Jeg har sett "forklaringen" av tankegangen bak statoils husfliden-ripoff-stjerne, og den er helt latterlig. Oksemøkk av beste slag, masse mumbojumbo om "ledestjerne" osv. Hadde de sagt at det er et symbol på energi, så kunne jeg til en viss grad ha gått med på det, men selv da syns jeg fargene er helt feil. Mye av det samme gjelder også telenor-propellen, det virker mer som om det dreier seg om transport, enn telekommunikasjon.
Det som er felles for begge disse to, er at de går i det jeg pleier å referere til som "corporate-fella". De er/ønsker å bli så store at de driver litt med alt, dermed skal de ha en logo som ikke er feil for NOE, og følgelig ender den opp med å egentlig ikke si noe som helst, det blir bare en meningsløs og fargerik krusedull.
Posten har gått i litt av samme fella, om ikke fullt så drøyt - med litt godvilje (og når man vet hva det er) så ser man jo unektelig et slags posthorn der, selv om jeg tror de ville ha tjent på å ikke dra konseptualiseringen/abstraksjonen så langt.
For i logosammenheng er konseptualisering vel og bra, men som alt finnes det en gylden middelvei, og går man for langt blir det meningsløst.
Og det er det jeg tror du også gjør her Dag. Du går litt for mange hakk utover i tankerekka, dermed blir det veldig vanskelig å forstå, noe som er det stikk motsatte av poenget med konseptualisering (skal gjenkjennes/gjøres rette koblinger praktisk talt umiddelbart).
Videre - det at vi forstår noe er en veldig stor del av det som gjør at vi husker ting (prøv f.ex. å pugge en sangtekst på et språk du ikke forstår, vs en relativt lik sangtekst på et språk du forstår), som igjen er selve poenget med en logo: å bli husket og dermed gjenkjent.
Hadde du primært hatt engelske kunder, så kan det hende at froskekoblingen ville ha vært mer opplagt, og ville ha funket bedre, men tar jeg ikke helt feil har du primært norske kunder, og da ligger frogner -> frog -> frosk -> "froskehånd" noen hakk for langt ut. Hadde det vært noe som mer umiddelbart ble gjenkjent som en frosk, så kan det hende at flere med norsk bakgrunn ville ha tatt poenget, og da ville det ha funket veldig mye bedre.
Og DET, den slags tankegang, er det du ville ha betalt ekstra for. Å lage en stilig fargerik krusedull kan enhver idiot med tilgang på illustrator og en datamaskin gjøre.