Joda, jeg har noen sider basert på ferdige maler i porteføljen min, men i begge tilfellene står det riktignok litt nærmere beskrivelse over bildene, som du kanskje ikke la merke til? "Tilpasning av wordpressmal og funksjonalitet"?
I begge de tilfellene har kunden kommet til meg med en mal de har funnet på forhånd - i det ene tilfellet hadde de tilogmed nettsiden oppe fra før, også har de lurt på om jeg kunne tilpasse funksjonaliteten for dem, så i begge de tilfellene er det til dels MYE endringer i bakgrunnen. (Derimot holder jeg på å lage en bedre porteføljeløsning til meg selv, nettopp for å kunne gi litt mer utførlig info rundt hvert prosjekt, siden den nåværende løsningen blir alt for halvveis og gir alt for dårlige muligheter for den slags)
Forøvrig - jeg bruker ofte et theme som utgangspunkt for ting jeg lager, det er ikke DET jeg mener det er noe galt i. Titter du nøye nok etter finner du f.ex. twentyten i bakgrunnen for minioya.no, men det er egentlig fint lite igjen av det. I tillegg til de ganske dramatiske kosmetiske endringene, er det laget mange nye maler, også er vel omtrent halvparten av functions.php fjerna, for deretter å legge til så mye at den er dobbelt så lang som når jeg begynte, eller noe sånt.
Det jeg syns blir feil, er å bare kjøpe et theme og gi dem det, eller å presentere det i porteføljen din som om dette er noe du har laget når du egentlig bare har satt opp et ferdig theme, kanskje med minimale endringer. Husk også at hvis du ikke er veldig klar og tydelig på hva du gjør og hva du egentlig tar betalt for i slike tilfeller som dette, så tror jeg raskt du kan sitte igjen med veldig sure kunder dersom de oppdager at de kunne ha kjøpt samme themet for $39 som du tok 5000 for. Derimot - som jeg har sagt på norskwebforum også, til ditt forsvar - er du 110% åpen om dette, både ovenfor kunder og i portfolioen din, at det du tar betalt for er å legge inn kundens logo og innhold, så er det noe helt annet.
Ang. "forumets eier", så - hadde han spurt det samme spørsmålet, så hadde han fått det samme svaret
Enkelt og greit.
Ang. logo osv: Naturligvis kommenterer jeg på det - ser jeg dårlig håndtverk, så kommenterer jeg ofte på det, og spesielt på logoer, siden dette er et aldri så lite hjertebarn for meg. Så hva er galt med de to aktuelle "logoene"? Vel, jeg setter "logoene" i hermetegn, fordi det de egentlig er, er illustrasjoner, og det blir noe helt annet enn en logo. Hva som hadde vært forskjellen på om jeg skulle gjøre det? Vel, først og fremst, så hadde jeg forklart kunden hvorfor vi ikke burde gjøre det sånn som det der. Hvis kunden insisterte på å gjøre det allikevel tror jeg faktisk heller jeg hadde sagt fra meg jobben (blant annet fordi ren illustrasjon absolutt ikke er min ting, jeg er ikke flink til det i det hele tatt), men nå har jeg heldigvis ikke hatt noen sånne kunder, de som tar kontakt med meg pleier snodig nok å ville ha noe i min stil
BTW: Grunnen til at jeg er litt krass på slike ting som dette, er i tillegg til det jeg forklarte over på "logopunktet" at hvis noen får dårlig inntrykk av en bransje en gang, så kan de lett miste respekten for hele bransjen - nærmest "herregud, guttungen til naboen lager jo like bra nettsider/logo/whatever som den "proffe" fyren gjorde for 10 ganger så mye"… og liknende. "Moralen" min er rett og slett at skal man selge en tjeneste, så skal man **virkelig** vite hva man gjør også. Man skal ikke gi inntrykk av å være proff på et område dersom man egentlig ikke kan det 110%, da skader man bransjen og skyter seg selv i foten på sikt.
Ta f.ex. han logokompisen din, på mange måter virker han flink, men som sagt er det et par ting jeg reagerer på, der han som den profesjonelle parten burde ha sagt fra til kunden hvorfor man ikke burde gjøre sånn og sånn. Både i de to jeg nevnte tidligere, og problematikken jeg har nevnt tidligere i tankegangen rundt din egen logo - joda, den vil sikkert funke til en viss grad, men ikke mer heller.
I forhold til webdesign er et typisk eksempel at du garantert vil ha mange kunder som kanskje vil ha logoen sin eller et bilde kjempestort på en side først, som man så må klikke på for å komme videre inn til resten av sidene. Hva gjør du da? Gjør du som kunden ber om, eller forklarer du dem hvorfor dette vil være en kjempetabbe?
Kunden har rett og slett absolutt IKKE alltid rett. Veldig ofte har kunden ikke peil i det hele tatt, det er derfor de går til deg som kan, eller ihvertfall skal kunne, det de ikke kan.