Tilbakemeldinger på Krystallfoto

Tomiso

New Member
Hei Forum

Har en nettbutikk jeg har lansert, men det er alltid kjekt å få tilbakemeldinger av andre. Alltids noe man overser eller ser seg blind på.
Jeg er ingen ekspert på verken programering eller løsninger så tilbakemeldinger må kanskje forklares litt hvis dere skal gå i dybden.
Dette er en opencart-løsning med et premium theme.
Jeg er klar over at siden kan laste noe tregt. Si gjerne i fra hvordan dette oppleves for deg og eventuelle gode ideer for å få den raskere.

God fornøyelse! (håper jeg i alle fall)

Tom

https://www.krystallfoto.no

Tomiso

New Member
Hei og takk for at du tok en titt.
Video-slideren er en layer slider som kom med temaet. Den er visst basert på Creature Media's LayerSlider JS plugin til wordpress tror jeg.
Theme'et er Ultimatum av Althemists for OpenCart.
Skal se litt på det med cookie feltet.

Tomiso

New Member
@Tore Andre Rosander
Tenker du på videoen du ser på velkomstskjermen når du ser på laptop eller desktop? Denne lastes ikke på mobile enheter og man får kun et bakgrunnsbilde.

@Tonny Kluften
Takk for at du tok en titt. Uff da. Har du noen forslag til hva som gjør den rotete eventuelt hva som skal til for å gjøre den bedre? Ja veldig kult. Skulle noen ha behov for firmagaver eller personlige gaver er det bare å ta kontakt ;-) . Ops..dagens lille reklamesnutt.

Det tar litt tid å finne ut hvordan og hva man kan bestille.
Prøv å be noen som aldri har sett siden før om å prøve å bestille mens du ser på at de gjør det. Be de om å snakke høyt mens de navigerer på siden din, da vil du fort se hvor forbedringspunktene er.

Jeg ser du har laget en "hvordan bestille" guide, men for min del roter den bare til. Prøv å bare ha en godt synlig knapp eller bildelink til bestillings-guiden.

Så står det "rask produksjonstid", men hva vil det si? Regnet med at teksten var klikkbar men det var den heller ikke.

Man blir fort blind på sin egen løsning siden man vet hvor alt er.

Tomiso

New Member
Flott Tore.
Det er slike tilbakemeldinger som er gode å få. Som du sier blir man fort blind.
Er det noe mer på lager er det bare å komme med det. Selv positive og gode ting er bra å få med seg.

upload_2014-11-14_9-28-34.png

Ikke le, jeg gjorde det i paint :)

Noe du kan vurdere:
Flytte konto, kontakt oss o.l opp på det sorte feltet, så kan du legge kategoriene i det feltet.
Du har veldig mange sider, kontakt oss, om oss og informasjon kan være en og samme side.
Navnene på kategoriene er heller ikke optimale.

Eventuelt kan du bare kutte hele den øverste delen:
upload_2014-11-14_9-39-5.png

Tomiso

New Member
Synes du fikk illustrert godt hva du mente i paint jeg. :)

Nå begynner vi å komme inn på programmering her. Jeg vil helst unngå å omskrive noen kjernefiler i opencart eller i theme'et da det begrenser mine oppdateringsmuligheter senere. Har ikke noe imot å måtte skrive en eller flere vqmod fil(er), men det forutsetter jo selvfølgelig jeg vet hva slags kode som skal hit og dit og overskrives og legges til og fra og til hvilke filer.
Når det er sagt tror jeg at jeg ikke vil gjøre noe med head'erne på nåværende tidspunk da det er mange elementer der som jeg ikke helt vet hvor jeg ville ha lagt ellers (eller hvordan man gjør det for øyeblikket). Men absolutt en ide for en senere stor oppgradering kanskje. Takker for tips.

Forsiden ser litt "konsentrert" ut for øyeblikket. Det er mange som ikke vet hva gravering i krystall er for noe derfor prøver jeg å vise det ganske fort når de kommer til forsiden. Har også prøvd at man har det meste av informasjon tilgjengelig der og da, men det blir kanskje alt for mye på en gang?

Jeg vil helst unngå å omskrive noen kjernefiler i opencart eller i theme'et da det begrenser mine oppdateringsmuligheter senere.
Men det er designet som er problemet her. Du har hele 3 menylinjer i toppen pluss 2 rader med "gratis frakt" "100% forn.." bilder, samtidig som du har alt dette i bunnen også. Så nettsiden din inneholder 70% menyer, 20% slider, og 10% innhold.

Om du har noen salg på denne siden så er det kun fordi filmen du har i starten ga ett profft inntrykk. Det inntrykket forsvinner ganske kjapt.

Og hvorfor er prisene på 3D krystaller oppgitt i 2D pris? Jeg skjønner jo at 2D bilder må konverteres, men koster det 10,- eller 1000,- ?
"Prisene oppgitt er for 2D gravering. Tilleggsavgift tilkommer for 3D konvertering og gravering."

Kanskje du bør revurdere produktkategoriene dine, ikke skill mellom 2D og 3D før de har valgt produktet. Så legger du bare til en option i opencart med 2D eller 3D.

Og jeg får en reell frykt for at mine bilder havner i hendene til en 3. part siden du spør så mange ganger om tillatelse og bekreftelse og godkjenning om bildene kan brukes.

Bytt ut alle 5 spørsmålene med en helt vanlig kjøpsbetingelse som er innebygget i opencart, og hiv resten av vilkårene under personvern.

Sist redigert:

Tomiso

New Member
Hei Tore
Takk igjen for din tilbakemelding, og spesielt så tidlig på morgenen :)

Problemet mitt var ikke at jeg ikke synes ideene var gode, problemet var å få det gjort....nå.

Ja, jeg vil helst unngå å forandre kjernefilene i opencart eller theme'et for da må jeg manuelt forandre dette hver gang ved en oppdateringer. Det kommer ofte oppdateringer til themet med nye funksjoner etc så jeg ville ha brukt mye tid bare på å skrive om kjernefiler hver gang. I opencart er det best å løse slike ting i vqmod, om mulig, og her er problemet mitt....

Å lage vqmod filer krever en del kjennskap til Opencart/themet (hvilke filer og kode man vil forande eller legge til) og en del kunnskap om html, php og css. Det er en bratt læringskurve og jeg har bare begynt å skrape litt på overflaten. Jeg har rett og slett ikke kunnskapen på nåværende tidspunkt til å kunne gjøre dette nå. Hovedproblemet er å ødelegge themets responsivhet, modulenes funskjoner i forhold til hverandre (f.eks hvis jeg tar bort den mørkegrå linjen ved css display:none slutter videointroen å fungere slik den skal) og hvor man skal putte språkvalg, handlekurv, søkefelt etc (og ikke minst hvordan). Å finne ut av dette i tillegg til å ta produktbilder, redigere bilder, skrive tekst, lage grafikk, lage reklame, flytte til kontor, oppdatere seg på ny programvare til 3D kamera og lasermaskin så er det bare ikke tid....akkurat nå, men vil helt klart se på dette når muligheten byr seg. Jeg setter stor pris på slike tilbakemeldinger selvom jeg kanskje ikke får gjort noe med dette akkurat nå.

Å skille på 2D og 3D er veldig vanlig i de fleste tilsvarende nettbutikker i inn og utland. Problemet er at noen krystaller kan man kun få gjort 2D bilder i og det er greit å få dette opplyst på forhånd. Grunnet tidsklemma er det fortsatt mange produkter jeg ikke har fått ut ennå på siden dessverre. Dette gjelder spesielt flere 2D krystaller. Helt enig med deg når det kommer til å opplyse om 3D prisene tidligere enn i valgene.

Uff da. Synd at du føler at bildene dine er i trøbbel. Var jo selvfølgelig andre effekten vi ville ha. Grunnen til spørsmålene er på grunn av loven om personopplysninger og datalagring. Vi må stille spørsmålene og kun et avkrysningsfelt for at man har lest et dokument er ikke godt nok. Jeg har snakket med datatilsynet vedrørende dette og klekkelige bøter kan ventes ved kontroll om samtykkene ikke er i orden.
Den nye Angrefristloven sier også det samme nå at en avkrysningsboks ikke er tilstrekkelig for å opplyse om angrefristen (jobber med å få dette implementert i det nye kassasystemet vår. Hadde i standardkassa).

Så, noen som har noen ideer om hvordan innhente samtykke bedre? Samtykke må kunne gis frivelig og aktivt.

Alle tilbakemeldinger tas i mot med takk. Jeg ser på nettsiden som et prosjekt som bare kan bli bedre over tid. Ideelt hadde jo alt vært perfekt fra første stund, men dessverre. Hadde det ikke vært for jul hadde jeg ventet med å lansere siden i det hele og det store til jeg følte alt satt på plass.

Tom

Den nye Angrefristloven sier også det samme nå at en avkrysningsboks ikke er tilstrekkelig for å opplyse om angrefristen (jobber med å få dette implementert i det nye kassasystemet vår. Hadde i standardkassa).

Tom

Problemet er som sagt designet ditt. Om du ikke ønsker å endre dette bør du vurdere å bytte design. Evt leie noen til å kode endringene manuelt ved oppdateringer.

Hvor står det at den nye angrerettsloven ikke tillater kun avkryssing? Det er så vidt jeg vet en vanlig praksis at salgsvilkår (bla angrerett) blir opplyst med en klikkbar link og aktiv godkjennelse (Man må klikke JA for å komme videre)

I følge datatilsynets veileder til feks barnehager om publisering av bilder på nett sies det:

"Loven stiller i utgangspunktet ikke noe krav til at et samtykke skal være skriftlig, men
det må ikke være noe rom for tvil om et samtykke virkelig er gitt. Samtykket må være
en aktiv handling. Det er den som har publisert bildene som eventuelt må bevise at
et frivillig, uttrykkelig og informert samtykke virkelig foreligger. Informert samtykke
vil i denne sammenheng si at man skal være godt informert for eksempel om hva
opplysningene/bildene skal brukes til og når de eventuelt skal slettes. Man kan når
som helst trekke et samtykke tilbake."
Dette er en ca. 3 år gammel veileder, men jeg har ikke sett noen endringer i disse lovene.

Så slik jeg ser det så er det masse rom for forbedringer når det kommer til samtykkene på siden din. Og siden bildene ikke skal publiseres men kun brukes 1 gang for å lage ett produkt så har du nok mye mindre ansvar mtp samtykker o.l

Problemet når det blir så mange spørsmål som hos deg er at det kan virke som du prøver å sikre deg mot eventuelle rettskrav som kan komme grunnet din drift. Jeg tror ikke du gjør noe galt med bildene, men det er verdt å tenke over.

http://www.datatilsynet.no/global/04_veiledere/i_beste_mening_bokmaal_nettversjon.pdf

Topp