Ja butikkene har plikt til å utforme inn- og utganger slik at rullestolbrukere kan komme seg til og fra butikkene. Men hva i alle dager skal rullestolbrukere gjøre inne i butikkene hvor varer er stablet i 2 meter høye reoler, eller enda høyere? Og hvor lett er det for en rullestolbruker å ta tak i en melkekartong som står plassert på gulvnivå bak en glassdør? Skulle interiøret i butikkene og ikke bare inn- og utganger tilpasses rullestolbrukere, ville butikkene fått behov for vesentlig mer areal.
Mitt inntrykk er at myndighetene har akseptert at butikkene ikke er universelt utformet, og at rullestolbrukere derfor må ha med seg en hjelpeperson for å nå tak i varene. I praksis fører dette til at det er hjelpepersonen som drar for å handle, mens rullestolbrukeren holder seg hjemme. Jeg kan ikke huske sist jeg så rullestolbrukere på Coop eller Rema.
Og så til mitt poeng i forhold til denne tråden: Skulle det vært "likhet for loven" for butikker og nettsider, måtte konsekvensen blitt at det ble satt krav om at personer med nedsatte funksjoner (som synshemmede) selv skal kunne komme seg inn på nettsiden, men at myndighetene aksepterer at disse etter først å ha kommet seg inn på nettsiden, der vil ha behov for en hjelpeperson til å lese tekst på nettsiden.