Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Umulig å unngå rettsaken i Kongo

muffins

Medlem
Haha, det er jo bare helt sykt. Jeg sjekka vg for et par timer siden, og da var kravet på litt over 100 millioner, bare det er jo ganske sykt. 3000 milliarder (!) er jo bare helt ut av proposjoner. Sier jo sitt om den rettsaken der, huff :p
 
H

Herman von Salza

Guest
Er det ikke flott at USA og Norge-Noreg skal bygge et nytt sykehus i syd Kongo (Katanga tro jeg) i disse dager?
Kongo er jo slikt et flott demokratisk land med et beundringsverdig rettssystem.
 

zapotek

Medlem
Pøh det er jo klart som blekk at de to er sendt av den norske stat for å spionere (aktor har altså rett). Det de ikke vet er at de klarte å sende tilbake kartet over Kongos militære installasjoner rett før de ble pågrepet (MWUHAHAHAHAHHAHAHA!) Norge har nemlig tenkt å invadere Kongo gjennom en stor knipetangsmanøver som setter blitzkrigen tyskerne valset over Frankrike med i 2 Verdenskrig helt i skyggen.

Fregatten vi sendte ned til den Somaliske kyst for en tid tilbake er en del av denne planen. Telemarksbataljonen sniker seg nå igjennom Kongos jungel mens fregatten landsetter sine tropper ved kysten. Det er kun snakk om dager før vi har hærtatt tatt hele landet.
 

Heidi

Medlem
zapotek

Pøh det er jo klart som blekk at de to er sendt av den norske stat for å spionere (aktor har altså rett). Det de ikke vet er at de klarte å sende tilbake kartet over Kongos militære installasjoner rett før de ble pågrepet (MWUHAHAHAHAHHAHAHA!) Norge har nemlig tenkt å invadere Kongo gjennom en stor knipetangsmanøver som setter blitzkrigen tyskerne valset over Frankrike med i 2 Verdenskrig helt i skyggen.

Fregatten vi sendte ned til den Somaliske kyst for en tid tilbake er en del av denne planen. Telemarksbataljonen sniker seg nå igjennom Kongos jungel mens fregatten landsetter sine tropper ved kysten. Det er kun snakk om dager før vi har hærtatt tatt hele landet.

Stiller du som gjesteskribent på bloggen min?? ;) (Les innleggene om Kongo Del 1 og Del 2.)

Du kvalifiserer sterkt til å få med teorien din i det kommende innlegget (Del 3)om sannsynlige oppdrag! :p Og ja, jeg spør seriøst!
 

zapotek

Medlem
Skulle gjerne gjort det Heidi, men jeg er med i de norske reservestyrkene. I morgen sitter jeg på en Hercules på vei til møtepunkt Alfa i et av Kongo's naboland (jeg kan ikke si hvor, da det er hemmelig) sammen med resten av 6 divisjonskommando. Desverre tror jeg ikke det er internettforbindelse der nede. Blir nok uansett mest kriging og lite tid til blogging :(
 

zapotek

Medlem
For å være seriøs et øyeblikk, så blir det intressant å se hvor denne farsen ender. De sinnsyke pengekravene viser jo at det ligger økonomiske motiv bak saken mot de 2 gutta. Hva skjer om de får dødsdom? Kommer Stoltenberg til å tilby noe penger mot utlevering?
 

peterandrej

pensjonert moderator
Det som overrasker meg er:

1. At ikke flere stiller større spørsmålstegn ved hva disse to hvite gutta gjorde der nede? Det er jo rimelig langt utenfor charter-highway liksom. Jeg tenker at hvis man først drar til Kongo, så har man neppe rent mel i posen. Med mindre man jobber i Kirkens Nødhjelp eller noe.

2. At så mange - inkludert gutta selv - er såpass overrasket over at rettssikkerheten i Kongo ikke akkurat er av beste sort. Jeg mener. Næææææ! Er det summariske rettssaker i Kongo, et av verdens aller fattigste og mest korrupte land..?? Nææææ. Er det sant?
 

hansson

Langveisfarende
Jeg leste i avisa her om dagen at en kongoforsker var snurt fordi rettsvesenet i landet blir fremstilt som elendig. Hun mente at landet ikke har et spesielt dårlig rettsvesen, blant annet fordi de har undertegnet Haag-konvensjonen (noe ikke USA, Russland og Kina har gjort). Javelnei.

Jeg har enda til gode å se noen sette den private sikkerhetsbransjen i Afrika under lupen, og finne ut hva disse gutta egentlig var ute på. Burde ikke avisene brukt ressursene på å gi leserne svar i stedet fra å å bruke haugevis av tid og penger på å referer fra en latterlig rettssak?
 

peterandrej

pensjonert moderator
Jeg har enda til gode å se noen sette den private sikkerhetsbransjen i Afrika under lupen, og finne ut hva disse gutta egentlig var ute på. Burde ikke avisene brukt ressursene på å gi leserne svar i stedet fra å å bruke haugevis av tid og penger på å referer fra en latterlig rettssak?

Ja.

Dette har jo nærmest ikke vært et tema i det hele tatt. Hva faen gjorde de egentlig i Kongo..?? Det er jo ikke et sted man bare drar til sånn helt uten videre. Det er ikke sånn at man bare går feil i køen på gardermoen og plutselig bare sitter i Kongo, liksom.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Det kan høres litt kynisk ut, men jeg er på en måte "glad" for at det settes så mye søkelys på rettssystemene i fattige land som Kongo. Man må huske at disse to hvite nordmennene sannsynligvis får LANGT bedre behandling enn den jevne Kongoleser. Det hadde vel ikke vært noen rettsak i det hele tatt om det var en vanlig borger av landet som stod tiltalt for mord. Det hadde vel vært henging på bakrommet og ferdig med den saken.

Så om disse to nordmennene blir skutt, så vil jo dette føre til et voldsomt internasjonalt fokus på forholdene i dette landet. Det kan jo føre til at verden tar seg sammen og kanskje prøver å gjøre situasjonen bedre for innbyggerne.
 
Topp