Det man virkelig skal se opp for er selvutnevnte eksperter med nulltoleranse. Da tenker jeg at man begrenser den kreative prosessen ved å la den skje innenfor bestemte rammer. Det finnes ingen regler uten unntak. Når det er sagt så er TorsteinO innepå noe vesentlig. En LOGO bør ikke inneholde skygger i utgangspunktet. Dette fordi det er uvesentlig informasjon som kan karrakteriseres som støy i kommunikasjonen. Samt at det egner seg dårlig på trykk. Og en logo bør ikke finnes i for mange varianter, da kommunikasjon bør være så ensartet som mulig.
MEN, personlig så synes jeg det noen ganger er greit å legge til en 10-20% skygge når en skal bruke den på f.eks. web. Ofte er det nok til at logoen "popper" litt ekstra. Du ser på en måte ikke skyggen. Det som jeg mener er enda verre enn å legge til en skygge, er graderinger i selve logoen.
Som designer skal man kunne si imot kunden. Jeg har selv avsluttet samarbeidet med en kunde halveis i prosjektet fordi kunden nektet å gi seg... og jeg ønsket ikke å stå for sluttresultatet. Hvis kunden er eksperten, så trenger han ikke meg.
Jeg er nok ikke så sær nå lenger, da jeg ikke har logodesign som inntekskilde, men skal man leve av det så bør man levere 100% hver gang.