Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Useriøst fra Domeneshop

Enkel-IT

Medlem
Det skal vel ikke spille noen rolle om domenet kan flyttes? Den som har registrert domenet har gjeld til Domeneshop, så enkelt er det. Gjeld inndrives ved inkasso osv.

Jeg har ikke tid tid til å sette meg inn i reglene for å anmelde dem, eller tid til å skrive en anmeldelse for den del, en bortkastet arbeidstime koster meg like mye som fakturaen er på...

Ved en rettstvist kan Du kreve saksomkostninger. Husk å kreve dette som en del av påstanden. Er Du f.eks konsulent så blir det enkelt regnestykke så lenge Du kan dokumentere timeraten.

Det er bare personer og ting som er pantsatt/tinglyst som man kan utøve noe som helst overfør 3dje part, dette fordi man blir definert som uaktsom (f.eks kjøpe bil med heftelser) da man kan sjekke dette opp selv.

Hele poenget med å registrere et domene er det juridiske ansvaret, her i blandt å gjøre opp forpliktelser som gjeld og lovverk. At registrar har lite virkemidler ihht å utøve makt over domener er en risiko de selv har tatt og kan SELVFØLGELIG ikke lempe dette over på 3dje part, men heller ta tapet selv og kreve av juridisk ansvarlig.

At en registrer fornyer et domene som ikke er gjort opp får stå for Deres regning, kan jo bare lå det utløpe, så begrenser man jo tapet.

Låser de domenet ditt og Du kan dokumentere det kan Du selvfølgelig og legge ned påstand om tapte inntekter og legge dette til kravet.
 

NilsF

Medlem
Domeneshop har nå tatt dette problemet på alvor og gjort det umulig å bestille eierskifte for et domene før faktura for opprinnelig domeneregistrering er betalt.

Domeneshop kan naturligvis nekte å utføre flere tjenester, som for eksempel det å registrere et eierskifte, før forfalte regninger er betalt. Men når det gjelder .no-domener, kan ikke en registrar forhindre at domener flyttes til en annen registrar, selv om det måtte foreligge en konflikt mellom abonnent og registrar. Det fremgår av informasjon på Norids nettsider.

Så hvis Domeneshop nekter å utføre eierskifte, kan abonnenten flytte domenet eller domenene til en annen registrar, hvor eierskifte så kan bestilles. Et domene vil normalt være låst med et passord, en autentiseringskode, som skal forhindre uautorisert flytting. Følgelig vil den nye registraren ha behov for tilgang til koden, som han normalt får tilsendt fra nåværende registrar via abonnenten. Og angående det skriver Norid følgende:

"Som registrar skal du gi abonnenten autentiseringskoden snarest og senest innen fem arbeidsdager. Dette gjelder uavhengig av eventuelle konflikter mellom abonnent og registrar."
Les mer
 
Sist redigert:

NilsF

Medlem
Jeg har noen kommentarer til et par av de første innleggene på denne tråden:

Jeg kjøpte et domene fra en person. Han hadde registrert domenene på Domeneshop og overførte dem til min domeneshopkonto. Men han hadde ikke betalt registreringsavgiften så domeneshop sperret min kreditt. Og de åpner den ikke igjen før regningen er betalt.

Dersom dette er en korrekt gjengivelse av saken og at det var dette og bare dette som ble utført (noe jeg ikke påstår da jeg ikke vet mer om den saken), så har nok Domeneshop sitt på det tørre. Det å flytte et domene over til en annen domeneshopkonto, vil bare medføre at domenet deretter skal administreres fra en annen e-postadresse. Og administrator for domenet er den kunden hos Domenshop som er ansvarlig for å betale alle regninger for domener han administrerer. Så om man overtar ansvaret for et domene med forfalte regninger, så sitter man i saksa.

Et eierskifte er noe ganske annet enn å flytte domenet til en annen konto, og ved eierskifte vil det også fremgå av Whois at det er foretatt en ny registrering av domenet, noe det naturligvis ikke vil gjøre hvis det bare et betalingskontakten i forhold til Domeneshop som er endret.

Jeg regner med at Tonny er så erfaren at han ikke har blingset på dette, men jeg ville her bare rydde litt i begrepene, da jeg vet om flere domenekjøpere som har trodd at jobben var gjort ved å flytte et domene, mens det da i realiteten fortsatt stod registrert på den gamle eieren.

Nå er jeg i samme båt, da jeg også har handlet av samme person.

Først kjøper man altså et domene som opprinnelig er registrert hos Domeneshop.
Domenet flyttes over, og man mottar en faktura fra DS pålydende ;

Her gjelder det samme som jeg skrev ovenfor. Innleggene fra Tonny og adeno gjør det ikke mulig å se om det faktisk ble foretatt eierskifte med tilhørende endringer i Whois, eller om det bare var ansvaret for administrering og forfalte regninger som ble lempet over.
 

adeneo

Medlem
Vi er nok ikke så kørka at vi kjøper domener uten at de omregistreres hos Norid, noe domeneshop gjør automatisk når juridisk eier (leier, da men egentlig ikke eier et domene) av domenet endres!
 
Topp