Ung deltaker - hvordan starter jeg en nettside?

Ola96

Medlem
Hei jeg heter Ola og er interisert i å tjene noen ekstra kroner, jeg er 15 år. Og vil komme inn i denne verdenen uten å bruke midler (helst). Så har jo sett på google sin AdSense men da mangler jeg jo en nettside og ha det på. Og for å ha en nettside må man vel kunne lage en og ha et sted og poste den. Så som dere ser er jeg helt blank, og siden jeg er en forholdsvis ung gutt så er jeg jo interisert i motor. Og tenkte jeg skulle fokusere på akkurat det, spesiellt da moped tenker jeg.

Med alt fra guider for: Hvordan stille en forgasser?, Hvordan skifte stempel? Osv.

Men for å kunne gjøre dette så må jeg nok ha noe veiledning. :)

Tonny Kluften

Administrator
Jepp, alle ganske unge gutter er jo forholdsvis interessert i motor.
Syns det høres ut som en god ide å lage en nettside om noe du liker, da holder du ut lenger uten å bli lei. Adsense er fint å begynne med, og morsomt fordi man starter raskt å tjene penger, bare småpenger i begynnelsen, kanskje 2-5 kr pr. dag, men det er allikevel morsomt å se at man kan tjene penger på interessen sin.

Velkommen hit!

Ola96

Medlem
Jo takk for en god velkomst, men har dere noen bestemte guider og komme med? Eller konkrete forslag om hva jeg må starte med, er jo så mye men må begynne et sted. Og vil nødig begynne i feil ende. Kan man tjene f.eks 2kr dagen helt i starten også?
For jeg tenkte og kanskje legge ut et par innlegg og få bekjente f.eks til å gå inn å sjekke eller kanskje dere også så jeg får kjøpt ting som trengs f.eks webhotell og domene.

Tonny Kluften

Administrator
Et hett tips er at hvis du bruker Adsense så ikke fortell vennene dine om nettsiden. De vil klikke på adsense for å "hjelpe deg" og da mister du adsensekontoen din, og den får du aldri igjen.
Og bruk noen hundre kroner på et godt domenenavn samt billig god hosting (ikke one.com eller andre til 10 kr/mnd), forvent å betal en femtilapp i mnd.

Bransje

DaddyO
Webside om moped/lettmotorsykkel kan vel være brukelig. Gjerne laget i joomla da du fikser det meste selv og det finnes tonn av gratis design og moduler. Bruk noen kroner på noe sykkelaktig design da, gjerne enkelt og simpelt.men fint.
Legg innlt fra A til Å samt interessaange artikler om div sykler opp igjen om årene, nye og kommende modeller osv. Så når du har litt kundemasse kan du hente inn gode tilbud på deler,utstyr etc etc.
Du kan ha konkurranser om Norges feteste og styla moped f.eks.. Bare kjør på og lykke til!

Ola96

Medlem
Ja av navn så er det jo mye, f.eks 50cc-tipsene.com og lignende, eller kanskje 50kubbiker.no.

Men tips til god hosting så du, og ikke one.com? hvorfor ikke, er ikke for å være vanskelig men for å skjønne hvorfor. Men hva med gatorhost.com da er det en ordentlig hosting side?

pleb

Medlem
Jeg brukte one.com i starten da jeg begynte for ca to år siden :)

Men om jeg vil anbefale det på lang sikt er noe annet. Lett å sette opp, enkelt å finne guide til å sette opp wordpress på det og helt kurrant for en lite besøkt nettside. Men om siden din skal skaffe litt besøkstall, så vil du nok ønske at du gikk for noe annet.

Uansett; velkommen og lykke til! :)

Ola96

Medlem
Men hva tror dere er beste navn for en nettside om mopeder? Det er vel storsett to-takt det vil gå i også.

Så noen av mine forslag:
50kubikker.?
to-takt.?
mopedbladet.?

Tar gjerne i mot forslag til navn og annet.

Men hvis jeg kjøper f.eks to-takt.com hos namecheap.com og får noe gratis hosting som en foreslo lenger opp her, hvordan får jeg det til? Hva er lettest, har til nå skjønt det er flere ''språk'' som html og cc+ og joomla og wordpress f.eks.
Men hvordan kan jeg få penger fra AdSense da jeg ikke har en konto som pengene går inn på, er paypal en løsning der?

adeneo

Medlem
Men hva tror dere er beste navn for en nettside om mopeder?

mopped.no er ledig :D

Domene får du hos domeneshop.no for 140,- i året er det vel, mens Host1 har webhotell fra 29,- per mnd. ink. domene og Fantastico (ved betaling for ett år av gangen - 348 spenn).

Skynd deg å trykk på linken til Tonny nederst på siden her!

For å få godkjent en AdSense konto raskt setter du opp en blogg på blogger (eid av google), legger inn tre-fire blogginnlegg og søker gjennom blogger, så legger du bare til det domene du skal bruke når kontoen er godkjent og opprettet (kontoen må nok eies av noen over 18 år).

Hvis du benytter Host1 får du alt på ett sted til en rimelig pris, god service, og med Fantastico legger du inn WordPress med ett klikk og er i gang i løpet av noen timer, i hvert fall i teorien.

Sist redigert:

Ola96

Medlem
Hei tom3008 jeg har nok sett deg på et annet forum også nemlig freak.no, man kan vel si at jeg har et ganske useriøst forhold til storsett alle medlemmene der inne. Da de driver med ting jeg overhodet ikke liker, men jeg passer bra med data-klanen.

Men til dere andre så spør jeg igjen, for jeg sjekket litt mer rundt det med webhoteller også videre, og ''kom over'' host1.no og der følger det med domene noe som er fristende. Men jeg er litt skeptisk da det bare er 1gb lagring og 10gb trafikk vet ikke om dette er nok eller for lite eller hva det nå er. Men hvis jeg kjøper meg et domene og plass hos hostgator så er mer sikkert føler jeg for der er det massivt med både trafikk og lagring.

Også er det jo ganske enkelt og bygge opp nettsiden derifra, utifra demoen jeg prøvde ut.

picxx

WF 09
Host1 er et godt valg.
Medmindre du skal starte en ny youtube eller flickr greier det seg lenge med 1/10GB.

Topp