Thegrid er ventet å bli lansert sent i 2015, og de skal allerede nå ha folk til å bli "founding member" - som koster $96 i året. Som "founding member" må man fortsatt betale et månedlig beløp for en hjemmeside - men man får rabatterte priser.
Forretningsideen er månedlig abonnementer som vokser i takt med størrelsen på hjemmesiden.
De har også så langt fått inn $3.1m via Kickstarter.
Etter å ha lest innholdet på hjemmesiden (inkl. FAQ) danner jeg meg følgende bilde av TheGrid: "Vi revolusjonerer internett med Thegrid. Vi er nye Apple. Det er best du blir et founding member NÅ og begynner og betale. Vi kan når som helst ta bort muligheten til å bli found member, og hvis du ikke blir medlem NÅ kommer du nok til å angre når vi lanserer konseptet - som vi håper å få lansert en gang i 2015."
Konseptet er absolutt spennende, men nå i år 2014 har jeg ingen tro på det. Fungerer kanskje flott for små standard hjemmesider. Men skal man ha litt funksjonalitet, tror jeg TheGrid blir mer frustrerende da teknologien nå i 2014 rett og slett ikke er tilstede til å gjøre noe slikt som dette helautomatisk.
Og det virker som om hovedfokuset til skaperne er penger.
Tar det knusende med ro - spør meg igjen om 10 år
PS! Mens jeg har skrevet dette her (7 min), har de fått 12 flere "founding members". /me er skeptisk.