To spørsmål ang faktura

DagArne

Medlem
To spørsmål.

Kan jeg føre en faktura som er stilet til meg som privatperson på firmaet?
Det som er kjøpt brukes av firmaet. Innbiller meg at det blir regnet som privat uttak, men er ikke sikker.

Kan jeg føre fakturaer i fra i fjor på årets regnskap?

DagArne

Medlem
Det er et AS ikke ENK. Han jeg jobber med mener at vi kan gjøre det og jeg mener det er feil. Han har kjøpt varer han vil jeg skal legge inn i regnskapet.

Sist redigert:

Steve Cash

Medlem
Du har rett, en kan ikke kostnadsføre en faktura i et AS som er stilet til deg personlig (eller til din kollega).

I prinsippet kan en heller ikke gjøre det i et enkeltpersonforetak. Eksempel: Firmaet heter Hansen webdesign, du heter Arne Hansen. Da må fakturaen stiles til Hansen webdesign, ikke til Arne Hansen, jeg kjenner til tilfeller der folk har fått underkjent slike fakturaer ved bokettersyn. Personlig mener jeg skattekontorets avgjørelse er for streng ettersom enkeltpersonforetaket og personen som eier det er to sider av samme skattesubsjekt. Men hva jeg mener betyr ingenting i denne sammenhengen, det er skatteetaten som bestemmer dette.

I et AS blir det selvfølgelig helt annerledes, ettersom person og selskap er to forskjellige skattesubjekter. Det er vel likevel et par utveier, kollegaen din kan selge varene til selskapet, men er han privatperson går en glipp av mva-fradraget. Hvis han er ansatt i selskapet bør det vel også gå an å behandle det som utlegg av ansatt, og føre det til fradrag den veien. Men hvis det er varer for videresalg eller som innsatsfaktor i produksjon skal det likevel stå firmaets navn der, så da går ikke det heller.

Fakturaer fra i fjor er kinkig. Svaret er vel egentlig nei, men er det et ubetydelig beløp så tja, jeg hadde vel tatt sjansen. Forutsetningen må i alle fall være at firmaet eksisterte i fjor. Samme forutsetning må gjelde for tidspunktet din kollega kjøpte varene også. Forresten så må vel også denne fakturaen være betalt privat, ettersom den dukker opp nå i juli året etter. Hvis den hadde vært betalt av selskapets bank måtte en jo ha sett det senest i årsoppgjøret. Er det samme faktura vi prater om i begge tilfeller?

Sist redigert:

DagArne

Medlem
Nei, er ikke samme faktura. fakturaene fra i fjor er noe han betalte kontant og det står firmanavnet på de. Derfor jeg ikke så det på bankontoen da han brukte egne penger til det.
Den som er stilet til han privat er en annen faktura fra i år.
Det er ingen som er ansatt enda da vi ikke har noe særlig med inntekter. Da får han ta det på sin egen kappe.

Er som jeg trodde da. Mange takk for hjelpen :)

Topp