Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Trenger hjelp til valg av logo

Robin: Mener du at man kan være 110% trygg på at man ikke får "tyvgods" dersom man f.eks kjøper logo gjennom et norskt firma?

Her bl.a kan man lese litt om copyright hos 99designs: https://99designs.com/help/who-owns-what-and-when

Forøvrig var det Likk med logo #9 som var først ute med handa. Dette er samme designer som har logoen jeg liker best.

100% trygg kan man vel aldri være, men det meste av saker jeg har lest om handler om denne type tjenester og tilsvarende. Å late som om det er er et lite stort problem ellers, blir vel noe søkt.

Da tok jeg feil angående "Red Kitty" - men om det var "Likk" - så stiller jo saken seg uansett lik, med et lite unntak av at det var "Likk" som vant konkurransen, mens "Red Kitty" forsøkte å profittere på "Likk" sin idé.

Jeg vil ikke kritisere noen for å bruke denne type tjenester, men bør være litt forsiktig og man vet aldri hva man får eller hvem man faktisk får det av. F.eks synes jeg hele ideen hadde vært mer redelig om brukerne måtte oppgi fullt navn og ikke bare noen brukernavn for å delta i disse konkurransene. Kanskje er det likevel bare meg som er i overkant kritisk og forsiktig, men hadde aldri deltatt i noe slik selv:

Bruke tid på å finne en idé, konsept og visualisere dette og risikere at noen snapper ideen din og vinner "konkurransen" uten at man sitter igjen med et rødt øre? Det høres nesten ut som svindel. For oppdragsgiver er det jo andre fallgruver som alt nevnt tidligere.
 

Dag Frogner

Supermedlem
Nå vet ikke jeg hvordan dette fungerer når man er designer, men det ville overraske meg om man som designer ikke må oppgi fullt navn, adresse osv. Jeg ser stadig flere konkurranser som holdes "blinde" hvor alle bidrag holdes skjult for andre designere slik at det kun er konkurranseholderen som ser alle bidragene.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Grunnen til at plagiatproblematikken ikke er like utbredt i høyere prisklasser, er så enkel som at jo lavere priser, jo mindre tid kan man bruke på å jobbe med noe - både mht research, ide og design. Da blir det også veldig raskt fristende å stjele en ide/design fra noen andre, spesielt når man ikke engang er sikker på å få betalt for jobben, som hos 99 designs.

En annen greie er også at den slags "konkurranser" (bedre kjent som "spec-work"), er skikkelig hata blant alle seriøse i bransjen, så de du finner som faktisk deltar i dem, er gjerne de som er aller lavest på rangstigen, noe jeg vil tro at henger tett sammen med yrkesstoltheten, som (jeg antar) igjen henger tett sammen med villighet til å kopiere, og evt også kunnskaper om hva som er lov og ikke lov.

Vi hadde f.ex. et eksempel her på forumet for et par-tre år siden, der en guttunge viste fram en utrolig bra portfolio med masse flott arbeid, og tilbød seg å lage ting til veldig lave priser. For godt til å være sant? Ja. Det viste seg ganske raskt at ikke bare jobbene i portfolioen, men hele portfoliosiden hans var en kopi av en annen designers side, han hadde bare endra navn, kontaktinformasjon osv.
 
Topp