Ser at dette egentlig er en gammel tråd, men den er fortsatt høyst aktuell og velger derfor å plukke opp tråden.
Dersom du (Movement AS) skal nå frem med noe som helst i saken om domenet Movement.no, vil jeg tro du bør fokusere på at denne "domenehaien" (Terje Hatlem) også er registrar. Du er inne på det i din siste e-post til Norid, men du må nok både undersøke litt mer og komme med flere konkrete holdepunkter eller påstander om kritikkverdige forhold i virksomheten til Norid (som inkl. registrarer). Jeg sier påstander fordi Norid er forpliktet til å sjekke opp i slike påstander, og du kan ha vanskelig med å sjekke ut dette uten direkte innsyn i hva som foregår mellom Hatlem og Norid (automatisk og elektronisk).
Har selv erfart at Hatlem har snappet opp frigjorte domener bare sekunder etter at de ble frigjort (midt på natten). Jeg vil tro at han på forhånd har laget seg en liste (database) med domenenavn han ønsker seg og at det er laget et skript som automatisk registrerer disse domenenavnene straks de blir frigjort.
Nå vet ikke jeg om man må være registrar for å kunne sette opp skript på denne måten, men hvis så er tilfelle bør det være en sak i seg selv som Norid bør ta tak i.
Det burde være regler som hindrer registrarer fra å registrere domener annet enn til sine kunder. Ikke bare blir det å blande kortene, men det gir også fordeler som andre ikke får. Altså blir det en form for forfordeling av domener, noe som bl.a. bryter med Konkurranseloven. Sånn sett kan Konkurransetilsynet varsles slik at de oppretter sak, gjør undersøkelser og muligens pålegger Norid å endre praksis.
Det kunne også vært interessant å sjekket om Hatlem bare registrerer domener til seg selv eller om han faktisk også gjør det for kunder. Hensikten med å være registrar er vel at man skal være et mellomledd mellom Norid og kunden, ikke utnytte det til egen fordel på bekostning av alle andre.
Jeg vil sammenligne domenehamstring med varemerkehamstring, noe som selvsagt ikke er like enkelt og derfor årsaken til at det ikke er vanlig å hamstre varemerker. Vil tro at mange av domenene som Hatlem sitter på er navn som folk med reelle virksomhetsplaner gjerne skulle benyttet og da må de i stedet finne på andre navn, selv om navnet egentlig er "ledig" siden det ikke er varemerkeregistrert. Sånn sett kan man si at virkningen av domeneregistrering får samme kraft/rettighet som et varemerke og slik skal det vel ikke være.
En registrar betaler dessuten langt mindre for å registrere domener enn det vanlige kunder gjør. Nettopp det åpner for å hamstre domener, da kostnaden med å sitte på disse domenene ikke blir så stor.
Det kunne kanskje ha noe for seg å klage inn firmaet til Hatlem (registrar) inn for Norid for nevnte forhold. Får du han kastet ut som registrar, har du hvert fall oppnådd noe.
Du bør også lese Norids regelverk som registrarer er pålagt å følge, slik at du kan se om det er punkter der som Hatlem muligens bryter.
I tillegg ville jeg kontaktet noen av de som har sluttet i Domeneklagenemden (de er ofte jurister/advokater og sitter der bare for en periode av gangen) og fått tips fra dem om hvordan du kan nå frem. Mulig du finner navnene på Norid sine sider eller i eldre avgjørelser.
Kanskje noen her på forumet har erfaring som registrar og har innsikt og noe mer konkret å komme med som kan bygge opp under denne saken?