Tvinger alle virksomheter til å skaffe seg nye nettsider

Slik jeg tyder det så g jelder dette kun større sider som er av allmen interesse. Det skal heller ikke pålegges mindre bedrifter om dette fører til unødig stor ulempe for bedriften. Men i bunn og grunn er jeg enig i at nettbutikker og informasjonssider burde være godt tilgjengelig for alle. Butikker har plikt for å sørge for at rullestolbrukere kan komme enkelt inn og ut, hvorfor skal ikke dette gjelde elkjop.no for svaksynte også? Det å feks lage en høykontrast versjon av en nettside er jo en smal sak.

Altså, jeg har 7 år på meg til å rette meg etter denne forskriften, i tillegg kan det søkes om forlenget frist "at tidsfristene påfører virksomheten urimelige kostnader"

Det er gjort unntak fra kravet til universell utforming, dersom dette medfører en «uforholdsmessig byrde» for virksomheten, jf.§ 13 tredje ledd.

Det blir jo sikkert en diskusjon om hva som er en uforholdsmessig byrde, men for mindre bedrifter som ikke har millioner i overskudd så blir nok ikke dette kravet by på store problemer.

zapotek

Medlem
Mange gullkorn blant disse kravene. Likte spesielt godt punkt nummer 20:

"2.4.4 Formål med lenke (i kontekst)

Formålet med hver lenke kan fastslås ut fra bare selve lenken eller ut fra lenketeksten kombinert med programmeringsmessig bestemt lenkekontekst. Unntaket er hvis formålet med lenken ville vært flertydig for alle brukere."

NilsF

Medlem
Men i bunn og grunn er jeg enig i at nettbutikker og informasjonssider burde være godt tilgjengelig for alle. Butikker har plikt for å sørge for at rullestolbrukere kan komme enkelt inn og ut, hvorfor skal ikke dette gjelde elkjop.no for svaksynte også? Det å feks lage en høykontrast versjon av en nettside er jo en smal sak.

Ja butikkene har plikt til å utforme inn- og utganger slik at rullestolbrukere kan komme seg til og fra butikkene. Men hva i alle dager skal rullestolbrukere gjøre inne i butikkene hvor varer er stablet i 2 meter høye reoler, eller enda høyere? Og hvor lett er det for en rullestolbruker å ta tak i en melkekartong som står plassert på gulvnivå bak en glassdør? Skulle interiøret i butikkene og ikke bare inn- og utganger tilpasses rullestolbrukere, ville butikkene fått behov for vesentlig mer areal.

Mitt inntrykk er at myndighetene har akseptert at butikkene ikke er universelt utformet, og at rullestolbrukere derfor må ha med seg en hjelpeperson for å nå tak i varene. I praksis fører dette til at det er hjelpepersonen som drar for å handle, mens rullestolbrukeren holder seg hjemme. Jeg kan ikke huske sist jeg så rullestolbrukere på Coop eller Rema.

Og så til mitt poeng i forhold til denne tråden: Skulle det vært "likhet for loven" for butikker og nettsider, måtte konsekvensen blitt at det ble satt krav om at personer med nedsatte funksjoner (som synshemmede) selv skal kunne komme seg inn på nettsiden, men at myndighetene aksepterer at disse etter først å ha kommet seg inn på nettsiden, der vil ha behov for en hjelpeperson til å lese tekst på nettsiden. :D

Ja butikkene har plikt til å utforme inn- og utganger slik at rullestolbrukere kan komme seg til og fra butikkene. Men hva i alle dager skal rullestolbrukere gjøre inne i butikkene hvor varer er stablet i 2 meter høye reoler, eller enda høyere? Og hvor lett er det for en rullestolbruker å ta tak i en melkekartong som står plassert på gulvnivå bak en glassdør? Skulle interiøret i butikkene og ikke bare inn- og utganger tilpasses rullestolbrukere, ville butikkene fått behov for vesentlig mer areal.

Mitt inntrykk er at myndighetene har akseptert at butikkene ikke er universelt utformet, og at rullestolbrukere derfor må ha med seg en hjelpeperson for å nå tak i varene. I praksis fører dette til at det er hjelpepersonen som drar for å handle, mens rullestolbrukeren holder seg hjemme. Jeg kan ikke huske sist jeg så rullestolbrukere på Coop eller Rema.

Og så til mitt poeng i forhold til denne tråden: Skulle det vært "likhet for loven" for butikker og nettsider, måtte konsekvensen blitt at det ble satt krav om at personer med nedsatte funksjoner (som synshemmede) selv skal kunne komme seg inn på nettsiden, men at myndighetene aksepterer at disse etter først å ha kommet seg inn på nettsiden, der vil ha behov for en hjelpeperson til å lese tekst på nettsiden. :D

Det blir helt feil, man kan ikke utforme hele butikken etter slike krav. Men har selv jobbet i matbutikk for mange år siden og da fikk vi beskjed om at vi skulle hjelpe til når vi så noen som ikke ville klare å nå varene selv.

Blir på samme måte på nettet, de får hjelp til å navigere.
Det er på tide webben også blir tilgjengelig for alle, samt at det vil være mulig for små bedrifter å søke om unntak fra disse reglene.

Egentlig ikke så mye å klage over.

Topp