Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Utdanning betalt av arbeidsgiver

peterandrej

pensjonert moderator
Noen som har oversikt over regler og forskrifter for at arbeidsgiver skal kunne betale utdanning for arbeidstakere? Det jeg tenker på er mulighetene for å skrive av utgiftene til utdanningen (skolepenger, bøker, etc) på firmaet, samtidig som jeg ikke blir skattet av dette personlig.

Problemet er at reglene er lagt opp til at kun arbeidstakere som har vært ansatt ett år i fulltidsstilling kvalifiserer til utdanning som har en varighet over 2 måneder (mens kurs med kortere varighet er greit). Jeg har ikke vært ansatt i eget AS mer enn 6 måneder, og jobber ikke mer enn 40% - så det vil jo ta årevis før jeg får fyllt "opp" stillingsprosenten til 100, så derfor leter jeg litt etter "smutthull" i regelverket som jeg kan bruke for å få dette til.

Slik som det er nå kan jeg altså skrive av alle utgifter til et sommerkurs i New York til 100.000 kroner på firmaet, mens et nettkurs her hjemme med en varighet på ett semester til 23.000 ikke kan skrives av. Det er jo litt ulogisk :)

Noen som har oversikt over om det finnes smutthull her? Kan jeg for eksempel - som styreleder - true den ansatte (altså meg selv) med at dersom ikke utdanning gjennomføres så vil jeg bli oppsagt - og gjennom det utløse fradragsrett? Andre ting man kan gjøre? Jeg drev et ENK i seks år før jeg gjorde det om til AS, så det kan vel hevdes at jeg har vært ansatt, sånn egentlig, langt over grensen på ett år med 100%-stilling. Eller? Kan jeg gi meg selv stipend fra bedriften?

Noen som vet?
 

hansson

Langveisfarende
Er utdanningen relevant for AS-et så kan du jo sende den ansatte på kurs, dvs. at AS-et betaler (nett)kurset? Dette skal vel ikke arbeidstaker skatte privat av. De fleste AS betaler vel kursing og kompetanseheving for sine ansatte nå og da.
 

picxx

Well-Known Member
Nei, du kan ikke bruke AS'et ditt for gratis skolegang til deg selv.
Det ville jo være å gi deg selv fordeler i forhold til andre studenter.
Mener du det er rettferdig i en sosialistisk stat?
 

TorsteinO

Art Director & grunder
@hansson - det er noen begrensinger der, det er nok det som skaper problemer for PA

@picxx: et firma kan vanligvis og naturligvis betale kurs og utdanning for sine ansatte hvis de vil, og det vil såvidt jeg husker også gjelde eieren om han er ansatt.

Jeg lurer på om det dessuten er et problem at PA er den eneste ansatte, og der er nok reglene sånn nettopp for at det ikke skal misbrukes. Jeg sjekka faktisk mulighetene selv mens jeg gikk på westerdals, men fant ut at det ikke var lov, det var vel mye av de samme grunnene PA nevner.
 
Sist redigert:

hansson

Langveisfarende
Ja, stemmer at det er begrensninger, det er snakk om at selve grunnutdannelsen frem til fullført yrkeskompetanse ikke kan betales av et firma. Men vedlikehold og oppdatering av utdannelsen er fradragsberettiget. Så spørsmålet er om faget PA skal studere gjelder som påbygging på en allerede opparbeidet kompetanse, eller om han plutselig skal begynne å gå over til å studere til dyrlege på nettet :eek:
 
Sist redigert:

peterandrej

pensjonert moderator
Hva med å bare følge reglene?

Jeg skal selvfølgelig følge reglene, derav denne tråden der jeg spør om det finnes åpninger i regelverket som åpner for at jeg kan gjøre dette.

Hadde jeg ikke vært opptatt av å følge reglene hadde jeg bare lagt ut selv og så fakturert ASet mitt etterpå for "konsulenttjenester".
 

peterandrej

pensjonert moderator
Ja, stemmer at det er begrensninger, det er snakk om at selve grunnutdannelsen frem til fullført yrkeskompetanse ikke kan betales av et firma. Men vedlikehold og oppdatering av utdannelsen er fradragsberettiget. Så spørsmålet er om faget PA skal studere gjelder som påbygging på en allerede opparbeidet kompetanse, eller om han plutselig skal begynne å gå over til å studere til dyrlege på nettet :eek:

Kravet er at det må være relevant for jobben man utfører, og det er det i dette tilfellet i høyeste grad. Jeg vil gjerne ta noen kurs eller en utdanning innen grafisk design - som jeg jo jobber med.

Problemet er at jeg gjerne vil gjøre det ganske snart, men stoppes av merkelige regler som sier at jeg må ha vært ansatt så og så lenge.

Aner man at fagforeninger har vært inne i bildet da reglene ble laget? Dette er jo tross alt en fordel kun heltidsansatte kan benytte seg av - og den gruppen har laaaaaaangt flere fordeler enn deltidsansatte på nærmest alle områder.
 

RipZ

Medlem
Jeg drev et ENK i seks år før jeg gjorde det om til AS, så det kan vel hevdes at jeg har vært ansatt, sånn egentlig, langt over grensen på ett år med 100%-stilling. Eller? Kan jeg gi meg selv stipend fra bedriften?

Nå er jeg ingen jurist, men jeg har hatt en del med selskapsrett og gjøre ifh til oppsigelser etc. Innen selskapsrett blir det ofte fokusert på driften, uavhengig hvem som eier driften. Dvs. at ansatte etc. følger driften og beholder sine rettigheter. Så det er ikke utenkelig at du kan bruke dette som argument.

Hva med å spørre noen du kjenner som er jurister, evt. betale en advokat for en times arbeid?
 
Topp