Timespris for freelance arbeid på nett

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
I denne tråden beveges det seg så vidt inn på området om hva som er en bra timespris for freelance arbeid. For å ikke styre tråden helt off topic, så oppretter jeg en egen tråd og legger til noen spørsmål.

Hva synes du er riktig pris for freelance arbeid av en norsk webmaster (gjerne forklar om du synes en programmerers arbeid er verdt mer enn en designer eller markedsfører også)?

Personlig tar jeg veldig høye priser på tjeneste mine når jeg jobber for klienter her i Norge. Ligger vanligvis mellom 600 til 1000 kroner timen.

Men når jeg selv leier tjenester, så har jeg enda ikke betalt engang nær mine egne priser og har heller absolutt ingen planer om å gjøre det. Da går jeg heller utenlands og får det for under en fjerdedel av norske priser.

Hva gjør du og hva synes du er riktig?

bjornfix

Bjørn Are Solstad, CEO, Devenia Ltd.
Vi tar 500,- NOK timen flatt for timearbeid. Prisen er den samme enten det er til norske kunder eller kunder i andre land. For noen er prisen vår lav, for andre kjempehøy. Det avhenger selvsagt av forventningsnivå man ellers har til hva slikt skal koste.

Andersen

Member
Det er altfor dyrt å leie inn norske utviklere og designere, om man sammenligner med det internasjonale markedet. Der kan man finne dyktige øst europeisk programmerere til 10 usd timen og dyktige designere der prisene ligger på 200-300 usd for en design :)

TorsteinO

Art Director & grunder
Denne diskusjonen har jeg vært med på før...

Er folk virkelig flinke i stort sett hva som helst som involverer en datamaskin, la oss si f.ex. flash/actionscript, og på et slikt nivå at de ville ha kunnet tjene 1000/t i norge f.ex., så kjenner de også til internett, og har tilgang til det.

Hvis de er såpass glupe, og har tilgang til internett, så vil de også raskt finne ut hva slags lønn de kan få ved å jobbe for noe annet enn f.ex. et indisk firma som selger tjenestene deres videre til en femtilapp i timen. Hvorfor skal de da la være å gjøre det?

Da kommer svaret helt sikkert "jo, fordi det er så mye billigere å leve i india, så de trenger ikke mer"

Det er helt latterlig å tro at f.ex. en inder, bare fordi han er en inder, ikke heller vil tjene 100$ i timen, istedet for 1 cent, når han fint kan gjøre det. Tror du de jobber fordi de er idealister?

De gutta du får til 50kr timen fra jallajalla.co.in er helt sikkert flinkere enn de billigste du får her i norge f.ex., men de er ikke top notch. Hadde de vært det hadde de ikke jobba for så lite, SELV om de er indere, rett og slett fordi de KAN tjene mer, og mennesker er grådige, så hvis vi KAN tjene mange ganger så mye for samme jobb, så vil vi gjøre det.

Sist redigert:

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Jeg har igrunn mine egne erfaringer rundt dette. Jeg betaler sjeldent latterlige billig, men det er fortsatt langt under norske priser.

Når det gjelder de såkalte "inderne" (selv om jeg aldri har leid noen som faktisk var fra india), så har jeg vært borti flere som er top notch. Det gjelder bare å gi dem masse oppdrag før dem blir oppdaget av en arbeidsgiver som faktisk er villig til å betale dem mer.

Men hva med SKRIBENTER?! En Indier i India kan sjelden norsk!
Webdesignere og webmarkedsførere er vel normalt litt lite gira på å skrive ebooks,bloggposter,generelt innhold o.l. for kunder i spesifikke nisjer?

Noen som vet om noen norske sider man kan outsource dette?

Topp