Takk for konstruktiv tilbakemelding
Har fikset opp i det meste koderotet nå. Skal også slenge opp en js-slideshow så fort jeg får tid.
@adeneo: hva mener du med "sette opp webhotell"? Dette er den første sia jeg har lastet opp, så jeg trenger litt veiledning. Det eneste jeg har gjort er å laste opp siden via FTP Commander.
Jeg har lagt inn meta tags nå, men siden dukker fortsatt ikke opp i diverse søkemotorer.
jarabygg - Google-søk
Hva er feil?
Og til slutt, oppdragsgivern har booka både .no og .com domenet. Hvordan får jeg .com til å automatisk redirectes til .no på enklest måte?
EDIT: Hvordan får jeg fiksa det store hvite feltet nederst i lightboxen?
Hei,
Først vil jeg si at nettsiden og logoen så virkelig lekker ut! Og det at du bare er 17 er imponerende!
Jeg har tilbakemelding på tre primærområder, og to av dem faller vel strengt tatt utenfor oppgavespekteret til skoleprosjektet, men om du skal bygge websider i fremtiden så kan det være greit å ha litt erfaring med de elementene.
Del 1: Google, SEO, redirects og analyse.
1. Du spør om google etc, ser at du bruker samme titteltag på alle sidene, jeg ville prøvd å få inn noen søkeord i titteltaggen, gir bedre seoeffekt, gjør den lekrere og øker clickthrough fra søkeresultatene.
2. Ser du ikke har installert google analytics på siden, det er gratis og er gjort på noen få minutter og gir både deg og dem en glimrende mulighet til å følge med på hvordan siden gjør det i fremtiden.
3. Google webmaster tools er også veldig nyttig å få aktivert for siden, det gjør du enkelt ved å enten laste opp en fil eller legge til en tag i head delen av koden.
4. Når det gjelder å redirecte .com til .no så er det flere måter å gjøre dette på, her kan du lese en lang beskrivelse på
wikipedia om url redirects og så er det en mye mer handlekraftig artikkel her med
masse eksempler på webconfs.
Alt etter hvilken webhost du har så kan du også sette opp en www-videresending,
les mer på domeneshop sine sider. Personlig så foretrekker jeg å unngå www-videresending og bruker alltid 301, så webconfs urlen er nok mest relevant for deg.
Del 2: Pageload (hastighet for lasting av side).
Jeg føler at siden laster veldig sent, jeg sitter på en 3mb linje så den er ikke av den raskeste. Men Jarabygg siden er på 4m med alt av bilder, og det er litt for mye for en hjemmeside.
En annen ting er også at når jeg ser på siden i Firefox så går lastingen kjappere når jeg bytter mellom undersidene da inntrykket er at kun selve innholdet lastes, men i Internet Explorer og Chrome så laster den bakgrunnen og grafikken på nytt og siden oppleves tregere. Jeg personlig kan ikke forskjellene i kode og browsere godt nok, så håper det er andre her inne som kan kommentere på akkurat det!
5. I følge firebug(et verktøy til firefox) så er siden din totalt på 4mb, og den brukte 17,66s på å laste siden din uten bruk av cache. Det er rimelig lenge.. For eksempel så kjørte js slideren gjennom hele slideshowet mens jeg satt og ventet på at bakgrunnen skulle laste.. Var jeg deg så ville jeg prøvd å krympe flere av bildene, bakgrunnsbildet ditt er på 2,5mb og hver av de 5 bildene til sliden er mellom 200 og 300kb. Selv er jeg verken webutvikler eller webdesigner, jeg går igjennom sider og løsninger og forteller koder hva jeg vil ha fikset. Så jeg har ikke noe spesifikt forslag til verktøy for å få krympet bildene, men etter kjapp googling så fant jeg denne
linken med noen gratisverktøy som du kan sjekke for å krympe png filene dine, muligens så kan også andre her komme med tips.
6. Kjørte en siteload test på
Pingdom sine sider her og
den andre fikk jeg ikke lov til å kjøre da siden var over 3mb i størrelse, den kan du kjøre her etterpå at du har redusert bildestørrelsene. Den på websiteoptimization gir deg spesifikke hint om forbedring så den er ganske grei.
Del 3: Generell usability og nettsidelogikk(jeg finner ikke noe bedre ord for det, hehe).
7. Jeg ville tatt vekk utgående link i logoen til byggmakker, rightpricetiles og mælen. Med mindre de har betalt for "eksponering" der så ville jeg ikke tatt risikoen på at noen skal klikke seg ut fra jarabygg siden. En potensiell kunde av dere trenger ikke en klikkbar link til slike leverandører på forsiden, både byggmakker og rightpricetiles er kjente navn. Så de linkene ville jeg aldri hatt på forsiden.
8. Hele tekstfeltet på hvem er vi føler jeg er litt tungt å lese.
9. De to epostadressene nede i footeren ville jeg enten gjort om til mailto linker eller linket de inn til kontaktsiden, slik at om man klikker på de så kommer man inn til kontaktsiden.
10. De to epostadressene inne på kontaktsiden ville jeg i hvert fall gjort til mailto linker.
11. Jeg ville fått inn et par linker inn til tjenestesiden deres og referansesiden, slik det er nå så må jeg skrolle tilbake til toppen for å komme meg videre i siden.
Eksempelvis så kan ordene "kompetanse og erfaring" eller bare "erfaring" være en link inn til referansesiden.
Eksempelvis så ville jeg laget en link ut av ordene "oppdrag av alle slag", "nybygg" og "tilbygg" og pekt alle inn til tjenester siden.
12. På tjenestesiden ville jeg puttet inn en link til kontaktsiden på "ta kontakt for befaring og prisantydning" linjen.
13. Når det gjelder lasting av siden og det at hos meg så begynte slideren å kjøre før hele siden var ferdiglastet, jeg blir ikke enig med meg selv om hva som er best.. Det aller beste er uansett å få ned størrelsen på siden slik at den laster kjappere. Bruksopplevelsen ved at slideren kjørte i gang var litt pussig siden resten av siden åpenbart jobbet, men jeg ble sittende å se på bildene. Men det kan også være irriterende, så som sagt så blir jeg ikke enig om jeg ville hatt den slik som den er, eller om jeg ville satt den til å beholde første bildet i noen sekunder lengre slik at siden får sjanse til å laste først.
14. Igjen, imponerende jobb!!
Siden dette er en reel oppdragsgiver så kan det være du kan få forhandlet kompensasjon for elementer som google analytics og google webmaster tools, men mye av dette er kjapt arbeid så jeg personlig ville nok bare gjort det og gjøre kunden ekstra fornøyd.
Så over til det alltid gøyale spørsmålet, hva vil du bli når du blir stor? Du har åpenbart talent for web! Har du link til noen andre websider du har laget?
Lykke til videre!