Man må huske på at hele diskusjonen kom opp på WF fordi at en aktør ønsket å kvitte seg med sin nettbutikk til nærmest spottpris, og det rett etter en massiv debatt om pelsdyrindustrien. Sett i lys av dette finner jeg det merkelig at moderatorene på WF slettet innlegg i salgstråden som satte søkelys på denne problematikken.
For alt vi vet kan jo selger allerede ha fått et påbud om å endre driften eller bytte leverandører av varene, osv. Dette er etter mitt syn en ytterst relevant problemstilling for en eventuell kjøper og nødvendig å få belyst, men på WF råder det en merkelig holdning om at diskusjon er galt og raskest mulig må tøyles.
Satt på spissen; dersom jeg la ut det tyske rikskanselli for salg i april 1945, så ville øyensynlig moderatorene på WF funnet det komplett irrelevant for salgstråden at noen opplyste om at den røde armé allerede stod på Potsdamer Platz.
Forøvrig finner jeg det fordummende at enkelte kommer trekkende med den "moralist"-merkelappen bare man nevner det åpenbart problematiske - også rent kommersielt - i pelsindustrien. Det ville overraske meg voldsomt om denne industrien faktisk eksisterer i 2020, og det har ikke noe med moralisme å gjøre, snarere tvert imot. Man kan rent kynisk kalkulere med at forbrukerne i vesten antagelig vil distansere seg fra pelsindustrien i årene som kommer, og bransjen vil sannsynligvis gå inn i en periode med lavere og lavere fortjeneste. En god forretningsmann vil antagelig gjøre sitt beste for å forlate det synkende skip sammen med rottene.
Spørsmålet man må stille seg er om mannen bak pelslue faktisk er en slik smart forretningsmann som selger unna før bedriften uansett må avvikles, men det får vi ikke vite eller stille spørsmål om, for moderatorene ser det ikke som relevant.