thegrid.io - Blir webdesignere erstattet av AI ?

tigeren

New Member
Har dere sett denne? www.thegrid.io

Nå skal front-end / webdesign yrket helautomatiseres. Slutt på templates, og over på content-aware AI design.
Hva tror dere? Blir dette omtrent som de lover, så står det vel en del jobber i fare?

Thegrid er ventet å bli lansert sent i 2015, og de skal allerede nå ha folk til å bli "founding member" - som koster $96 i året. Som "founding member" må man fortsatt betale et månedlig beløp for en hjemmeside - men man får rabatterte priser.
Forretningsideen er månedlig abonnementer som vokser i takt med størrelsen på hjemmesiden.

De har også så langt fått inn $3.1m via Kickstarter.

Etter å ha lest innholdet på hjemmesiden (inkl. FAQ) danner jeg meg følgende bilde av TheGrid: "Vi revolusjonerer internett med Thegrid. Vi er nye Apple. Det er best du blir et founding member NÅ og begynner og betale. Vi kan når som helst ta bort muligheten til å bli found member, og hvis du ikke blir medlem NÅ kommer du nok til å angre når vi lanserer konseptet - som vi håper å få lansert en gang i 2015."

Konseptet er absolutt spennende, men nå i år 2014 har jeg ingen tro på det. Fungerer kanskje flott for små standard hjemmesider. Men skal man ha litt funksjonalitet, tror jeg TheGrid blir mer frustrerende da teknologien nå i 2014 rett og slett ikke er tilstede til å gjøre noe slikt som dette helautomatisk.
Og det virker som om hovedfokuset til skaperne er penger.

Tar det knusende med ro - spør meg igjen om 10 år :)

PS! Mens jeg har skrevet dette her (7 min), har de fått 12 flere "founding members". /me er skeptisk.

xdex

Medlem
Lignende har jo allerede eksistert i lang tid, og dette er nok ett produkt som vil bli brukt av enkelte personer. Det spørs hvor mye frihet dette gir oss, med tanke på f.eks. universiell utforming, backend, login systemer, cms, "crm" osv.. Det er ikke nok å bare lage en flott forside, med click-and-drag metoden.

Skjønner ikke hvordan dette skal være revolusjonerende i forhold til f.eks. wix? det dem forteller, er jo basically det som er levebrødet til WIX i dag.

Jobbene som står i fare, er firmaet til Ola og Kari Nordmann, som lever av å selge tempaltes til 2999,- disse står allerede dårlig stilt.

adeneo

Medlem
det må jo fremdeles lages regler osv på forhånd, ellers vet folk aldri hva de vil få

Neida, tre ukjente kjøtthuer som aldri har laget noe av interesse har plutselig funnet opp AI, altså virkelig Artificial Intelligence, de fant bare ikke noe bedre bruksområde enn en forbedret utgave av WIX.

At noen fremdeles lar seg svindle til å betale for slikt rør er et mysterium!

Topp