peterandrej
pensjonert moderator
Noen som har oversikt over regler og forskrifter for at arbeidsgiver skal kunne betale utdanning for arbeidstakere? Det jeg tenker på er mulighetene for å skrive av utgiftene til utdanningen (skolepenger, bøker, etc) på firmaet, samtidig som jeg ikke blir skattet av dette personlig.
Problemet er at reglene er lagt opp til at kun arbeidstakere som har vært ansatt ett år i fulltidsstilling kvalifiserer til utdanning som har en varighet over 2 måneder (mens kurs med kortere varighet er greit). Jeg har ikke vært ansatt i eget AS mer enn 6 måneder, og jobber ikke mer enn 40% - så det vil jo ta årevis før jeg får fyllt "opp" stillingsprosenten til 100, så derfor leter jeg litt etter "smutthull" i regelverket som jeg kan bruke for å få dette til.
Slik som det er nå kan jeg altså skrive av alle utgifter til et sommerkurs i New York til 100.000 kroner på firmaet, mens et nettkurs her hjemme med en varighet på ett semester til 23.000 ikke kan skrives av. Det er jo litt ulogisk
Noen som har oversikt over om det finnes smutthull her? Kan jeg for eksempel - som styreleder - true den ansatte (altså meg selv) med at dersom ikke utdanning gjennomføres så vil jeg bli oppsagt - og gjennom det utløse fradragsrett? Andre ting man kan gjøre? Jeg drev et ENK i seks år før jeg gjorde det om til AS, så det kan vel hevdes at jeg har vært ansatt, sånn egentlig, langt over grensen på ett år med 100%-stilling. Eller? Kan jeg gi meg selv stipend fra bedriften?
Noen som vet?
Problemet er at reglene er lagt opp til at kun arbeidstakere som har vært ansatt ett år i fulltidsstilling kvalifiserer til utdanning som har en varighet over 2 måneder (mens kurs med kortere varighet er greit). Jeg har ikke vært ansatt i eget AS mer enn 6 måneder, og jobber ikke mer enn 40% - så det vil jo ta årevis før jeg får fyllt "opp" stillingsprosenten til 100, så derfor leter jeg litt etter "smutthull" i regelverket som jeg kan bruke for å få dette til.
Slik som det er nå kan jeg altså skrive av alle utgifter til et sommerkurs i New York til 100.000 kroner på firmaet, mens et nettkurs her hjemme med en varighet på ett semester til 23.000 ikke kan skrives av. Det er jo litt ulogisk
Noen som har oversikt over om det finnes smutthull her? Kan jeg for eksempel - som styreleder - true den ansatte (altså meg selv) med at dersom ikke utdanning gjennomføres så vil jeg bli oppsagt - og gjennom det utløse fradragsrett? Andre ting man kan gjøre? Jeg drev et ENK i seks år før jeg gjorde det om til AS, så det kan vel hevdes at jeg har vært ansatt, sånn egentlig, langt over grensen på ett år med 100%-stilling. Eller? Kan jeg gi meg selv stipend fra bedriften?
Noen som vet?