Må si meg enig ang. annonsen. Jeg sitter igjen med en følelse av useriøsitet. Hvorfor skal en seriøs nettbutikk i det hele tatt måtte gjøre narr av andre konkurrenter på denne måten? Fokuser heller på hva dere gjør bra, kontra å rakke ned på andre.
Ville egentlig vurdert å fjerne hele denne slideren med disse annonsene. Designmessig er det per nå en stor smørje av forskjellige farger, fonts, pikselerte/strukkede bilder osv. Helt ærlig får jeg en følelse av at hele slideren er satt opp i hui og hast bare for å ha noe “fancy som beveger seg”.
Savner informasjon om betalingsmåter. For å i det hele tatt finne ut hvilke alternativer som finnes måtte jeg legge et produkt i handlekurven, gå videre til handlekurven og trykke på “Fortsett til kassen”. Nederst på denne siden er det litt info om betalingsmåter. Tungvint å måtte ta alle disse stegene kun for å finne ut hvilke alternativer som finnes. Husk på at mange har “fobi” for betaling på nett, og jeg vil tro at flere faller fra allerede her, når de ikke finner denne informasjonen. Hva med å implementere VISA/Mastercard/Klarna logoer et synlig sted på siden, i tillegg til å legge inn mer info rundt betaling på siden?
CTA-knapper:
Per nå må man holde musepekeren over produktbildet for å få opp “Legg i handlekurv” knappen (utenom på produktsiden). I og med at denne knappen er noe av det definitivt viktigste i en nettbutikk, så ville jeg sørget for å gi disse mye bedre synlighet. Større knapper, og med en annen farge som skiller seg mer ut. Plasseringsmessig ville jeg også plassert denne så langt opp som mulig på produktsiden.
Noen generelle forslag når det kommer til header:
Generelt kutte ned på høyden for å få viktige elementer så høyt opp som mulig. Veldig mye whitespace her uten nytteverdi. Kutte ut “Minix” og “Tronsmart” logo. Ser ikke helt poenget med å vise to merkevarer i header uansett?
Videre dele opp headeren i to deler, en med logo + linker til kundeservice, blogg, min konto, kontakt oss etc. Implementere et søkefelt i header (dette finnes ikke i det hele tatt nå).
Den andre delen kan bestå kun av kategorier (og muligens handlekurv knapp). Per nå må man holde musepekeren over “Nettbutikk”-elementet for å i det hele tatt få sett hvilke kategorier butikken har.
Ta en titt på hvordan
komplett.no gjør det i header. Mye god inspirasjon å finne her.
Sidebar:
Vise "Produktkategorier" som en liste, kontra en dropdown-meny som det er nå. Det er jo ikke snakk om så mange kategorier uansett, så ville gitt disse bedre synlighet. Kanskje også kutte litt ned på de andre elementene.
“Følg oss på Facebook”-knappen ville jeg fjernet/byttet ut med en Like-box/knapp, hvor folk lettere kan like siden uten å forlate nettbutikken. Ser også at knappen per idag bare redirecter til forsiden av Facebook, og da blir ihvertfall poenget med denne knappen borte.
Footer:
Denne var veldig basic. Savner mer innhold her. Tilby brukere noe å klikke videre på, så de ikke forlater butikken når de har scrollet helt ned. Firma/kontaktinfo o.l burde også presenteres her for å øke seriøsiteten til butikken.