Det skal vel ikke spille noen rolle om domenet kan flyttes? Den som har registrert domenet har gjeld til Domeneshop, så enkelt er det. Gjeld inndrives ved inkasso osv.
Jeg har ikke tid tid til å sette meg inn i reglene for å anmelde dem, eller tid til å skrive en anmeldelse for den del, en bortkastet arbeidstime koster meg like mye som fakturaen er på...
Ved en rettstvist kan Du kreve saksomkostninger. Husk å kreve dette som en del av påstanden. Er Du f.eks konsulent så blir det enkelt regnestykke så lenge Du kan dokumentere timeraten.
Det er bare personer og ting som er pantsatt/tinglyst som man kan utøve noe som helst overfør 3dje part, dette fordi man blir definert som uaktsom (f.eks kjøpe bil med heftelser) da man kan sjekke dette opp selv.
Hele poenget med å registrere et domene er det juridiske ansvaret, her i blandt å gjøre opp forpliktelser som gjeld og lovverk. At registrar har lite virkemidler ihht å utøve makt over domener er en risiko de selv har tatt og kan SELVFØLGELIG ikke lempe dette over på 3dje part, men heller ta tapet selv og kreve av juridisk ansvarlig.
At en registrer fornyer et domene som ikke er gjort opp får stå for Deres regning, kan jo bare lå det utløpe, så begrenser man jo tapet.
Låser de domenet ditt og Du kan dokumentere det kan Du selvfølgelig og legge ned påstand om tapte inntekter og legge dette til kravet.