Det at registrar ikke kan forhindre flytting til en annen registrar ved utestående var interessant, det visste jeg ikke. Men nå var vel dette egentlig snakk om en sak hvor domenet har blitt flyttet mellom to kontoer hos Domeneshop, så registraren er den samme.
Hos Domeneshop kan man velge å betale for registreringer via faktura, ergo etterskudd. Med dette skjønner jeg på sett og vis at Domeneshop relativt enkelt kan svindles for en årsavgift. Og hvis det da samtidig dreier seg om en domenespekulant som kjøper 50-100-200 domener i slengen så blir fort beløpet ikke helt ubetydelig.
Men - et virtuellt produkt kan ikke stjeles. Det er Domeneshop selv som velger å stole på kundene sine på denne måten, og i en rettsal ville det ikke hersket noen tvil om at det er de som får skylde seg selv. Hele denne problematikken kunne vært unngått ved å ta forskuddsbetaling via kort eller bankoverføring før registreringen fullbyrdes.
Jeg vil faktisk også gå så langt som å hevde at Domeneshops fremtreden mot den nye intetanende kunden er utpressing og derfor i seg selv et lovbrudd.
Til slutt et lite PS, jeg opplevde at et domene jeg kjøpte og ble overført mellom to domeneshop kontoer ble fakturert både meg og den gamle eieren. Jeg betalte, og den gamle eieren fikk betalingspåminnelse. Det var dog løst etter en kort henvendelse til support. Men de har åpenbart litt kaos i nettopp disse rutinene ja!