer info om firmaet vårt, rett og slett fordi jeg ikke vil at dette skal bli sett på som noe promo-post. Si ifra om det er ønskelig.
 

hansson

Langveisfarende
Husker jeg kom over nettstedet deres tidligere i år, og jeg ville ikke påstått at dere ikke driver innenfor en nisje. Jeg ville si at dere driver i en nisje som er lukrativ, der 50% av befolkningen under en viss alder i utgangspunktet er potensielle kunder. Problemet er at dere tenker altfor amerikansk, det vil si for pompøst. Det bærer nettstedet preg av. Et program for å lære å omgås og sjekke damer blir pitchet som om det er et program for å revolusjonere selve LIVET. Det blir slik jeg ser det for stort fokus på sluttresultatet. For mange vil nok det å få større selvtillit både generelt og overfor damer ha mye å si for andre deler av livet, noen treffer drømmedama, andre vil ha en gøy erfaringer med flere fester, flere sexpartnere og flere kjønnssykdommer :D

Men det er ikke livet dere selger. Det er en detalj dere selger, unngå nyreligiøst svada, Law of Attraction og tåpelige slagord man må være amerikansk for å tro på: "We change your life". Dra det ned på et nivå vanlige norske gutter kan identifisere seg med. Dere vil selge mye og har et sinnsykt potensiale til å kunne utvikle tjenesten(e) over tid. Temaet er ikke noe som kommer til å gå av moten, det fødes nye gutter hver dag.

Amerikansk påvirkning er overtydelig: Jeg vet at det lureste er å først finne ét spesifikt behov, ét fokus, for så å tappe inn til det éne markedet og løse prospektets spesifikke behov. Jeg føler at vår business ikke treffer smalt nok.

Specific, focus, tap in, market, prospect, specific, (evt. hit). Jeg er klar over at amerikansk påvirkning er hverdagen for de fleste som er halvparten så unge som meg, men i det lange løp vil dere vinne på å også fremstå som normale fyrer som alle kan identifisere seg med, og som sitter inne med kunnskap alle de sjenerte nerdene der ute ønsker og trenger. Det går an å være relativt vanlig og likevel få gurustatus i enkelte kretser. Dere må bygge opp en masse av følgesvenner, en fanbase, og det gjøres ved hjelp av hardt arbeid og å tilby informasjon som ikke bare er for å selge ting, men som er til genuin hjelp for målgruppa.

Dere leter i første rekke etter et produkt å selge online? I tillegg til at det går an å lage nettjenester for målgruppa (forum, osv.) er kanskje bøker det mest nærliggende. Har dere fanbasen for hånda kan det selges titusenvis av bøker. Hvis jeg greier å selge tusenvis av frilansbøker greier du å selge ti ganger flere bøker til din målgruppe. Og du kan selge andres bøker også. Hent inn skribenter som kan skrive noe spesielt for ditt firma. Har dere to-tre bøker i porteføljen kan det gi en grei ekstrainntekt ut over kursvirksomheten.

Ellers - har dere tenkt på å gå på næringslivet? Dere virker som karismatiske fyrer som kanskje kan lage et produkt (foredrag/event/teambuilding) som rettes mot dette markedet. Mer penger å tjene. Filosofien som ligger i bunn kan være attraktiv for næringslivet (hvis det fokuseres på andre ting enn damer).
 

adeneo

Medlem
Har ikke sett nettsiden deres, og vet heller ikke akkurat hva det er dere driver med, men det høres ut som hansson er inne på noe.

David D. har solgt millioner av sine e-bøker og videoer gjennom sin nettside, og nettsiden er i grunn lite flashy og bruker vanlige triks som "nedsatt pris", previews av videoer og bøker osv.
Kanskje en titt på hans nettside gir dere noen ideer utover langt hår og store hatter.
 
Sist redigert:

hansson

Langveisfarende
David deAngelo har den normale diskursen jeg etterlyser på trådstarters nettsted. Lite fjas, men solid presentasjon og han tar på en måte avstand fra fjolleriet og gimmickene. Legg også merke at han ikke prøver å presentere det som noe det ikke er. "If you want to become some sort of Don Juan, or if you want to meet a special girl, or someone you already have your eye on, that's fine." (fritt gjengitt). Han roper ikke ut at du har et døllt liv og her er nøkkelen til å få et bedre ett. Og - han intervjuer ikke faren sin om hva han synes om sønnens nye lidenskap/bisniss. Den videoen rister jeg litt på hodet av. Men kred for å gi av dere selv, det skal dere ha :)
 

MortenHake

Medlem
Ok, kult. Bra feedback, tusen takk!

Her er greia. Jeg startet i sjekkemiljøet, og jeg har oppnådd mye innenfor den nisjen (både utvikling av meg selv, og i forhold til virksomhet), men jeg brenner ikke lenger for å lære gutter å sjekke damer. De fleste klientene mine kommer fortsatt fra sjekke-miljøet, men i min coaching må jeg da hjelpe dem å innse at jenter ikke vil ha sjekkelinjer eller 99% av alt annet som blir lært bort i miljøet. Jenter kommer naturlig når de er komfortable med seg selv, og lidenskapelig til livet. Det høres alternativt/halleluja ut, men det er fakta. Derfor har mine følgere de siste 1-2 årene blitt mer og mer interessert i selvutvikling, og jeg personlig brenner for selvutvikling og selv-realisering.

Det har vært vanskelig å markedsføre i den tiden fordi det som selger er sjekkereplikker, hvordan bli er pickupartist eller "knull så mange du vil"-markedsføringen, mens det produktene og tjenestene mine består av er noe helt annet.

Så, siden vi brenner mer for selvrealisering og det å hjelpe folk å finne og følge lidenskapen sin lidenskap osv har vi tenkt til å fokusere med på det (som også lettere kan selges til bedrifter).

På den ene siden har jeg masse ressurser innenfor dating-nisjen, men jeg brenner ikke for det, og jeg har ikke lyst til å bli relatert til store hatter. haha

På den andre siden har jeg selvutvikling/finn og bruk din lidenskap, som jeg brenner for, men det er ikke smalt nok marked(?).

Her er bloggen min: MortenHake.com
Og her er hjemmesiden til vår årlige dating- og selvutviklings konferanse: Morten Hake Summit 2011 (som forøvrig er lånt opt-in oppsettet til David DeAngelo)
(Her kan dere kanskje få et inntrykk av de to konferansene vi har hatt hittil:
MortenHake.com Summit 2010 Official Teaser Trailer 2nd version [HD] - YouTube
http://www.facebook.com/v/10150878488215013 )
 

MortenHake

Medlem
Dere kan se at vi endte opp med denne overskrifte på opt-in: "Only 5% of Scandinavians Are Pursuing Their Dreams, Creating Amazing Relationships, And Loving Life. Are You Ready To Be One Of Them?" som kanskje selger mye dårligere enn noe som hadde vært mer tabloid. Det er selvfølgelig på grunn av den markedsførings-identitets-krisen jeg er i :p
 

kongen

kongemedlem
Problemet er at du prøver å brande navnet ditt. Da blir det vanskelig å skifte beite i ettertid. Først brander du navnet ditt til sjekking hvor gutter skal bli mestere i å sjekke jenter. Så prøver du å skifte fra sjekking til selvutvikling/lidenskap hvor folk skal leve ut sine drømmer.

Det er bedre å skape nye brands for hvert marked du går inn i. Slik som Eban Pagan har gjort med Double Your Dating. Så har han Get Altitude. Så ignition. Tror han har 10-15 forskjellige brands nå, og Double Your Dating er kun étt. David Deangelo er forresten et fiktivt navn.
 

MortenHake

Medlem
Ja, jeg vet. Så de kortene jeg har delt til meg selv er ikke helt hendig.. Men hva kan vi gjøre utifra den hånden jeg har nå?
 

kongen

kongemedlem
Men hva kan vi gjøre utifra den hånden jeg har nå?

Skape nye brands for hvert marked du ønsker å gå inn i.

Et brand for sjekkeprodukter.

Jeg er deleier og coach i et firma som hjelper folk å følge lidenskapen sin og blandt annet gjøre den om til levebrødet sitt.

Og et annet brand for selvrealisering / skape levebrød / tjene penger-produkter.

2 nye domenavn er alt som skal til. Første bokstav i ELF-business er E, som står for easy. Gjør det enkelt for deg selv. Folk som trenger sjekkeprodukter og folk som vil leve av sin lidenskap har forskjellige behov. Hvert brand skal dekke sitt behov.

Chess vs Ludo: Begge er selskaper startet av Dr Vollvik, det ene selskapet fokuserte på én ting (Chess fikk han solgt for 1 mrd), mens det andre selskapet fokuserer på alt mulig svada (Ludo som ingen vil kjøpe).
 

hansson

Langveisfarende
Enig med Kongen i at du må dele opp. Spisse merkevarene, ellers blir det så ullent at man ikke skjønner hva du egentlig driver med. En kar som heter Johnny Soporno blir for meg ikke riktig mann til å fronte selvutvikling, og det har med navnet hans å gjøre. Selv om han fremstår på en okei måte gir det nettstedet ditt et litt kvasi uttrykk. Som du så i mitt første innlegg hadde jeg et upresist bilde av hva du driver på med, og dette vil henge igjen hvis man ikke besøker nettstedet ditt hver måned for å se hva du finner på denne gangen. Jeg ville brukt mortenhake dot com til generelle ting om deg selv og en blogg som summerer opp de ulike tingene du gjør, og heller flytte alt datingmaterialet over på et nytt domene og nytt merkenavn.

Summiten er fremdeles basert på sjekkegreia, selv om det nå 10 år etter er litt andre ting som er i fokus, men det endrer ikke grunnkonseptet og målgruppa så mye. Problemet er at man kommer på siden og ikke aner hva denne summiten gjør eller kan hjelpe en med. Hvor er punchlinen? Den virker i tillegg som en litt intern greie for innvidde. Alt dette er overflatiske inntrykk man får ved å se og lese, selv om det ikke nødvendigvis er sant. Summiten er vanskelig å få tak på, den har ikke noe tydelig merke og konsept.

Et annet problem er tonen på nettstedet. Den er muntlig og entusiastisk og veldig annerledes enn hva vi som kommer fra bygda kan identifisere oss med. Husk at markedet ditt er Norge, og da må fyrer i Båtsfjord føle seg like inkluderte som sentrale strøk på Østlandet. Drar du ned den skriftlige tonen til et mer nøkternt og profesjonelt nivå, vil du fremstå mer solid og allmenngyldig.

Skill ut den "voksnere" delen av selvutviklingsgreia og lag et eget opplegg for det. Hvis du/dere ikke lenger brenner for dating bør dere vurdere å rett og slett fase det helt ut. Høres ikke riktig ut for noen som er opptatt av selvutvikling å tvinge seg gjennom kurs man ikke lenger liker å drive på med. Hvis dere fremdeles vil drive i denne nisjen bør dere som sagt vinkle det mot gutter som trenger håndfast og konkret kursing (både live og via bøker/video/epostkurs etc.) og som ikke der og da trenger noe mer selvutvikling enn det. De vil være mer enn fornøyde med å lære seg noen ferdigheter med det annet kjønn, så stopp der.

Dere har et hypnoseprodukt som ligger halvdødt pga. råtne lenker, dette er jo et produkt som med litt omtanke står på egne ben og allerede har eget domenenavn. Utnytt det og gjør nettstedet/produktet bedre. Ikke lov fantastiske ting, det blir gjennomskuet. Dra det litt ned, så vil mange gutter få lyst til å kjøpe det. (Et råd i et mikroskopisk marked som Norge er forresten å kanskje unngå digitale produkter, da piratvirksomhet knekker omsetningen. I et stort marked er det fremdeles nok penger igjen etter at piratene har gjort sitt.)

Uansett hva dere gjør bør dere også fokusere på Sverige og Danmark i tillegg. Alt dere gjør kan triples hvis dere bygger det for alle tre landene.

Du har drivet, kontakter, ferdigheter til å få ting til, så du har alt som skal til for å lykkes som entreprenør. Du kan egentlig starte hva som helst, må det egentlig være innenfor coaching-markedet? Hvis du skal skape deg passive inntekter er det nok ikke den enkleste nisjen du kan velge.
 

MortenHake

Medlem
Wow, fantastisk feedback, hansson. Hadde det vært mulig å gi kvalitetspoeng her så fortjener du et :) Tusen takk! Ok, da har vi noe å jobbe med.
 

MortenHake

Medlem
Lykke til! Og kom gjerne tilbake her og vis oss hva dere kommer fram til.

Etter mye jobbing med både GTD og nedkutting av uendelige antall prosjekter, har vi endelig kommet et steg fremover i hva vi skal fokusere på.

Vi (kollegaen min og meg) har funnet ut at det som er aller viktigst for oss er å jobbe med det vi elsker aller mest, og det er å hjelpe folk å leve et lidenskapelig liv. Dating-nisjen er mer juicy og mer attraktivt sånn sett (hvertfall med tanke på at vi har 3 high-end produkter allerede), men langsiktig er det vår egen lidenskap vi må følge. Følge hjertet rett og slett :)

Så nå jobber vi med å sette opp en fullstendig bedriftsplan på hvordan vi skal gå frem. Én av tingen vi har bestemt oss for 99% er å starte en podcast. Det blir gøy :)

Forresten, vi ble også anbefalt et helt genialt nett-basert gratis verktøy for å forme ut bedriftsplaner: BizGym - FREE business planning & pitch writing templates

Jeg kommer til å holde dere oppdatert med hvordan planen blir og hvordan vi finner vår USP, og målgruppe enda mer spesifikt.

Det er hvertfall utrolig deilig å endelig ha bestemt oss for at vi satser på lidenskapen vår!
 
Topp